Jump to content

Mercruiser adapter plate og omc cobra 1990 drev


tullerici

Recommended Posts

Hei. Som tidligere post var det snakk om adapter platen til mercruiser. 

 

Jeg har orginalt penta 280 transom og har kjøpt mercruiser 3.8l v6 med omc cobra drev.. Alt i godt stand og billig penge.   Derfor båten var uten motor kun med drev når jeg kjøpte denne draco 1800 dc. 

 

Stått i v6 penta tidligere og så transom og drev fulgte med.   

 

Men til saken,  kan jeg bruke denne mercruiser adapter platen får å minske hullet i akterspeilet å passer den ilag med. Omc cobra drevet fra 1990? .  Også må jeg skjære ut av akterspeil får å få denne platen til å passe, skal det da skjæres øverst på akterspeil eller neders eller 50/50 opp å ned.? 

 

Håper noen kan hjelpe meg her så jeg får komt igang å rekke sommeren med båten. 

 

Mvh

Richard 

Redigert av tullerici (see edit history)
Link to post

Det er fordel om du skaffer deg service manual på allt du har av drev og motorer, blir lettere da.

 

Når det gjelder montering av Mercruiser drev så er det en mal som anviser hvor du skal skjære ut og borre hull.

Og skal plasseres en viss avstand fra bunnen. Det nytter ikke å begynne å skjære på måfå.

Drev skal plasseres så det er riktig i forhold til bunnen.

 

Mercruiser deler passer sikkert ikke på OMC eller omvendt.

Har du volvo drev på båten nå som fungerer, så er det bare å skaffe en svinghjuls kåpe for Volvo motor, V6 du har

er GM blokk og likt på Volvo og Mercruiser.

Om du skal bruke OMC drev må du kanskje støpe igjen hullet, skjære ut for OMC transom osv for det.

Transom som drevet settes på består av en indre plate som og er motorfeste og en transom ytre del der drevet

skrus fast. Ytre og indre del skrus sammen med bolter så hullene må borres ut med mal. Og må være av samme merke, f.eks Mercruiser.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev 1 minutt siden:

Det er fordel om du skaffer deg service manual på allt du har av drev og motorer, blir lettere da.

 

Når det gjelder montering av Mercruiser drev så er det en mal som anviser hvor du skal skjære ut og borre hull.

Og skal plasseres en viss avstand fra bunnen. Det nytter ikke å begynne å skjære på måfå.

Drev skal plasseres så det er riktig i forhold til bunnen.

 

Mercruiser deler passer sikkert ikke på OMC eller omvendt.

Har du volvo drev på båten nå som fungerer, så er det bare å skaffe en svinghjuls kåpe for Volvo motor, V6 du har

er GM blokk og likt på Volvo og Mercruiser.

Om du skal bruke OMC drev må du kanskje støpe igjen hullet, skjære ut for OMC transom osv for det.

Hei

 

Sikker på dette? Tidligere post nevnte en adapter plate.   Volvo og mercruiser platen ser helt like ut.  Mercruiser 3.8l v6 passer ikke med Volvo penta drevet.  Ifølge annen kar her inne på forumet, derfor bytte til omc er får det er komplett motor med transom og drev.    Ukjent tilstand på penta drevet da det kun har fulgt med båt. 

Link to post

Volvo og Mercruiser motorer er begge basert på GM blokker, så det du trenger er svinghjuls hus eller kåpe som passer

til Volvo drev om du bruker det.

Mercruiser og Volvo drev er jo forskjelling størrelse på hullet til transom og det finnes en adapter plate om man bytter drev.

Det siste vet jeg ikke så mye om. Men det er mulig kun for å slippe å støpe og skjære ut på nytt.

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev 6 minutter siden:

Volvo og Mercruiser motorer er begge basert på GM blokker, så det du trenger er svinghjuls hus eller kåpe som passer

til Volvo drev om du bruker det.

Mercruiser og Volvo drev er jo forskjelling størrelse på hullet til transom og det finnes en adapter plate om man bytter drev.

Det siste vet jeg ikke så mye om. Men det er mulig kun for å slippe å støpe og skjære ut på nytt.

 

 

Jeg har svinghjulkåpen fra Volvo v6.  Men tidligere som dem sa på forumet her så er det annen utveksling på mercruiser 3.8l å Volvo penta v6 / aq145? Som har stått i tidligere tipper jeg! 

Okey. Nei er ganske usikker selv, motor og drev ankommer tirsdag så venter med å montere adapter platen. Passer den så er det jo plankekjøring resten! 

Link to post

Jeg tror ikke dette lar seg løse med adapter.
Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe adapter løsning i fra Volvo Penta til OMC.

