Jump to content

Turbo Yanmar 4JH-DTE har satt seg.

Ilasekspressen

Recommended Posts

Spørs jo hvordan dette oppstod... Har det plutselig skjedd, feks etter siste tur...eller vært sånn siden vinter, eller kommet gradvis?

Det er gjerne 2 ting som setter en turbo fast....rust etter sjøvann fra tilbakeslag eller andre defekter på motor, eller gåen lagre i turbo pga slitasje og elde...

Hvilket av de 3 alternativene som er mest lønnsomt kommer an på omfanget av skaden, bytteturbo kan være god som ny, så mange går den veien. Det er jo litt avhengig av tilgjengelighet og hvor vanlig din turbo type er...

Uansett ville jeg gjort litt enkel demontering og kikket inn... Gjerne ta et par bilder og se på tilstanden. Post gjerne bilder her og du får mange råd. Prøv å dreie litt på den. Det finnes tilfeller at den løsner og virker en god stund igjen....men ikke regn med det... Uansett bør du finne årsaken til problemet før du bare bytter, slik at den nye ikke dør alt for tidlig pga at årsaken er et annet sted...

Høne, øl og hornmusikk!

Amica II skrev for 16 timer siden:

Om du kjører mye på lavt turtall uten å la motoren gå på maks fra tid til annen, så kan det hende at turboen rett og slett kokser igjen. Dette har jeg vert ute for ett par ganger på 4jh-ste. 

Yanmar har det faktisk som ett punkt i servicemanualen som omhandler vask av turbo. Lykke til.

Er det "dusj" rett i turboen med Zalo vann..? 

Husker jeg var tilskuer til en gammel Ford som fikk den behandlingen for en del år siden...

Så helt vilt ut...men gikk bra ..

Har samme motor. Mange sliter med turbohavari på 4JH-serien med turbo. Dette er knallgode motorer, ved riktig bruk vel og merke. Sjeldent at det er motoren sin skyld. Tok over en båt i fjor med 4JH-DTE. Startet på sekundet men gikk tregt og hadde både sort og blå røyk. Begynte sakte men sikkert å presse motoren. Hadde også i dyserens i dieseltanken og Liquid-Moly "Oil saver" i motorolja. (Sistnevnte utvider og tetter innvendige pakninger og o-ringer) Nå er det full gass på 3600 omdr i minimum 5 minutter før jeg legger til for kvelden. Lar den stå og avkjøle seg på tomgang i noen minutter mens jeg fortøyer. Motoren er ikke til å kjenne igjen. Så og si ikke blårøyk og oljeforbruk ut i andre sesongen. Litt soting på tomgang må man regne med på en såpass gammel motor. Kreftene er også tilbake:thumbsup: 

I manualen så står det klart at motoren alltid må blåses ren etter turer hvor man bare tøffer rundt. Egentlig ikke beregnet som ren trollingmotor etter mitt skjønn. Vet det er flere som har vært heldig med å få løs turboen etter at de har demontert og rengjort den etter at delene har ligget i dieselbad e. l. over natta. Bare sjekk at akselen i midten kun har litt slark i lengderetning. Ikke opp og ned. Da er det kass.

Ville uansett ikke byttet ut denne motoren med noe annet i denne klassen. Utrolig pålitelig til å være i fra 1987 :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...