.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Fikk lyst til å utbrodere litt i forhold til propellvalg og pengebruk.
Noen tror kanskje at dette kun handler om toppfart. Vel; jeg har sikkert brukt 30-35K på propeller de siste 3 årene. Hvis det var toppfart som var eneste kriterie, så hadde jeg nok enklere oppnådd det med å bruke disse ekstra kronene på en større motor. I forhold til vekt, kunne jeg ha kjøpt Mercurys nye 225hk V-6er. Den veier mindre enn DF-150. (Litt mer enn 35K i mellom, men da hadde man nok bikket 50 knop med riktig set-up). Slikt sett blir det umulig å få samme fart uansett hvor mye penger man bruker på propell.
Men det er så mye mer med disse propellene.Jeg startet med en orginal Suzuki 3x14,75x23. Helt feil og dårlig propell til akkurat denne motoren og båten. Var for stor (for lavt turtall) og ventilerte (dårlig grep). Syntes også det var vrient å finne riktig trim. (Feil løft). Desverre tror jeg det er mange som bare ville tenkt at "sånn er det bare" og levd med en dårlig tilpasset propell som gav dårlig aks, mistet grepet for et godt ord og var vanskelig å trimme. Helt ok hvis man bare skal kjøre rett frem i rolig sjø i 25 knop max og målet bare er å komme frem.
Min "propell-dille" har lært meg at det er mye mer som skjer med propellvalg enn den "siste knopen". Tror folk hadde blitt overrasket over forskjellen mellom å kjøre en helt straight 20-fots daycruiser med en litt for stor og feil type orginalpropell, og en underproppet båt med en grov 4-blader ala Rev-4. Det blir nesten som å sammeligne en fremhjulsdreven bil på dårlige og slitte piggdekk med en 4-hjultrekker med nye og gode piggfrie vinterdekk på snøføre. To helt forskjellige ting.
Det jeg beskriver og opplever med denne Bravo1FS fra Mercury er litt mer på detaljnivå. Det kjennes som riktige piggfrie dekk til 4-hjulstrekkern på snøføre. Hadde det vært mye klink is (grov sjø), hadde jeg nok foretrukket gode og nye piggdekk på 4-hjulstrekkern - eller Rev-4en om man vil. Her på vestlandet har vi kanskje 2-3 dager hvor piggdekk virkelig gjør seg. Da foretrekker man helt klart gode piggfrie dekk og avpasser farten de få dagene det er aktuelt. 4-hjulstrekk har man uansett og kommer seg frem og opp bakken gjør man.. Her ligger det bedømmelse og subjektiv vurdering til grunn. Uansett er vi et godt stykke forbi hva den orginale Suzuki-propellen var i stand til å prestere på denne aktuelle båten og eierens/brukerens preferanse. Ikke nødvendigvis i toppfart. Men alt det andre. Bare det at den ventilerte på "flat mark" er som å kjøre ut i grøfta med bilen.
Denne propelldilla handler litt om toppfart, men minst like mye om feeling bak rattet. Bravo1FS gav meg trygghet når jeg kjørte fort. Spesielt i medsjø. Bare gønna på med følelse av full kontroll uten å tenke/vurdere trim eller dra av på gassen. Jeg merker egentlig ikke noen forskjell på om jeg kjører i 42 knop eller 43 knop. Men jeg merker at lysten til å faktisk gi på litt var større med FSen enn alle de andre propellene jeg har. Sånn får man ikke med større motor, mer fart og dårlig (tilpasset) propell.