Jump to content

Prosjekt Microplus oppussing

ray

Recommended Posts

Starter her ett emne om oppusinga av båten min .En microplus 571 1981 model med 90 hk 2T outboard motor fra Evinrude. inkjøpt sept 2004.

Regner med att jeg har en del spørsmål under vegen til ferdig båt, så det er greit å samle alt på ett sted. :crazy: PS Førstegangs båt eier september 2004.

Litt om det som skal gjøres i vinter :

Oppbygging av dårlig akterspeil

Støpe ny kjøl, da de "glemte" den når de laget båten :wink: Det er ikke noen

ordentig kjøl på båten, der av umulig å styre i lav fart og spessielt i vind, det er som å vinne i lotto

når jag skal legge til på brygga.

Lakkere båten fra fenderlist og ned

Legge på nytt bunnstoff, det gamle er i fra båten var ny tror jeg, ca 3mm tykt der det ikke har flasset av. :headbang:

Info og bilder kommer ettervært.

Se også på hjemmesiden min for mere info

Redigert av ray (see edit history)

Kommer med en liten oppdatering fra helga.

Har fått åpnet akterspeilet og det ser ut som om jeg er heldig :yesnod: trenger bare å skifte plata som er lagt i mellom innere og yttre veggen, trodde jo det var støpt som en enhet men..

Skal bare slipe reint i kanter og vente på tørking føre veggen bygges opp igjen, nå blir det en massiv vegg.

Bilde

Har også begynt å slipe ned lakken, har ikke funnet noen gamle skader så langt :seeya:

Har også fjærnet gammelt bunnstoff ca 40 cm inunder båten, ser også bra ut

Bilde

Men en overaskelse måtte jo komme etter att så mye så ok ut, tok av fender lista og der er det mye moro under. :headbang::headbang: Overbygget har sprekt i "liminga" hele veien. Er jammen glad båten ikke gjør mere enn 26 knop , for da hadde over byggetblåst på sjøen :confused:

Lurer på å lime sammen/ fylle fugen med glassfiber sparkel, noen som har andre forslag?

En liten oppdatering, har nå fått slipt reint "fuga" som limer skroget og toppen sammen.

Fy fa..n å mye støv det blir, båt meg og ikke minst hele garasjen er nedstøva.

Har byggd/ fylt opp igjen fuga på nesten halve båten og til det har det faktisk gått ca 2KG !!

glassfiber sparkel. Blir en dyr fuge når 1,5 kg koster 290 kr.

Jeg valgte å bruke glassfibersparkelen fra sikkens, da denne skal ha veldig bra vedheft.

Håber å bli ferdig med den jobben i løpet av helga.

Er det noen som har erfaring med biltemas glassfiberduker?

Skal brukes på akterspeil og ny kjøl.

Hva er det som avgjør styrken på duken, har sett att den står oppført med forskjellig vekt(gram)

Og hva bør event brukes på de to overnevnte oppgaver? :cheers:

Har byggd/ fylt opp igjen fuga på nesten halve båten og til det har det faktisk gått ca 2KG !!

glassfiber sparkel. Blir en dyr fuge når 1,5 kg koster 290 kr.

Jeg kjøpte epoxy fra Svas kjemi. 5kg epoksy og 1kg rask herder 585kr med frakt. tror det var 85 kr i frakt.

Mye duk og lite bindemiddel gir mye styrke, men hva skal du som bindemiddel, polyester eller epoxy?

Vet ikke vad jeg skal bruke, håper å finne ut/lære det til jeg skal begynne å støpe.

Er det noen av de to som er mere vann"tett" en den andre?

Jeg kjøpte epoxy fra Svas kjemi. 5kg epoksy og 1kg rask herder 585kr med frakt. tror det var 85 kr i frakt.

Er helt grønn der, er dette det samme eller tilsvarende glassfibersperkel

Sist jeg brukte slike produkter var iforbindelse med blilakk, og da bruket vi sparkel eller

glassfibersparke. :blush:

Vet ikke vad jeg skal bruke, håper å finne ut/lære det til jeg skal begynne å støpe.

Er det noen av de to som er mere vann"tett" en den andre?

Er helt grønn der, er dette det samme eller tilsvarende glassfibersperkel

Sist jeg brukte slike produkter var iforbindelse med blilakk, og da bruket vi sparkel eller

glassfibersparke. :blush:

her er en link om epoksy: http://www.westsystem.no/

West system epoksy er svindyrt, kjøp heller fra Svas kjemi.

