Jump to content

Hentetråd - Asker - Stavanger. Bad boys på tur

bjorngb

Recommended Posts

pipe skrev for 2 timer siden:

Svømmeknappen kan fåes i mange valører :giggle:
Men du er ikke sjøsyk men fyllesyk ...husk på at dere er jo selveste bad boys

Ja, fyllesyke var det....

10.98/l i Mandal - vi gikk til Båly og fikk 360l for 9.99kr/l. Takk BP ?

Fornøyd kaptein

24301FCE-A153-4C5D-9F87-F09751AEBDBA.jpeg

Med ukjent høyde på båten gikk vi rolig gjennom Spangereidkanalen fra flybridge for å ha god kontroll på høyden - god klaring. Minst 10cm

Redigert av bjorngb (see edit history)
LALUNA II skrev 24 minutter siden:

Anbefaler å sjekke diesellfilter før dere tar fatt på Jærhavet ;-)

Styringen var litt rar, så vi sjekket i motorrommet og havnet her

C66E9C46-E0DA-4F9E-B610-CC56395B5AE3.jpeg.10ce2c9b9c5c9beea4a80dfc7b063cdc.jpeg
Rorstamme er løs, og styring helt på styr. For å minimere evt. skader, blir det slep til Farsund. 

En kjip slutt på turen. Men ingen skader på personer, så det er bra. Kipt for eier av båt som skal/skulle starte ferie om 1 uke. 

Ser ut som om hele forsterkningen i lengderetning vipper fra side til side ved endring av styreretning i tillegg til at den firkantede gjennomføringen vrir seg oppå forsterkningen. Ser for meg at roret har litt padleårebevegelser under der om det ikke har feste i bunn. Men det virker som båten må på land og forsterkning må demonteres rengjøres og festes på ny. Om den skal støpes eller hva er vondt å se på filmen. Tror nesten jeg hadde fått en sjekk på bilen da det ser ut til bilferie denne gang...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

1 hour ago, bjorngb said:

Video av rorinnfeste

Noen som har formening om hvosdan skade kan utbedres? Tidligere eier mente det bare var å stramme mutter på roret???

Livsfarlig :eek:

Den burde hatt en opplagring/ støtte lenger opp på hylsa eva i tippen av rorstamme. Er store sideveis krefter på et ror og det kan mangedobles i stor sjø. Det holder ikke med kun støtte i gjennomføringen av skogbunn og den klossen som er limt på. 

@Knude har muligens noen innspill på å støpe inn en plate/ støtte lenger opp.

Typisk selvbyggerblemme som man skal være glad ikke løsner fullstendig og rives av når man er på utsiden av Lista eller Stadt i ruskevær. For da kunne båten forsvunnet under beina på dere fortere enn man kan tro og selveste bad boyza hadde måta svømme.... Godt dere oppdaget dette i tide. 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Takk for alle innlegg og interesse og tips på tråden. Det gjorde turen ekstra trygg og bra. Bortsett fra de siste timene... Nå sitter kapteinen hjemme uten skute, og venter på å få ringt forsikringsselskapet på mandag. 

Det kom heldigvis ikke mye vann inn, men kunne fort blitt mer. 

Løst ror Spirit 360

Ser at dette må forsterkes på ett vis. Er vant med opplagring av ror i flyndre, her må jo alle krefter tas opp på oversiden av roret. Må bli noe kraftige greier. Er det andre med båter uten flyndre so kan informere om "sine" løsninger? 

Finnes vel på de fleste engelske båter med aksling? Og sikkert mange andre... 

Hilsen Kaptein uflaks. 

Som @sap_2000 sier, burde ror akselen hatt mer støtte. Prøv forskjellen mellom å holde et kosteskaft  mens du feier mellom to fingre kontra inni hele hånda.

Tror jeg hadde slått meg løs med duk og polyester og støpt inn et hylserør, gjerne  med et lite tverrskott som støtte/forsterkning. Nå er jeg ny-konvertert drevmann, så min direkte erfaring med ror strekker seg til litt studie i egen båt, Skorgenes, hvor rorhylsa er skrudd i et hus utpå akterspeilet. Men der er det øvre og nedre foring som støtter roraksel og man kan fylle hylsa med fett fra nippel for smøring og tetting.

Det kan godt være at erfarne båtbyggere river seg i håret av mitt tips, men mer støtte enn nå er jo tydelig nødvendig...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Scand Baltic skrev for 10 timer siden:

Men selvbyggerblemme?

Skroget er vel ferdigstøpt på fabrikk. 

Selvbygger er vel stort sett innredningsarbeid?

Jeg mener forrige eier forlenget undersiden av skroget, og flyttet propell og ror ca. 1m akterover. Det syns ikke på noen av mine bilder, og kalle_08 kan sikkert svare bedre. 

Scand Baltic skrev 1 time siden:

Aah, skjønner. 

Da er det nok greit å få ordnet dette skikkelig. 

Men er det noe regelverk som slår inn hvis noen har gjort noen større endringer i forhold til det originale som CE merkingen gjelder?

Regner med du er i kontakt med forrige eier. 

Lykke til. 

Det burde i hvertfall stå i kontrakten.? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...