Jump to content

Bytte temperatur føler Volvo KAD 43

3600

Recommended Posts

Efter at have kørt systemernes på begge mine kad43 pga.lidt høj temp på SB motor ændrede intet sig ,stadig ca.5 grader højere på SB motor

Konklusion :

1.kryds byttet instrumenter stadig samme temp

2.kryds byttet temp giver i termostat huse , herefter flyttet fejlen sig til BB motor , altså mine 

temp føler måler forkert , findes der alternativer til

volvos egne givere tænker det må være nogle VDO givere ? Og er det samme giver der Søger for den akustiske alarm? 

Alarmen har eigen giver. Det er ein brytar som vekslar ved ca 97 grader.

Temperatursensoren er analog. Sjølv om du har kryssbytta givarar og "flytta feilen" så kan feilen teoretisk skuldast spenningsforskjell på målesløyfene. Dette kan du sjekka ved å måla motstanden i givaren ved gitte temperaturar. Eks. kontrollmåla med IR-målar på termostathuset slik at du har same motortemperatur for deretter å måla motstand direkte på givarkontakten. 

Har du same motstand ved same temperatur vil du ikkje fjerna problemet med å skifta givar.

givar.PNG

Er ikke 5 grader avvik bortimot innenfor toleransen på disse - ref spec? Om du kan få verifisert at motortemperaturen er temmelig på den to motorene og at avviket bare er relatert til sensor så ville jeg vurdert å bare leve med det.

Når feilen fulgte sensor ved bytte så virker det ikke veldig sannsynlig at det er spenningsforskjell som er årsaken? Og jeg mener disse instrumentene til en viss grad er ‘spenningskompenserte’ på grunn av konstruksjonen med to spoler som spenningssettes der totalspenning fordeler seg over en fast motstand og den variable. Var i alle fall slik på en gauge jeg plukket innmaten ut av for å konvertere den til et slags LED instrument.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...