3600 Startet 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2020 Efter at have kørt systemernes på begge mine kad43 pga.lidt høj temp på SB motor ændrede intet sig ,stadig ca.5 grader højere på SB motor Konklusion : 1.kryds byttet instrumenter stadig samme temp 2.kryds byttet temp giver i termostat huse , herefter flyttet fejlen sig til BB motor , altså mine temp føler måler forkert , findes der alternativer til volvos egne givere tænker det må være nogle VDO givere ? Og er det samme giver der Søger for den akustiske alarm? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Alarmen har eigen giver. Det er ein brytar som vekslar ved ca 97 grader. Temperatursensoren er analog. Sjølv om du har kryssbytta givarar og "flytta feilen" så kan feilen teoretisk skuldast spenningsforskjell på målesløyfene. Dette kan du sjekka ved å måla motstanden i givaren ved gitte temperaturar. Eks. kontrollmåla med IR-målar på termostathuset slik at du har same motortemperatur for deretter å måla motstand direkte på givarkontakten. Har du same motstand ved same temperatur vil du ikkje fjerna problemet med å skifta givar. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Jeg har jo ikke ændret på spænding ved krydsbyttet , kan bare se problem er flyttet sammen med giveren, kan godt måle på det tænkte bare på om der fandtes nogle uoriginale givere så ville jeg skifte begge 2 , syntes bare Volvos er lidt dyre når jeg ønsker at skifte begge for at se om problem blev løst Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Er ikke 5 grader avvik bortimot innenfor toleransen på disse - ref spec? Om du kan få verifisert at motortemperaturen er temmelig på den to motorene og at avviket bare er relatert til sensor så ville jeg vurdert å bare leve med det. Når feilen fulgte sensor ved bytte så virker det ikke veldig sannsynlig at det er spenningsforskjell som er årsaken? Og jeg mener disse instrumentene til en viss grad er ‘spenningskompenserte’ på grunn av konstruksjonen med to spoler som spenningssettes der totalspenning fordeler seg over en fast motstand og den variable. Var i alle fall slik på en gauge jeg plukket innmaten ut av for å konvertere den til et slags LED instrument. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Tænkte på at bytte til nogen som disse , jeg kender dog ikke gevind størrelse på følere Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 (redigert) Ofte er VDO litt forskjellig frå andre system når det gjeld motstandsområde. Kan ikkje finna denne informasjonen her. Redigert 3.Juli.2020 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Ut fra spec på Volvosensorene virker det sannsynlig at disse er måleområde 240-33 Ohm, så dersom de nye også har denne spec (og ikke feks 0-190 Ohm som vel er en annen vanlig standard) så burde de kunne brukes uten å skifte instrumentene, så sant gjengene passer da (antar ‘gevind’ er gjenge på dansk?) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.