Hanto2020 Startet 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2020 Hei alle sammen, har lest meg litt frem og tilbake her og finner mange forsjellige og gode svar, men jeg tenkte alikvell og spørre og legge ved noen bilder av det som faktisk skal behandles. Jeg har enda ikke overtatt båten men skal hente den om noen dager, jeg brukte ikke mye tid på å studere treverket på bildene annet en at det trenger en oppfriskning. Jeg ser at førersetet står på en ubehandles vanlig kryssfiner plate vill den få samme resultat som orignal treverket? Så det jeg lurer på er hva som er beste fremgangsmåte for og gi nytt liv i dette gammle treverket rundt i båten? Pusse og beise så olje? Mvh Sven Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Pass på med å pusse. Fineren ytterst er kun 0,5 mm. Er fineren lakket kan du prøve med malingsfjerner og en sikle, evt bare sikle. Prøv på en mindre synlig sted først. Behandling med beis går bra. Det minsker også «gulning». Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Ikke alltid den er 0,5mm engang. 0,1 til 0,2 er ikke uvanlig. Og om du sliper gjennom blir det aldri bra igjen. Jeg ville ha siklet l stedet for å slipe. Deretter beis til ønsket farge, og lakk for glød og glans. Evt olje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hanto2020 Svart 2.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Tusen takk for svar! Godt jeg ikke bare gyvet løs med sliping Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Du kan bruke varmepistol, men det vil da være en risiko for å svi treverket om du ikke er forsiktig. Min egen erfaring med moderne malingsfjernernere er generelt sett lite god, spesielt på tokomponent - miljøkrav har ført til at viktige virkestoffer har blitt tatt ut av produktene. Produkter man før var fornøyd med i gamle dager fungerer plutselig ikke lenger. Det kan fort bli grisete også. Det er en gammel båt du har, så jeg vil tippe at det er litt heft på fineren. Du finner sikkert noen plater, feks skapdører hvor du kan se hvor mye du har å gå på. Å slipe vil gi det beste resultatet, om du har nok å gå på til å slipe. Slip med den største slipeklossen du får plass til, og slip i hele trevirkets lengde og bredde, på kryss og tvers med fint papir (dette for å unngå at du sliper ujevnt. Du bør ikke lakkere med tokomponent over enkomponent da tynnerne i tokomponenten kan få lakken under til å "koke". De lærde strides om hvor vidt man bør lakke med tokomponent eller ikke. Noen mener at man ikke bør lakkere med tokomponent over trevirke pga bevegelse i treet. Andre mener at man absolutt bør lakkere med tokomponent, fordi den gir best beskyttelse - blant annet mot UV. Noen mener at UV-beskyttelsen er oppskrytt og at trevirket falmer likevel. Selv ville jeg gått for det som har blitt benyttet før. Og i en gammel og rimelig båt ville jeg favorisert en-komponent pga pris og fordi det er enklere. Hadde jeg ikke visst hva som lå under ville jeg brukt enkomponent. Treverk med mye oljer i seg, som teak og mahogny bør skikkelig avfettes før du lakkerer. Lakk siger lett. Du bør demontere så mye som du kan å legge det du skal lakke plant - om du kan. Noen systemer er det best å legge vått i vått. Det finnes også trefornyere i form av veldig tynne finerark som brukes til møbler. Noen kommer i "plank" mens andre kommer i hele plater, mens noen kommer ferdigfuget på plater med papir på baksiden (vet ikke hvordan dette papiret holder i maritime miljøer). Jeg vil tippe at den største utfordringen vil være å lime og presse slik at det ikke blir buklete. Jeg har lest ett eller annet sted om at det finnes lim på ark som kan benyttes til dette, og at man da bruker et strykejern for å få det helt plant og at det da sitter som støpt. Jeg har ingen erfaring med noe av dette, men det kan hende at dette er en løsning om du ikke kommer noen vei med å slipe eller fjerne lakk på annet vis. Jeg vil gjette at det går fint å slipe og holder en knapp på at det blir løsningen for deg. Jeg ville sjekket ulike emner i båten for å vurdere tykkelsen på fineren, og dernest gjort en slipe-test på et trestykke det ikke er så nøye med. Sitér dette innlegget Link to post
Hanto2020 Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Hei, og takk for svar, ser det skal gjøres lurt i og prøve meg frem litt her ja, jeg får begynne med små steder som inni skap og skuffer ol. Det streifet meg en tanke og prøve med mahognibeis fra biltema og olje etterpå, båten er 40år og ser ikke ut til og ha vert behandlet siden så her er det vell å prøve å håpe på det beste Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Jeg har akkurat holdt på med det samme, fremgangsmåten min har vært; vask > puss (veldig lett på finer, som nevnt over) > olje 3~6 strøk med ovatrol D1 > så 2~3 strøk med ovatrol D2. Sikkert ikke helt super topp resultat, men bra nok for mine øyne;) ikke tenk på den delen i midten hvor gryta står, det lå ett annet sted så jeg glemte den.... så den er bare vasket og pusset. Sitér dette innlegget Link to post
Hanto2020 Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Det ser kjempebra ut @Seiza Håper jeg får noenlunde samme resultater :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.