Solseng Startet 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2020 (redigert) Da har jeg endelig fått testet Bravo 1 FS fra Mercury Racing på DF-150en. Jeg nevner også DF175/DF200 siden disse har samme girutveksling (2,5:1) og ofte brukes på samme størrelse båt som jeg har: Ibiza 20 Touring. 850-900kg tørrvekt uten motor og dill dall. Bravo1 FS kommer altså fra Mercury Racing og er null-balansert. Videre har den blitt "tunet" for litt andre egenskaper enn en standard Bravo1 propell. Kortversjonen er at den har fått litt mindre cuping og har fått kortet inn røret/tuben. Dette skal gi litt mindre akterløft og litt mer baugløft. Ikke veldig mye, men disse nyansene merkes på hvordan båten går i vannet under kjøring. En annen ting som er verdt å nevne; er at denne (og forsåvidt de andre Bravo versjonene) trives/yter best når motoren er høyt montert eller står på en motorlift. Når det gjelder pitch/valg av pitch, er denne FS-utgaven av Bravo litt spesiell. Leser man på nett finner man ofte anbefalinger om å gå f.eks. 1" opp hvis man kjører en Tempest Plus. 2" opp hvis man kjører Rev 4, Fury 3/4 eller Mirage Plus. Det gjør det litt utfordrende hvis man ikke har direkte erfaring med disse propellene eller er bittelitt off i forhold til ønsket turtall på wot. Jeg dvelte lenge over hvilket pitch jeg skulle gå for, men ble livredd for å havne underproppet og i turtallsperren. Da er det bedre å havne litt lavt og faktisk få reelle tall å forholde seg til. Derfor valgte jeg å prøve 26" stigning og tok utgangspunkt i 15% slip. Så et par ord om testen/forholdene. 4-5ms og småkruset sjø. Det oppstod rask et problem med styringen (teleflex). På full fart og høy trim ble det såpass motstand i rattet at styringen "glapp" - d.v.s. jeg ikke kunne svinge. Det er en "stor" propell, så det blir litt mer prop-torque enn jeg har hatt med de mindre propellene. Ikke propellens feil, men helt klart at båten må få seg hydraulisk styring. Derfor ble det ikke altfor mange drag på WOT. Dessuten gikk jeg tom for bensin da jeg var ute og kjørte. (Hadde det litt for gøy og glemte meg litt ut - men hadde reservekanne slik at jeg kom meg inn igjen). Følte dog jeg fikk testet nok å danne meg noen inntrykk. I tillegg må nevnes at motoren ikke er hevet enda. Så slik er det per nå: AV-platen står ca. 20mm over kjølbunn. Mercury Racing anbefaler mellom 1,75" og 2,5" for best utnyttelse - eller mellom 45-65mm. Dermed må motoren opp minst 1 hull. Kanskje 2. Her må man prøve seg frem i grov sjø for å se om propellen biter/har god nok grep samt at motoren får kjølevann. Som dere kan se, så er heving av motor en real vinn-vinn situasjon på min båt. Måtte skrubbe bort groe fra undervannshuset da jeg skiftet propell. ok; her er tall og foreløpig opplevelse av denne propellen punktvis: Veldig smooth. Veldig lite vibrasjon og støy på sakte fart. Deilig. Ny personlig toppfart. Helt klart en rask propell. Så selv om diameteren er 15,25" og 4-blader, så går den (bittelitt - foreløpig) raskere enn de 3-bladerne og den vesentlig mindre Solas HR-4 (14" dia/4 blad) under samme forhold/montasje. Jeg klarte fint å holde båten i plan/halvplan ned i 12-13 knop. Så det er godkjent. Den har godt grep, men ikke fullt så brutal som Rev 4. Den er helt rå på min båt/motor og nesten litt overkill. Bravo FSen oppleves faktisk mer som en god 3-blader i så måte og ikke så "limt til vannet" som jeg opplever med Rev-4 propellen. Rev 4en er dog en god del "tyngre" og jeg taper mellom 2-2,5 knop med den (selv om den også liker seg best når motor er høyt montert). 