Prinsesså LFC Startet 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2020 Heisann! Har en Aqad/TAMD 40B som har fått seg en "lett" overhaling (stort sett alt bortsett fra å ta av bunnpanna). Men så, når jeg omsider er ferdig og skal starte opp så har jeg mye lavere oljetrykk enn før. Ved start (kald olje) er oljetrykket ca 2 men etter at den begynner å bli varm faller det ned til alarmen går. Finner ikke noen lekkasjer (hvertfall som er synlige) og oljegiver er byttet, hadde ingen problemer med oljetrykket før min lille "overhaling" Bruker orginal VP olje og for øyeblikket er det MANN filter (som visstnok skal tilsvare VP sitt). Håper jeg får noen gode svar/tips her så jeg slipper å ta en ny runde å ta av bunnpanna Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Har du hatt ute oljekjøleren og trykkreguleringsventilene i den? Sitér dette innlegget Link to post
Prinsesså LFC Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Har hatt den ute for rengjøring ja og skiftet alt av pakninger, trykkreguleringsventilene (går ut ifra du mener de 2 fjærene med et "stempel på) har jeg ikke gjort noe med nei. Så kanskje fjæren(e) er begynt å bli litt slakke? Er jo verdt et forsøk da men rart at ikke det var slik før motoren ble tatt ut av båten Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Hva med oljerøret som går inn på vippetøyet, det lekker helker ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Prinsesså LFC Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Beklager men må jeg si at jeg ble usikker på hva du mener, hva er vippetøyet? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Vippearmene til ventilene. I ene enden av akslingen skal det vær et lite rør som kommer fra toppen og inn på enden på akslingen som vippearmene er montert på. Sitér dette innlegget Link to post
Prinsesså LFC Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Da skjønte jeg mer, nei har ikke sjekket det så da har jeg noe å gjøre på i morgen :) Sitér dette innlegget Link to post
Prinsesså LFC Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Det var nok ikke det heller, på min er det ikke noe rør men det er konet i toppen med et lite hull til oljen som går opp i holderen til armen som smører videre i vippearmene. Kjørte motoren noen minutter men kunne ikke se tegn til noen lekkasje, kom bare ut olje der det burde så da er jeg på "scratch" igjen. Lånte instrumentet fra andre maskinen for å eliminere en ting til og samme resultat, 2 bar ved kald motor og faller ganske raskt når oljen begynner å bli varm. Så nye tips mottas med takk ;) Sitér dette innlegget Link to post
Prinsesså LFC Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Kanskje jeg burde forsøke å bytte de fjærene, har disse stor innvirkning for oljetrykket eller er de der bare for "finjustering"? Sitér dette innlegget Link to post
Prinsesså LFC Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Etter et lite eksperiment så er det kun tomgang som er problemet for om jeg ligger på 1000 omdr. ligger trykket stabilt på 2 bar og om jeg drar på til 3000 omdr. ligger det stabilt på 5 bar drar jeg av til tomgang går alarmen.... Så det ser hvertfall ut som systemet er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Prinsesså LFC Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Heisann, bare en liten "heads up" da dette problemet i verstefall kunne vert ut med motor og av med bunnpanna. Problemet er nå fikset og det var kun en liten bagatell, det var litt skitt på de "stemplene" som er i filterhuset (eller hva det kalles) som gjorde at de ikke fikk lukket seg ved lavt trykk (altså en liten innvendig lekkasje) så etter et par timer skruing og 1 minutt med vask er den tipp topp og oljetrykket er i overkant av 5 bar ved oppstart :) Så dette ble en Happy Ending :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.