Jump to content

Volvo penta D4 dynamo feil på begge motorer på lading og ikke starter før turtall.


Palbryn

Recommended Posts

Årsmodell og timetall?

 

Jeg kjenner ikke ladeopplegget ditt. Men det kan høres ut som om SB ikke har senseledningen på batteri/batterisiden av skillediode. Spenningsfallet over skilledioden vil typisk være 0,5-0,7 V og uten at senseledningen er riktig koblet vil ikke dynamoen kompensere for dette spenningsfallet. 

 

For BB motor er det trolig motstanden koblet til D+ bak på dynamoen som er gåen. Denne skal gi feltspenning til dynamoen ved oppstart slik at den begynner å lade. Om denne spenningen mangler må dynamoen opp i turtall for å produsere denne feltspenningen selv før ladingen kommer i gang. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja, motstanden er enkel å bytte om du har rimelig grei tilkomst bak dynamoen. Den koster i underkant av en tusenlapp mener jeg å huske. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...