42,8knop/49mph@~5550rpm = 10% slip. Pris ca. 12K. Så til det viktigste: Hvordan fungerer Bravo1 FS på min båt med sine spesial-egenskaper? Yes, det var midt i blinken. Ibizaen stortrivdes med litt mer baugløft. Nå var den rett og slett deilig å kjøre. Mens jeg tidligere ofte måtte justere trimmen innenfor et smalt "vindu" for å unngå dabbing/spretting/porpoising så holder FSen baugen oppe og det er bare å gi gass. Båten føles rett og slett mer stabil og forutsigbar når man nærmer seg toppfarten. Føler denne propellen står veldig godt til båten som jo har litt vekt i front med sitt dekk/vindskjerm og fremskjøvne sitteplass. Så til det som er hensikten med denne tilbakemeldingen: Slip% og Suzuki-motorenes litt uvanlige girutveksling. Ja, jeg bommet faktisk på pitch siden jeg bommet på slipet. Min tall ble som følger: 42.8knop@5550rpm. (sånn ca. Litt vrient å lese av turtallet helt nøyaktig). Det gir et slip på 10%. Vesentlig lavere enn forventet. Nå er det nok litt mer turtall å hente ved å heve motoren, men jeg må nok ned i stigning. Nå er DF150 sterk nok til at det ikke er noe problem når jeg er lett lastet, så jeg hever motoren og får gode tall å forholde meg til i forhold til ny propell. Bravo FS fåes i 0,5" pitchintervall, så her kan man fintune seg frem til nokså nøyaktig det turtallet man sikter mot/ønsker. Også verdt å nevne at det nok kan forekomme litt variasjon mellom to like propeller selv om de kommer fra Racing-avdelingen, er balansert og at slip% dermed også kan variere fra propell til propell. Men det gir uansett en god indikasjon på hvor denne noenlunde ligger. Kort oppsummert: En deilig propell på båten. Fikk fart, komfort og omtrent så bra kjøreopplevelse/egenskaper som det er lov å håpe på. (Har en kamerat med Hydrolift F-23 og utenbords på heis som kjører med litt mer turtall på samme pitch/propell som meg, så den får muligens et nytt hjem der. Hvis ikke går det an å sende IM om man er interessert i 26", men kameraten skal få prøve den først. Absolutt en propell å anbefale å prøve hvis man ønsker seg det lille ekstra til daycruiseren. En ny orginal Suzuki-propell koster fort 7-9000,- så det kan fort være verdt å legge disse ekstra tusenlappene i det. Redigert 4.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 (redigert) Fikk lyst til å utbrodere litt i forhold til propellvalg og pengebruk. Noen tror kanskje at dette kun handler om toppfart. Vel; jeg har sikkert brukt 30-35K på propeller de siste 3 årene. Hvis det var toppfart som var eneste kriterie, så hadde jeg nok enklere oppnådd det med å bruke disse ekstra kronene på en større motor. I forhold til vekt, kunne jeg ha kjøpt Mercurys nye 225hk V-6er. Den veier mindre enn DF-150. (Litt mer enn 35K i mellom, men da hadde man nok bikket 50 knop med riktig set-up). Slikt sett blir det umulig å få samme fart uansett hvor mye penger man bruker på propell. Men det er så mye mer med disse propellene.Jeg startet med en orginal Suzuki 3x14,75x23. Helt feil og dårlig propell til akkurat denne motoren og båten. Var for stor (for lavt turtall) og ventilerte (dårlig grep). Syntes også det var vrient å finne riktig trim. (Feil løft). Desverre tror jeg det er mange som bare ville tenkt at "sånn er det bare" og levd med en dårlig tilpasset propell som gav dårlig aks, mistet grepet for et godt ord og var vanskelig å trimme. Helt ok hvis man bare skal kjøre rett frem i rolig sjø i 25 knop max og målet bare er å komme frem. Min "propell-dille" har lært meg at det er mye mer som skjer med propellvalg enn den "siste knopen". Tror folk hadde blitt overrasket over forskjellen mellom å kjøre en helt straight 20-fots daycruiser med en litt for stor og feil type orginalpropell, og en underproppet båt med en grov 4-blader ala Rev-4. Det blir nesten som å sammeligne en fremhjulsdreven bil på dårlige og slitte piggdekk med en 4-hjultrekker med nye og gode piggfrie vinterdekk på snøføre. To helt forskjellige ting. Det jeg beskriver og opplever med denne Bravo1FS fra Mercury er litt mer på detaljnivå. Det kjennes som riktige piggfrie dekk til 4-hjulstrekkern på snøføre. Hadde det vært mye klink is (grov sjø), hadde jeg nok foretrukket gode og nye piggdekk på 4-hjulstrekkern - eller Rev-4en om man vil. Her på vestlandet har vi kanskje 2-3 dager hvor piggdekk virkelig gjør seg. Da foretrekker man helt klart gode piggfrie dekk og avpasser farten de få dagene det er aktuelt. 