Den mest vanlige veien å gå er jo bort i fra OMC og ikke konvertere til OMC.
Det finnes ett adapter sett som gjør at man kan skru på ett adapter på OMC transom for å konvertere enkelt til Mercrusier Alpha 2.
Allså får man en hybrid løsning der man beholder OMC transam på Mercruser drevet.

Jeg har også sett transom hull adapter som gjør at man kan gå i fra Mercrusier til Volvo Penta eller motsatt.
Det er vel dette du ønsker men da adapter i fra Volvo Penta til OMC. 
Jeg har ikke sett ett slikt produkt men i teorien så hadde det kunnet fungere da OMC hullet er mindre

 
Tror jeg ville beholdt VP drevet og brukt mercrusier motoren for minst mulig plunder.
Ja det er en X faktor om i hvilken tilstand drevet er i men å bytte motor tar bare noen få timer så ville ha prøvd først.
Mercrusier motoren passer jo rett på VP drevkåpe så det er ikke forskning som skal til men rett frem skruing.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
tullerici skrev for 8 timer siden:

Men tidligere som dem sa på forumet her så er det annen utveksling på mercruiser 3.8l å Volvo penta v6 / aq145? Som har stått i tidligere tipper jeg! 

 

I værste fall er motoren du har kjøpt en 175 HK men da må den være en 4,3L og ikke en 3,8L.
Hva det kan være av hk i 3,8L aner jeg ikke men trolig så lite at differansen til AQ145 sine 138 hk ikke er større enn det går eller kan løses med en annen propell.
Vet ikke hva det er plass til av propell på VP drevet ditt men godt mulig det finnes en propell som kan utligne utvekslingen også hvis det er 175 hk versjonen

Det finnes sikkert bra med ekspertise på VP 280 drev her inne så du kan jo starte en ny tråd med utveksling og propell valg hvis det viser seg at det er 4,3L 175HK motor.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Hvorfor gjøre det så vanskelig med alle desse adaptere og overganger og drit, nei ingenting passer. Du kan ikkje bruke noe slikt!  Get over it.  Det er veldig enkelt, nå har du et komplett sett som faktisk passer i hop og fungerer. Bruk det!  Eineste du trenger nå er litt jobb med å snikre igjen hullet i hekken og ta et nytt. Evt bruke en metallplate av et slag. Kor høgt hullet skal taes finnes det som nevnt lenger opp maler for. Det er det du skal søke nettet etter nå. Det er ikkje verre enn det så skal du ikkje tenke på noen andre alternativer og så får du igjen nattesøvnen på kjøpet . 

   AQ145 er ingen V6 men en R4. Ingenting av det du har der kan brukes på motoren din.  For meg ser det ut som alt du har av volvo deler bare er skrot eller kan regnes som skrot til det motsatte er bevist som uansett da ikkje passer. Ellers les avsnitt 1 igjen. 

Hørtes eg streng ut no? kansje om man er østlending men du er no sunnmøring sjøl ser eg og er kjent med talemåten. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Cerberus skrev 13 minutter siden:

Hvorfor gjøre det så vanskelig med alle desse adaptere og overganger og drit, nei ingenting passer. Du kan ikkje bruke noe slikt!  Get over it.  Det er veldig enkelt, nå har du et komplett sett som faktisk passer i hop og fungerer. Bruk det!  Eineste du trenger nå er litt jobb med å snikre igjen hullet i hekken og ta et nytt. Evt bruke en metallplate av et slag. Kor høgt hullet skal taes finnes det som nevnt lenger opp maler for. Det er det du skal søke nettet etter nå. Det er ikkje verre enn det så skal du ikkje tenke på noen andre alternativer og så får du igjen nattesøvnen på kjøpet . 

   AQ145 er ingen V6 men en R4. Ingenting av det du har der kan brukes på motoren din.  For meg ser det ut som alt du har av volvo deler bare er skrot eller kan regnes som skrot til det motsatte er bevist som uansett da ikkje passer. Ellers les avsnitt 1 igjen. 

Hørtes eg streng ut no? kansje om man er østlending men du er no sunnmøring sjøl ser eg og er kjent med talemåten. 

På ingen måte. 

 

Ingen av volvo delene skal brukes.   Motor og gir som er ilag som skal brukes, skjønner ikke hvor folk får det ifra at jeg skal ha vp gammalt skit som ikke er blitt overhalt på 20 år ifra..   Det ene og enkle jeg har spurt om er om mercruiser adapter platen passer på omc drevet får å slippe å støype å kutte nytt hull da adapteret tetter gammal morro. 

 

Streng?  Nei du, det må du nok lengre på landet med :) 

Link to post
pipe skrev for 6 timer siden:

 

I værste fall er motoren du har kjøpt en 175 HK men da må den være en 4,3L og ikke en 3,8L.
Hva det kan være av hk i 3,8L aner jeg ikke men trolig så lite at differansen til AQ145 sine 138 hk ikke er større enn det går eller kan løses med en annen propell.
Vet ikke hva det er plass til av propell på VP drevet ditt men godt mulig det finnes en propell som kan utligne utvekslingen også hvis det er 175 hk versjonen

Det finnes sikkert bra med ekspertise på VP 280 drev her inne så du kan jo starte en ny tråd med utveksling og propell valg hvis det viser seg at det er 4,3L 175HK motor.

