Ilasekspressen Startet 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2020 Hallo. Hva gjør man når turboen har satt seg, får bare 2500 omdreininger, mot 3600 på fullt. Har noen erfaringer om bytte turbo, ny turbo eller reparere turbo. Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Du har tatt av luftfilter og prøvd å dreid på den for hånd? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Spørs jo hvordan dette oppstod... Har det plutselig skjedd, feks etter siste tur...eller vært sånn siden vinter, eller kommet gradvis? Det er gjerne 2 ting som setter en turbo fast....rust etter sjøvann fra tilbakeslag eller andre defekter på motor, eller gåen lagre i turbo pga slitasje og elde... Hvilket av de 3 alternativene som er mest lønnsomt kommer an på omfanget av skaden, bytteturbo kan være god som ny, så mange går den veien. Det er jo litt avhengig av tilgjengelighet og hvor vanlig din turbo type er... Uansett ville jeg gjort litt enkel demontering og kikket inn... Gjerne ta et par bilder og se på tilstanden. Post gjerne bilder her og du får mange råd. Prøv å dreie litt på den. Det finnes tilfeller at den løsner og virker en god stund igjen....men ikke regn med det... Uansett bør du finne årsaken til problemet før du bare bytter, slik at den nye ikke dør alt for tidlig pga at årsaken er et annet sted... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
The Gannet Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Hadde lekkasje fra varmeveksleren oppe på eksosmanifoilen. Rustet hull i turboen på min 4jh-dte. Tok den med til GIK Turbo ved Uddevalla. https://www.gikturbo.se/ Fikk bytteturbo med rustfritt hus i steden for støpejern. Betalte 8000,- Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) Om du kjører mye på lavt turtall uten å la motoren gå på maks fra tid til annen, så kan det hende at turboen rett og slett kokser igjen. Dette har jeg vert ute for ett par ganger på 4jh-ste. Yanmar har det faktisk som ett punkt i servicemanualen som omhandler vask av turbo. Lykke til. Redigert 2.Juli.2020 av Amica II (see edit history) Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
ster Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 At den kokser/soter seg fast kan skje. skjedde meg for 2 år siden med mye lavt turtall, turbo ble lurt i gang igjen etter vask og rens . Kjører på fult turtall innimellom nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Amica II skrev for 16 timer siden: Om du kjører mye på lavt turtall uten å la motoren gå på maks fra tid til annen, så kan det hende at turboen rett og slett kokser igjen. Dette har jeg vert ute for ett par ganger på 4jh-ste. Yanmar har det faktisk som ett punkt i servicemanualen som omhandler vask av turbo. Lykke til. Er det "dusj" rett i turboen med Zalo vann..? Husker jeg var tilskuer til en gammel Ford som fikk den behandlingen for en del år siden... Så helt vilt ut...men gikk bra .. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Jeg har brukt zalotrikset og det gikk veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Har samme motor. Mange sliter med turbohavari på 4JH-serien med turbo. Dette er knallgode motorer, ved riktig bruk vel og merke. Sjeldent at det er motoren sin skyld. Tok over en båt i fjor med 4JH-DTE. Startet på sekundet men gikk tregt og hadde både sort og blå røyk. Begynte sakte men sikkert å presse motoren. Hadde også i dyserens i dieseltanken og Liquid-Moly "Oil saver" i motorolja. (Sistnevnte utvider og tetter innvendige pakninger og o-ringer) Nå er det full gass på 3600 omdr i minimum 5 minutter før jeg legger til for kvelden. Lar den stå og avkjøle seg på tomgang i noen minutter mens jeg fortøyer. Motoren er ikke til å kjenne igjen. Så og si ikke blårøyk og oljeforbruk ut i andre sesongen. Litt soting på tomgang må man regne med på en såpass gammel motor. Kreftene er også tilbake I manualen så står det klart at motoren alltid må blåses ren etter turer hvor man bare tøffer rundt. Egentlig ikke beregnet som ren trollingmotor etter mitt skjønn. Vet det er flere som har vært heldig med å få løs turboen etter at de har demontert og rengjort den etter at delene har ligget i dieselbad e. l. over natta. Bare sjekk at akselen i midten kun har litt slark i lengderetning. Ikke opp og ned. Da er det kass. Ville uansett ikke byttet ut denne motoren med noe annet i denne klassen. Utrolig pålitelig til å være i fra 1987 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.