4-hjulstrekk har man uansett og kommer seg frem og opp bakken gjør man.. Her ligger det bedømmelse og subjektiv vurdering til grunn. Uansett er vi et godt stykke forbi hva den orginale Suzuki-propellen var i stand til å prestere på denne aktuelle båten og eierens/brukerens preferanse. Ikke nødvendigvis i toppfart. Men alt det andre. Bare det at den ventilerte på "flat mark" er som å kjøre ut i grøfta med bilen. Denne propelldilla handler litt om toppfart, men minst like mye om feeling bak rattet. Bravo1FS gav meg trygghet når jeg kjørte fort. Spesielt i medsjø. Bare gønna på med følelse av full kontroll uten å tenke/vurdere trim eller dra av på gassen. Jeg merker egentlig ikke noen forskjell på om jeg kjører i 42 knop eller 43 knop. Men jeg merker at lysten til å faktisk gi på litt var større med FSen enn alle de andre propellene jeg har. Sånn får man ikke med større motor, mer fart og dårlig (tilpasset) propell. Redigert 4.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Solseng skrev 2 minutter siden: Denne propelldilla handler litt om toppfart, men minst like mye om feeling bak rattet. Bravo1FS gav meg trygghet når jeg kjørte fort. Spesielt i medsjø. Bare gønna på med følelse av full kontroll uten å tenke/vurdere trim. Sånn får man ikke med større motor, mer fart og dårlig propell. .. og så vil jeg si, for min egen del at slik "propell-nerding" også handler om å prøve å forstå litt mer av den "svarte magien" som omhandler propeller , og hvorfor det kan være så stor forskjell feks mellom 2 propeller med samme mål men ulik utforming Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 (redigert) Hehe, jeg er nok blitt ganske godt bitt av den basillen jeg også. Akkurat nå prøver jeg å komme over/forstå hvorfor jeg bare oppnår 10% slip med en relativ døll DF-150 med 2,5:1 girutveksling. Jeg antar at slip% går litt opp etterhvert som motor heves, men dette var totalbom - eller nesten ihvertfall... 2 hakk opp og så er vi kanskje på 5700-5800? Kanskje, kanskje ikke. Hjernen er alene i kveld. 1" ned? 1,5" ned? Ett hull opp? 2 hull? Redigert 4.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 (redigert) .. så er det jo det med "effektiv stigning" som jo ikke alltid er det samme som oppgitt stigning Er jo bare en måte å finne ut da.. (vurdert heis?) Redigert 4.Juli.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Riktig! Bare en måte å finne ut av. Prøve selv. Artig nok tok jeg utgangspunkt i denne testen med en 20-fots rib og Mercury F-150. https://e-ribbing.com/en/propellers/532-bravo-i-fs-vs-bravo-i-xc-propeller-en.html Med en girutveksling på 1,92:1 så får man 12,7% slip. Jeg hadde faktisk ikke regnet med at jeg skulle oppnå lavere slip% med Suzukien/2,5:1 utveksling. På e-ribbing finnes også flere tester med Bravo1FS. Bla på en Suzuki DF-225/25 fots rib. Der får man 20,6% slip. Riktignok med noe som virker som høy montasje oppgitt til 65mm over kjøl - men det vites ikke noe om evt. setback. https://e-ribbing.com/en/propellers/364-testing-the-bravo-ifs-15-x-23-and-the-suzuki-16-x-215-propellers-on-a-seaquest-760-rib-with-a-suzuki-df-225hp.html Dermed er vi der: Jeg liker hvordan Bravo1FS oppfører seg på min båt. Jeg bommet litt på slip og pitch, men traff på propelltype. Heldigvis kommer disse i 0,5" stigningsintervall. Uheldigvis er disse propellene dyre. Men nå nærmer vi oss skikkelig den "optimale" propellen... ...trur eg! Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) ivar skrev On 4.7.2020 at 22.33: Er jo bare en måte å finne ut da.. (vurdert heis?) Ja, har faktisk en manuell (kan bygges om til hydraulisk) heis med 4" setback fra Bobs liggende. Solid sak i tykk rustfritt stål som veier nesten 20kg. Hovedsaklig kjøpt for å få undervannshuset ut av vannet. Akkurat nå hadde vært veldig greit å hatt den montert. Men jeg pyset ut. Rett og slett redd for at båten hadde blitt for baktung. Både i forhold til selvlensingen/vann inn på dørken og over luken som ligger over bensintank samt kjøreegenskapene/balansen i båten. Å heve motoren to hull vil hjelpe godt med å få tiltet motoren mer ut av vannet, men så spørs det om det er i overkant i forhold til propell og grep. Et hull opp burde fungere helt problemfritt. I tillegg blir det et spørsmål om prioritering. Det er mulig 2 hull opp gir en halv knop ekstra kontra ett hull opp, men jeg er redd for at grepet/skyvet i lav fart/akselerasjon/skyv i grov sjø blir lidende. Disse Suzuki-motorene er kanskje litt ekstra "utsatt" med sin lave giring. Dessuten må jeg kanskje opp 1/2" stigning for å utnytte potensialet i siste hull opp. Jeg dveler derfor over 1 hull opp og sikte på 6000+ rpm@wot/mild underpropping. Edit: Når jeg tenker meg om, så flytter jeg selvsagt motoren opp 2 hull (AV-plate 60mm over kjøl) og ser hvordan det går med fart, turtall, slip% og grep i grov sjø. Blir for dumt å ikke prøve max når man har mulighet og nok stigning til å prøve. Redigert 6.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Ok, jeg tenker at vi tar dette nokså metodisk fremover både for egen læring og allmenn nytte. Var nedom båten i dag etter mye vind, og konstanterer at det gror som pokkern på undervannshus i løpet av få dager uten bruk. Så første test blir å dra båten på land og spyle ned hele dritten - aka samme forhold som tidlig sjøsetting på våren. Det var jo derfor jeg kjøpte 4-hjulstrekker: For å kunne dra opp dritten i tide og utide. Dermed er benchmark snaue 43 knop/5550-5600prm med 26" Bravo FS. Jeg prøver også ny mekanisk styresnekke for å se om det holder. Det er jo ferie og juli-vær... Det er litt bunnstoff-historie her også. Før fjorårets sesong pusset jeg helt ned, og la nytt lag med hardt bunnstoff. Dette året var litt sånn eksperiementelt: Syntes det harde bunnstoffet så bra ut, så jeg dro litt selvpolerende rundt vannlinjen/litt ned. Så får vi se om det er noe å hente her... Redigert 8.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 (redigert) Ok, litt oppdatering og litt propellnerding...: Har fått kjørt litt mer med Bravo FSen. Ikke wot da styringen ikke duger og jeg orker å gi full pinne uten å kunne svinge. Men har følt/prøvd denne propellen litt mer på "normalt" bruksnivå. Jeg er solid overproppet, noe som selvsagt gjenspeiles i hvordan jeg opplever akkurat denne spesifikke propellen med denne stigningen på min båt. Hvis jeg forsøker å sile dette litt ut, så står jeg igjen med disse inntrykkene: Løft: Dette var kanskje det jeg var mest interessert i å prøve ut. Og det fungerer. Mer baugløft uten tvil sammenlignet med de 2 andre 4-bladspropellene jeg har tilgang til. På høy fart er dette gunstig da båten blir mindre følsom på trim for å unngå at båten begynner å jage opp og ned med baugen. På lavere fart er kanskje de andre 4-bladerne med sitt "litt ekstra" akterløft å foretrekke. De får båten til å ligge/kjøre flatere og/eller mer løftet ut av vannet ved mer moderat fart - typisk 15-25 knop. Grep: Akselerasjon og opp i plan føles godt. En stor 