3.8l v6 185hk. Ifølge internettet..   Finn annonsen 205 hk.  

Link to post
tullerici skrev for 1 time siden:

3.8l v6 185hk. Ifølge internettet..   Finn annonsen 205 hk.  

205Hk er det ikke da Mercrusier motoren på bilde i den andre tråden har 2bbl forgasser og ikke 4bbl.
4,3l motorene var oppgitt til 175 og 185 hk.
Syntes det kan virke rart om også 3,8l hadde det samme hk som 4,3l.
Kunne lese i den andre tråden at 3,8l var basert på 5,0l som hadde 220-230hk mens 4,3l er basert på 5,7L som hadde 260hk.
Derfor ville jeg tro det var noe forskjell på 3,8l og 4,3l men uansett kommer båten din til å gå bra nok med denne motoren hvis det er en 3,8l med noe mindre hk.
 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)
pipe skrev 21 minutter siden:

205Hk er det ikke da Mercrusier motoren på bilde i den andre tråden har 2bbl forgasser og ikke 4bbl.
4,3l motorene var oppgitt til 175 og 185 hk.
Syntes det kan virke rart om også 3,8l hadde det samme hk som 4,3l.
Kunne lese i den andre tråden at 3,8l var basert på 5,0l som hadde 220-230hk mens 4,3l er basert på 5,7L som hadde 260hk.
Derfor ville jeg tro det var noe forskjell på 3,8l og 4,3l men uansett kommer båten din til å gå bra nok med denne motoren hvis det er en 3,8l med noe mindre hk.

 

 

Ja. Er så lite info på nettet om 3.8l også,  men jada vil nok gå mer en nok, har trossalt en liten jente i familien og så kan ikke gå får fort heller.. 

 

Adapter plate og omc cobra drevet og motor ankommer tirsdag da får jeg se på hvordan sakene ligger å passer det ikke så tetter jeg speilet å skjærer ut nytt så er den saken ferdig. 

 

 

Takk får innspill folkens, tar vi helgen med en kald pils å nyter fineværet! Og forbanner seg litt at båten står i garasje.. Hehe
 

Redigert av tullerici (see edit history)
Link to post
tullerici skrev for 1 time siden:

Det ene og enkle jeg har spurt om er om mercruiser adapter platen passer på omc drevet får å slippe å støype å kutte nytt hull da adapteret tetter gammal morro. 

Som skrevet tidligere i tråden så tviler jeg på om det finnes.
Du får med alle delene slik som svinghjulkåpe,moment omformer,y rør,indre og ytre transom?

Mener jeg har endel av de ovennevnte delene så du for si i fra om du skulle mangle noe så skal jeg grave.
Har også original verkstedhåndbok til OMC Cobra drev så er det noe du skulle lure på kan jeg kopiere til deg.(boka selges ikke) 
Håper du oppretter ny tråd med mange bilder slik at vi kan følge prosjektet ditt for slik som dette har jeg moro av.

Link to post
pipe skrev 1 minutt siden:

Som skrevet tidligere i tråden så tviler jeg på om det finnes.
Du får med alle delene slik som svinghjulkåpe,moment omformer,y rør,indre og ytre transom?

Mener jeg har endel av de ovennevnte delene så du for si i fra om du skulle mangle noe så skal jeg grave.
Har også original verkstedhåndbok til OMC Cobra drev så er det noe du skulle lure på kan jeg kopiere til deg.(boka selges ikke) 
Håper du oppretter ny tråd med mange bilder slik at vi kan følge prosjektet ditt for slik som dette har jeg moro av.

Ja, får med hele motor, rør, transom, drev.  Full pakke til og med gass hendel og waiere

Link to post
tullerici skrev 19 minutter siden:

Supert.  Ha en god ferie :) 

Ja takk for det.
Har selv ett lignende prosjekt da jeg har en 1986 modell SeaRay Monaco med Mercrusier/OMC 4,3L med OMC Cobra drev liggende på land på hytta.
Har eid den siden midt på nittitalet

Den lekker vann inn rundt transom så den må demonteres ned til bart transom hull for å finne ut hvorfor.
Har kjøpt ny båt til å ha på hytta og med stadig nye ting som må gjøres har denne rykket nedover på prioriteringslista vært år.
Kjenner dette prosjektet fortjener å komme på topp igjen og kjenner lysten begynner å komme etter inspirasjon i fra deg.
Kanskje vi ender opp med parallelle prosjekter?  

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...