Har endelig fått "fuget" ferdig skjøten mellom skroget og toppen av båten, det gikk faktisk 4 KG :nonod:

Glassfibersparkel.

Har også fått pusset ned lakken under fenderlista. Fant endel små og litt større skader som må utbedres eller repareres på nytt, endel dårlige tidligere reprasjoner gitt :headbang:

Har fått skrapet av ca 35% av bunnstoffet. Tar resten når båten ligger på siden.

Har tenkt å lakkere sidene på båten først, ca 20 cm nedenfor der bunnstoffet skal avsluttes.

Når akterspeilet er bygd oppigjen og lakken er på, skal den legges på siden for støping av ny kjøl samt antipest og bunnstoff.

Må bare få sommlet meg til å kjøpen inn de produktene jeg trenger.

:cheers:

Hei. Pass på å få rett duk avhengig av om du skal bruke polyester eller epoxy. Det går på om glassfiberduken er emulsjonsbundet eller pulverbundet. Epoxyen kan ikke løse opp duken og gjøre den lett å arbeide med, på samme måte som polyesteren gjør. Tror du må ha pulverbundet til epoxy.. Mvh Teo

Fiber som skal brukes med polyester har en emulsjon som gjør at matta holder seg i ett stykke når den håndteres, og som inneholder en "bonding agent" som gjør at fibrene lenkes til polyesteren i lenke (herde) prosessen.

Fiber til bruk med epoxy har ikke slik stoff og ender opp som en haug fiber på dørken dersom man ikke tar forholdsregler slik som å tape duken før den legges på.

Store Norske Kullseilingskompani.

"Kjøl"? Kjenner ikke båttypen din, men mange planende båter mangler kjøl med hensikt.

De er avhengig av mest mulig horisontal flate for å plane lett.

Hvis jeg har forstått deg riktig: at du vil støpe en kjøl i glassfiber, bør du huske på at en tykk

kjøl vil bremse endel i vannet og øke laveste planingsfart noe.

Et alternativ er å bruke en mindre metallkjøl/finne for å stabilisere båten, men grunne

planende båter er rett og slett ofte ikke egnet for lavhastighets-manøvrering.

(Det er derfor man har halvplanere som Fjordcruiser 27 :wink:)

Når det gjelder polyester eller epoksy, er polyester billig og bra til reparasjon av polyester.

Er ikke sikker på hva du skal støpe, men hele båten er vel bygd med polyester.

Jeg har brukt både glassfiber og polyester fra Biltema, og kan ikke se at det skiller seg fra

andre jeg har brukt.

P.S. Lykke til videre. Har et prosjekt selv så jeg trenger inspirasjon som dette

for å komme igang. :smiley:

Båten slik den er i dag er umulig å styre i lav fart,det må være vindstille og ikke strømminger i vannet.

Har hele sommeren tenkt att det blir bedre, du er bare uerfaren. Den komentaren har jeg også hørt av alle på camping plassen(vogna og båten står der fast). Men når jeg tok opp båten i høst og de som har sett min langt i fra problemfrie "parkering" ved brygga, fikk se kjølen sa de bare : herregud den må jo være akkuratt som ett badekar på sjøen.

Har en annen der som også har en gammel engelsk 19 foter, også han har støpt opp en ny kjøl -det blei en ny båt sa han.

Har også begynt å vurdere polyester fremfor epoxy, men er polyester uten duken "vanntett" på lik linje som epoxy?? Hadde tenkt å bruke epoxy som forseiler på endeveden på kryssfinerplata, den som skal støpes inn i akterspeilet.

Noen som har forslag til sparkel som kan brukes til riper og små skader i gelcoat. Kan polyester brukes på linje med epoxy??

Blei langt dette, men det måtte bare ut :wink::wink:

Noen tips:

Polyester egner seg ikke til forsegling av treverk.

Polyester er ikke vanntett.

Og: Båter i glassfiberarmert plast trekker vann.

(både fra utsiden og innsiden) ref. http://www.yachtsurvey.com/WetLaminate.htm

Skal du støpe inn treverk så bruk den beste kvaliteten du finner. Det er bedre

enn å prøve å forsegle endeved på billigfinèr.

Så vidt jeg har erfart, er den brune forskalingsfinèren best. Puss overflaten med

grovt papir for å få noe feste til polyesteren.

