Smileyn Startet 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2020 Har første sesong i en 95modell Nidelv 750HT med en AD41 og 290 drev. Båten er helt topp for vestlandet med hardtop og mye plass for små turer, MEN den er seig som bare det ned i plan! Alene går den greit i plan og når 30 knop, men bare vi er to voksne blir det en kamp for å få båten i plan, tilt er konstant på -7 og må jobbe aktivt med powertrim. Er man 3-4 gjester ombord må man be hele gjengen gå frem å legge seg i køya for å få båten i plan, når den først kommer i plan går den fint på rundt 2o knop på 3100 rpm. Tenkte derfor å se om det kan være håp med nye propeller. Ofrer gjerne noen knop på toppfart slik at gjester ombord slipper å måtte bryte intimgrenser fremme i køya for å få båten i plan.. Alu propellene som står på i dag er VOLVO PENTA DUOPROP 280/290 TYPE A6 SET 854769 290 DP (09-19 og 12-19). Noen gode forslag til bytte? Sitér dette innlegget Link to post
Sim1 Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 (redigert) Spørs om du ikke må få en mekaniker til å se på den motoren, tror nok turbo eller noe annet er problemet. Hadde lik båt til din på 90 tallet, med 41 motor, 95 modell, A6 propell, gikk 36 knop på fullt, og dro lett i plan med full last. Redigert 3.Juli.2020 av Sim1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smileyn Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Godt poeng! Når slo turboen normalt inn? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Enig med Sim1 ... den motor yder ikke det den skal. Turboen er i princip altid aktiv, men man mærker den fra ca 2500-2800 RPM i min, som er en aqad41a. Med J6 propellerne (indkøbt i år, parts nummer 21924266) når jeg omkring 28 knob (GPS) ved 3800 RPM. De ville være interessant at vide, om den hastighed du måler er GPS? Typisk er indbyggede logs, sumlog eller tryklog, "optimistiske" i fartangivelsen. 20 knob ved 3100 RPM lyder højt ... min går ca 17knob ved det 3100RPM med J6 ... det er godt nok en Scand 8600, men det er stadig en stor forskel. Det kunne også være godt at vide hvilket omdrejningstal du opnår ved WOT og alene i båden. En 41A motor skal nå 3700-3900 RPM ved fuld gas (Wide Open Throttle). Sitér dette innlegget Link to post
Sim1 Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 (redigert) Turboen slo vel inn ved ca 2000 RMP. Du kan jo først sjekke dieselfiltre og luftfilter om de ikke nylig er byttet. Har nå en Windy 8000 med KAD 42, 95 modell den og, er fortsatt "frisk", går 35 knop, 3850 RMP på fullt og ca 24 knop ved 3100 rmp. Redigert 4.Juli.2020 av Sim1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smileyn Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Takk for svar begge to! Jeg er akkurat reist offshore en tur, men blir spennende å undersøke nærmere når jeg kommer hjem. Av det jeg husker her så: a) Turbo må ha vært byttet minst en gang, skruene var nye / ikke overmalt da jeg overtok båten b) Måler fart med GPS, greier 30knop på rundt 3800rpm. c) De gangene vi har vært flere båten er det umulig å få den i plan uten at samtlige passasjerer kommer frem, før det oppnår den ikke mer enn rundt 1600rpm d) Når den er kommet i plan ligger den fint på 20 knop med rundt 3100rpm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.