.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Da har jeg endelig fått testet Bravo 1 FS fra Mercury Racing på DF-150en. Jeg nevner også DF175/DF200 siden disse har samme girutveksling (2,5:1) og ofte brukes på samme størrelse båt som jeg har: Ibiza 20 Touring. 850-900kg tørrvekt uten motor og dill dall.
Bravo1 FS kommer altså fra Mercury Racing og er null-balansert. Videre har den blitt "tunet" for litt andre egenskaper enn en standard Bravo1 propell. Kortversjonen er at den har fått litt mindre cuping og har fått kortet inn røret/tuben. Dette skal gi litt mindre akterløft og litt mer baugløft. Ikke veldig mye, men disse nyansene merkes på hvordan båten går i vannet under kjøring. En annen ting som er verdt å nevne; er at denne (og forsåvidt de andre Bravo versjonene) trives/yter best når motoren er høyt montert eller står på en motorlift.
Når det gjelder pitch/valg av pitch, er denne FS-utgaven av Bravo litt spesiell. Leser man på nett finner man ofte anbefalinger om å gå f.eks. 1" opp hvis man kjører en Tempest Plus. 2" opp hvis man kjører Rev 4, Fury 3/4 eller Mirage Plus. Det gjør det litt utfordrende hvis man ikke har direkte erfaring med disse propellene eller er bittelitt off i forhold til ønsket turtall på wot. Jeg dvelte lenge over hvilket pitch jeg skulle gå for, men ble livredd for å havne underproppet og i turtallsperren. Da er det bedre å havne litt lavt og faktisk få reelle tall å forholde seg til. Derfor valgte jeg å prøve 26" stigning og tok utgangspunkt i 15% slip.
Så et par ord om testen/forholdene. 4-5ms og småkruset sjø. Det oppstod rask et problem med styringen (teleflex). På full fart og høy trim ble det såpass motstand i rattet at styringen "glapp" - d.v.s. jeg ikke kunne svinge. Det er en "stor" propell, så det blir litt mer prop-torque enn jeg har hatt med de mindre propellene. Ikke propellens feil, men helt klart at båten må få seg hydraulisk styring. Derfor ble det ikke altfor mange drag på WOT. Dessuten gikk jeg tom for bensin da jeg var ute og kjørte. (Hadde det litt for gøy og glemte meg litt ut - men hadde reservekanne slik at jeg kom meg inn igjen). Følte dog jeg fikk testet nok å danne meg noen inntrykk.
I tillegg må nevnes at motoren ikke er hevet enda. Så slik er det per nå: AV-platen står ca. 20mm over kjølbunn. Mercury Racing anbefaler mellom 1,75" og 2,5" for best utnyttelse - eller mellom 45-65mm. Dermed må motoren opp minst 1 hull. Kanskje 2. Her må man prøve seg frem i grov sjø for å se om propellen biter/har god nok grep samt at motoren får kjølevann. Som dere kan se, så er heving av motor en real vinn-vinn situasjon på min båt. Måtte skrubbe bort groe fra undervannshuset da jeg skiftet propell.
ok; her er tall og foreløpig opplevelse av denne propellen punktvis:
- Veldig smooth. Veldig lite vibrasjon og støy på sakte fart. Deilig.
- Ny personlig toppfart. Helt klart en rask propell. Så selv om diameteren er 15,25" og 4-blader, så går den (bittelitt - foreløpig) raskere enn de 3-bladerne og den vesentlig mindre Solas HR-4 (14" dia/4 blad) under samme forhold/montasje.
- Jeg klarte fint å holde båten i plan/halvplan ned i 12-13 knop. Så det er godkjent.
- Den har godt grep, men ikke fullt så brutal som Rev 4. Den er helt rå på min båt/motor og nesten litt overkill. Bravo FSen oppleves faktisk mer som en god 3-blader i så måte og ikke så "limt til vannet" som jeg opplever med Rev-4 propellen. Rev 4en er dog en god del "tyngre" og jeg taper mellom 2-2,5 knop med den (selv om den også liker seg best når motor er høyt montert).
- 42,8knop/49mph@~5550rpm = 10% slip.
- Pris ca. 12K.
Så til det viktigste: Hvordan fungerer Bravo1 FS på min båt med sine spesial-egenskaper? Yes, det var midt i blinken. Ibizaen stortrivdes med litt mer baugløft. Nå var den rett og slett deilig å kjøre. Mens jeg tidligere ofte måtte justere trimmen innenfor et smalt "vindu" for å unngå dabbing/spretting/porpoising så holder FSen baugen oppe og det er bare å gi gass. Båten føles rett og slett mer stabil og forutsigbar når man nærmer seg toppfarten. Føler denne propellen står veldig godt til båten som jo har litt vekt i front med sitt dekk/vindskjerm og fremskjøvne sitteplass.
Så til det som er hensikten med denne tilbakemeldingen: Slip% og Suzuki-motorenes litt uvanlige girutveksling. Ja, jeg bommet faktisk på pitch siden jeg bommet på slipet. Min tall ble som følger:
42.8knop@5550rpm. (sånn ca. Litt vrient å lese av turtallet helt nøyaktig). Det gir et slip på 10%. Vesentlig lavere enn forventet. Nå er det nok litt mer turtall å hente ved å heve motoren, men jeg må nok ned i stigning. Nå er DF150 sterk nok til at det ikke er noe problem når jeg er lett lastet, så jeg hever motoren og får gode tall å forholde meg til i forhold til ny propell. Bravo FS fåes i 0,5" pitchintervall, så her kan man fintune seg frem til nokså nøyaktig det turtallet man sikter mot/ønsker. Også verdt å nevne at det nok kan forekomme litt variasjon mellom to like propeller selv om de kommer fra Racing-avdelingen, er balansert og at slip% dermed også kan variere fra propell til propell. Men det gir uansett en god indikasjon på hvor denne noenlunde ligger.
Kort oppsummert: En deilig propell på båten. Fikk fart, komfort og omtrent så bra kjøreopplevelse/egenskaper som det er lov å håpe på. (Har en kamerat med Hydrolift F-23 og utenbords på heis som kjører med litt mer turtall på samme pitch/propell som meg, så den får muligens et nytt hjem der. Hvis ikke går det an å sende IM om man er interessert i 26", men kameraten skal få prøve den først. Absolutt en propell å anbefale å prøve hvis man ønsker seg det lille ekstra til daycruiseren. En ny orginal Suzuki-propell koster fort 7-9000,- så det kan fort være verdt å legge disse ekstra tusenlappene i det.