Jump to content

Hente ny båt i Riga,er det ok slik situasjonen er?

casie

Recommended Posts

Det er riktg at karantene slår inn om du har vært innom butikk, bensinstasjon, etc. Sverige kan besøkes under en dag uten overnatting osv. Jeg er og sjekker eiendommen med noen ukers mellomrom. Da må jeg vise dok. på at jeg er eier, samt legimitasjon. En overnatting utløser 10 dagers karantene. Finner de så mye som en svensk flaske vann i bilen, starter moroa.

casie skrev 34 minutter siden:

takk for svar. jeg har hørt at det er lov og kjøre igjennom sverige med bil...da må vel det kunne gå greit og stoppe kun for å bunkre..

NEI!

Leste du ikke hva jeg skrev? 

Det er lov å kjøre bil fra norskegrensen og passere danskegrensen og vice versa. Har du en bil som ikke greier strekket uten å måtte bunkre, så er forskriften brutt. 

31 minutes ago, Hulda said:

NEI!

Leste du ikke hva jeg skrev? 

Det er lov å kjøre bil fra norskegrensen og passere danskegrensen og vice versa. Har du en bil som ikke greier strekket uten å måtte bunkre, så er forskriften brutt. 

Leser dette:

Du står fritt til å reise gjennom Sverige i egen bil. Velg raskeste vei og husk å overholde smittevernregler når du stopper. Du vil ikke måtte gå i karantene når du kommer hjem.

På:

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/?expand=factbox2704798

Jeg tolker dette dithen at det er lov å f.eks stoppe på en bensinstasjon.

Svart (redigert)

Ja stusset også litt over svare fra Hulda??

Her er kopiert rett fra ud sine hjemmesider:

Ja. Du står fritt til å reise gjennom Sverige i egen bil. Velg raskeste vei og husk å overholde smittevernregler når du stopper. Du vil ikke måtte gå i karantene når du kommer hjem.

Altså uproblematisk og stoppe for og fylle,så lenge man overholder smittevernregler...Men kan dette overføres til båt er jo egentlig det store spørsmålet

EDIT ser at bidevind kom meg i forkjøpet der

Redigert av casie (see edit history)
Lanber skrev 14 minutter siden:

Det er da ikke nødvendig å være så bastant @Hulda  Det er jo ikke som du er vårherre med all makt, myndighet og forståelse på jord. 

Reglene forandrer seg ganske ofte. Jeg er fryktelig lei meg. Jeg ber til vårherre om tilgivelse. Om noen hadde stoppet og fylt en skvett er det neppe noen som hadde reagert.

Jeg ble stoppet av Tollen mellom Koster og Hvaler på lørdag. Jeg hadde da gått fra Grebbestad.

I og med at jeg hadde overnattet i båten forsøkte jeg ikke å unngå karantene, men var fult forberedt på det.

Foruten vanlig sjekk av alkohol og tobakk så var det sjekk av eierskap på båten og om vi hadde hatt store pengeoverføringer til Sverige i det siste (dette for å sjekke om vi hadde hatt evt. service o.l. på båten uten å betale Norsk moms). De tok bilde av passene og sendte inn til Tollen i Oslo som sjekket kontoene våre mens vi ventet.

Alt gikk fint for seg, men det var jo litt mer styr enn de gangene jeg har passert grensen med bil og snakket med Politiet. Da har de så vidt sett på passet og bare gitt beskjed om at jeg får karantene, noe jeg har vært fult klar over.

Jeg tror det om du får karantene, kommer litt an på de som stopper deg, og om du evt. kan dokumentere f.eks, via spor og kvitteringer for drivstoff hvordan reiseruten har vært..

I mai tok vi en seilbåt fra Grebbestad til Norge, da ble vi ikke stoppet.

Redigert av Compromise (see edit history)

/per

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...