Grand Banks jr Startet 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2020 En kamerat har kjøpt ny gammel båt og vi har gått igjennom den nå. Jeg fant denne som ikke er koplet til noe. Men det ligger kabler ved siden av som har samme farger og antall. Den orange og den grønne som ikke er koplet til nå går ned til dynamo. Er dette en form for laderegulator, eller hva er denne til? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SamH Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Ser ut som en gammel Ladac, du finner noe doks på den her: Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 (redigert) Det er en ladac laderegulator. Var vanlig på mange dynamoer før for å forbedre ladingen. Hvor den ikke er tilkoblet blir jo bare en spekulasjon men siden man må inn i dynamoen for å lodde den på ble den kanskje til overs etter ett dynamo bytte? Eller kanskje den ikke virker lenger? Redigert 3.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Husk at 1205 er plussregulert, 1204 er minusregulert (eller var det motsatt?) Uansett kan man ikke bruke installasjonsveilledningene om hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Ja, jeg husker Ladac fra jeg var guttunge. Husker min far fikk montert en slik i båten og det gjorde mye bra for strømtilgang. Vi startet opp båten nå i stad og målte kun litt over 13 volt over batteripolene. Mer på startbatterier enn forbruksbatteriene. Før start lå forbruksbatteriene på 11,75 V og startbatteri på 12,8V. Riktignok med last fra kjøleskapet på forbruk Så da antar jeg at dynamo eller laderegulator er defekt. (Pga lading kun drøye 13V og ikke 14V) Er det rimelig å anta? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Om spenningen på batteriet øker når motoren er i gang, lader dynamoen. Men om den er 100% frisk, er en annen sak. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Mare Nostrum skrev 45 minutter siden: Husk at 1205 er plussregulert, 1204 er minusregulert (eller var det motsatt?) Ja, det er motsatt. Skjema på den siden @SamH linket til. Står også endel her: ladac-1205 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Lars H. skrev 41 minutter siden: Om spenningen på batteriet øker når motoren er i gang, lader dynamoen. Men om den er 100% frisk, er en annen sak. Spenningen stiger. Men jeg er vant til at den er 14, et eller annet. Sjekket min egen nå, og den er på 14,22V over batteripolene ved motor i gang. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Om batteriet er langt nede, får du ikke full spenning før strømmen begynner å avta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.