Om du bruker Epoxy så kan du laminere inn trevirke, men husk på at om du borer ett enkelt lite hull så må du forselgle på nytt for å unngå at vann kommer inn i trevirket. Sammenlignet med polyester så er epoxy vantett. Antipest grunninger som brukes under vannlinja for å unngå plastpest er jo da også nettopp epoxybassert.

Skal du støpe inn treverk så bruk den beste kvaliteten du finner. Det er bedre

enn å prøve å forsegle endeved på billigfinèr.

Så vidt jeg har erfart, er den brune forskalingsfinèren best.

Den brune forsakalingsfinèren er bra, men marine kryssfinèr (BS1088) er best. Kalles også kokfast. Kast en bit i kokende vann, la den ligge i noen minutter og legg den så i fryseren. 10 ganger med samme behandling skal ikke gjøre skade. Forskalingsfinèren har et vokslag som det er vanskelig å få feste for epoxy/polyester på. Vil tro at vask og sliping vil bedre dette. Valget er ditt.

Pero.

Nesten all kryssfiner du får kjøpt i dag er limt med såkalt WBP lim (Water Boil Proof). EN skikkelig trelasthandler vil mekrke reolene sine slik at du ser hva som er hva. Dessuten er det som regel også stemplet WBP på finerplatene for å fortelle hva slags lim som er benyttet. Å få Epoxy til å sitte på forskalingsfiner kan være en utfordring, om du alikevell har tenkt å forsegle fineren med Epoxy kan du like godt bruke avnlig finer, men vær obs på at furu finer (som er veldig sterk) har en tendens til å få små mikroskopiske sprekker i overflaten som kan trekke vann. Denne må derfor dekkes med glassfiber og epoxy for å unngå dette.

Jaha, her har nok en fin båt som har potensiale til å bli hundrevis av år gammel, rukket å bli 24 år før treverk har gjort kål på den.

Det er skrevet hundrevis av innlegg her om eldre plastbåter som blir reparert. Og hva repareres? Jo, det innlaminerte treverket som har råtnet.

Det hjelper ikke samme hva slags finer som blir brukt, eller på hvilken måte det forsegles. Fuktigheten ligger allerede i treverket, og ødeleggelsen begynner i det øyeblikk reparasjonen er avsluttet.

Skal du på død og liv bruke treverk, så la en side være åpent. Du må aldri, aldri laminere treverk helt inn.

Store Norske Kullseilingskompani.

Nesten all kryssfiner du får kjøpt i dag er limt med såkalt WBP lim

Dette er korrekt. Forskjellen på vanlig kryssfinèr og marine kryssfinèr ligger ikke i limet, men i prosessen som ligger bak. Sakser inn fra West System sine sider:

"Mange blir overrasket når de får høre at limet som brukes i kryssfiner til utendørsbruk og limet som brukes til Marine kryssfiner er av samme kvalitet. Forskjellen ligger i måten limet påføres finerlagene og selve kvaliteten på fineren (trevirket).

Produsenter av Okoume kryssfiner må tilfredsstille internasjonalt aksepterte standarder som for eks. «British Standard 1088».

Denne standarden setter klare restriksjoner med hensyn til hulrom mellom finerlagene og såkalte «dry spots» (områder der det ikke er påført tilstrekkelig med lim). det stilles også strenge kvalitetskrav til selve trevirket som benyttes."

Tror ikke jeg ville brukt vanlig kryssfinèr til dette tilfellet. Da må det kanskje gjøres om igjen om noen år. men det kan jo holde selvsagt..

Pero

Takker for mange fine innspill og synspungter.

Etter å ha lest gjennom svarene her og litt snusing ellers på nettet, har jeg kjøpt polyester

Jeg legger inn "brun" kryssfinner, som "Krapyl" påpekte er jo båten 24 år gammel og hvis den plata jeg legger inn nå holder i 24 år til, er det nok mye annet som må skiftes føre den.

Har kjøpt polyester og 300 grams matte på biltema til buk over vannlinjen og polyester med 450 grams

duk fra hempel til bruk under vannlinjen(kjølen).

• 3 uker senere...

En liten oppdatering...

Har støpt færdig akterveggen, sparklet og slipt. Er også færdig med skaden på siden av skroget :yesnod::yesnod: Hele skroget er nå slipt med 240 tørt papir. Tror det blir bra vedheft til anti pest grunninga. Går alt etter planen skal grunninga påføres i helga.

Fikk litt sjokk når anti pesten skulle betales .....555kr :sad::sad: for 3L spannet, egentlig til å :puke: av...

Kommer tilbake i løpet av helga med bilder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...