Jump to content

Nidelv 750HT med AD41 VP290 - hvilke propeller?

Smileyn

Recommended Posts

Har første sesong i en 95modell Nidelv 750HT med en AD41 og 290 drev.

Båten er helt topp for vestlandet med  hardtop og mye plass for små turer, MEN den er seig som bare det ned i plan!

Alene går den greit i plan og når 30 knop, men bare vi er to voksne blir det en kamp for å få båten i plan, tilt er konstant på -7 og må jobbe aktivt med powertrim.

Er man 3-4 gjester ombord må man be hele gjengen gå frem å legge seg i køya for å få båten i plan, når den først kommer i plan går den fint på rundt 2o knop på 3100 rpm.

Tenkte derfor å se om det kan være håp med nye propeller. Ofrer gjerne noen knop på toppfart slik at gjester ombord slipper å måtte bryte intimgrenser fremme i køya for å få båten i plan..

Alu propellene som står på i dag er VOLVO PENTA DUOPROP 280/290 TYPE A6 SET 854769 290 DP (09-19 og 12-19).

Noen gode forslag til bytte? 

Enig med Sim1 ... den motor yder ikke det den skal. Turboen er i princip altid aktiv, men man mærker den fra ca 2500-2800 RPM i min, som er en aqad41a. Med J6 propellerne (indkøbt i år, parts nummer 21924266) når jeg omkring 28 knob (GPS) ved 3800 RPM.

De ville være interessant at vide, om den hastighed du måler er GPS? Typisk er indbyggede logs, sumlog eller tryklog, "optimistiske" i fartangivelsen. 20 knob ved 3100 RPM lyder højt ... min går ca 17knob ved det 3100RPM med J6 ... det er godt nok en Scand 8600, men det er stadig en stor forskel.

Det kunne også være godt at vide hvilket omdrejningstal du opnår ved WOT og alene i båden. En 41A motor skal nå 3700-3900 RPM ved fuld gas (Wide Open Throttle).

Takk for svar begge to! Jeg er akkurat reist offshore en tur, men blir spennende å undersøke nærmere når jeg kommer hjem. Av det jeg husker her så: a) Turbo må ha vært byttet minst en gang, skruene var nye / ikke overmalt da jeg overtok båten b) Måler fart med GPS, greier 30knop på rundt 3800rpm. c) De gangene vi har vært flere  båten er det umulig å få den i plan uten at samtlige passasjerer kommer frem, før det oppnår den ikke mer enn rundt 1600rpm d) Når den er kommet i plan ligger den fint på 20 knop med rundt 3100rpm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...