Grand Banks jr Startet 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2020 Jeg fikser opp i gammelt dashbord i båten og midt på sitter et instrument jeg ikke vet hva er. Ser ut som et form for multi instrument. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 (redigert) Liten oppdatering. Jeg fant nå ut hvilke kabler som går hvor. Litt uoversiktlig da det gikk i en multikabel. Viste seg å gå til en umerket knapp på dashbord som er defekt. Bypasset bryter og da ble det liv i instrumentet. Måler knop og trip. Så med andre ord hastighet gjennom vannet og trip gjennom vannet. Noen som vet om det gjør noe mer. Det er flere kabler som ikke er tilkoplet. Redigert 3.Juli.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JRK Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Detter er som det står på instrumentet en speedlog. Den skal være koblet til et løpehjul under båten Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 @JRK, står bare "LOG", så hadde håpt det logget noe mer. Vurderer nå om instrumentet skal ha livets rett på dashbordet eller ikke. Er en motorbåt dette, så fart i vannet er egentlig ikke superinteressant. Men allikevel en interessant kuriositet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JRK Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 (redigert) Joda du har helt rett. Men begrepet "LOG"i maritim betydning er hastighet Men dett var ganske vanlig på seilbåter før GPS'ens tid. De var veldig opptatt av hvor stor fart de fikk igjennom vannet. I dag med GPS, er vel dette, som var hitech for 30 år siden bare å se på som skrot. Redigert 3.Juli.2020 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Tror det regnet ut distanse og fart gjennom vannet i tillegg til avendt tid. Seilere brukte slike i nokså utstrakt omfang. Jeg hadde noe tilsvarende i forrige båten, montert en gang på tidlig 80-tall hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Har du, og fungerer "padlehjulet" som hører til instrumentet? Om alt fungerer, vill jeg beholdt det som en kuriositet. Om det ikke virker, hadde jeg fjernet det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Fatter ikke hvorfor det kalles en kuriossitet. Jeg har også log med paddlejul, og synes det er greit å se forskjellen på det og GPS. Da får en kontroll på om en har strøm imot eller med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.