4-blader med mye bladareal skyver båten effektivt opp i plan. Den banker nok andre typiske "raske" 3-bladere grundig der uten at jeg har prøvd. Men det er det inntrykket jeg sitter igjen med. At Suzukien med sitt gear-ratio og FSen ikke har noe som helst problem med å dra båten effektivt opp i plan (Sett bort fra overproppingen). Dog kjenner jeg at propellen ikke har samme bittet som f.eks. Rev-4. Hvis propellen er bittelitt for høyt trimmet ved lavere fart (og turtall), så skal det veldig lite til før den begynner å slippe taket litt. Ikke full blow-out, men man merker at den begynner å jage litt/turtallet spretter litt opp og ned når det er bittelitt sjø/bevegelse i båten. Løses forsåvidt med å trimme litt inn/ned - men helt klart at grepet er litt løsere enn en del andre propeller. NB: 2,50:1 gear-ratio og overpropping er verst tenkelig scenario i denne sammenheng. Her har også løft sikkert litt og si: Jeg er vant med å kjøre propeller med mer grep og annerledes løft, så jeg tar meg selv i å trimme litt på gammel vane. Var utaskjærs i nokså grov (gammel) sjø - aka store dønninger - det gikk helt fint, så ingen krise. Fart: Helt klart en rask propell. Kombinert med løft av motorhøyde tror jeg du får det bittelille ekstra med denne propellen samtidig som du har bladarealet til å danke ut de fleste raske 3-bladerne. Men det er ikke helt optimalisert for denne Suzuki-motoren. Da blir det fort litt mer borderline. For all del: Jeg er nokså sikker på at å pitche ned til 24,5" og få cruisingturtallet opp 3-400rpm burde fikse det meste. Men fortsatt sikkert ikke noe offshore monster på disse Suzukiene. Konklusjon: Jeg kunne helt fint levd bra med denne FSen på min Suzuki med litt lavere pitch som lot motoren jobbe litt lettere og responsivt. Den har nok push i akselerasjon og litt mer turtall og tilvenning med trim ville gjort den godt kjørbar. Den løfter nær optimalt i høyere fart og virker stabil og trygg med godt trimmområde. Hva som ville skjedd om jeg løftet motoren f.eks. 2 hull er jeg usikker på. Kanskje det hadde blitt en ny borderline for denne motoren? Sluttkonklusjon: Den krever ny styring (300hk-rating). Det blir fort 10-15K utlegg + 4-5K mellomlegg for ny pitch + eder og galle med heving av motor (eller evt. 3-4K pluss dødtid ved å la verksted gjøre jobben). Så mye er ikke den siste knopen verdt. Jeg gidder ikke å følge dette sporet videre. Men det var verdt å bruke 3-4 tusenlapper på å finne ut. Det går fint på nerde-hobby-kontoen. Til slutt: Jeg traff på en kjenning da jeg var ute med båten i dag. Bakket opp og det ble bare kluss. Ikke alle propeller er like gode og presise i revers. Da savnet jeg Rev-4en. Den er helt konge der. Så hvis jeg skal svi av flere tusenlapper på propell, så blir det noe custom-greier. Jeg kjører kanskje WOT på 1 av 15 turer. Bakke og manøvrere gjør jeg hver gang med vekslende hell. Horses for courses eller riktig propell for bruket, er tingen. En ettertanke: Nå har jeg kjørt rundt overproppet her en ukes tid. Det er det traurigste jeg har opplevd med det som har med propell å gjøre. Få opp turtallet! Ettertanke II: Denne siste knopen er sannsynligvis den minst fruktbare eller verdifulle. Mye av det som er nevnt her, er ting som faktisk betyr noe for hvordan man opplever kjøreturen/båtens performance. Å øke farten med 1 knop er egentlig mer en mental greie. Mer noe for tastaturet. Fart til sjøs er et høyst komplekst "problem". Jeg tror ikke noen merker forskjell mellom 39 og 40 knop på flatt vann. Eller 49 og 50 knop. Eller 59 og 60 knop. Ett par knop fra eller til i grov sjø betyr derimot fort forskjell mellom suksess og fiasko. Nå er jeg dritta lei av knop! Redigert 15.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.