mons Startet 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2020 Seiler utfor Meløy og igjennom Vrakgård. Kors på flere av holmene, og på et av korsene satt to havørn. Finner ikke historien bak navnet. Noen som vet? Bilde mot land der det ligger tett skydekke og regn. Snart i land på Støtt hvor vi skal spise hvalkjøtt fra en unghval. Sitér dette innlegget Mons Link to post
ivar Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Navnet er Varkgård.. jeg har også stusset på navnet, men ikke undersøkt noe videre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Petromax Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Mullig jeg tar feil, men mener å ha hørt at kors på holme betyr at man helst ikke skal gå i land, da det er hekkende fugler der. (Gammel nordnorsk skikk, om jeg husker riktig, kanskje fra tiden da dunsanking fra erfugl var en viktig attåtnæring) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Nå er det iallefall naturreservat, sikkert med diverse ferdselsrestriksjoner : Flatværet/Varkgård naturreservat ligger i Meløy kommune i Nordland. Naturreservatet omfatter øyværene Flatværet og Varkgård, nord for Bolga og vest for Meløya. Området har et areal på 16 584 dekar, hvorav 14 474 dekar sjøareal. Området er vernet for å ivareta et spesielt stykke kystnatur, med en interessant flora og en spesiell og sårbar fauna. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.