.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
ivar skrev On 4.7.2020 at 22.33:Er jo bare en måte å finne ut da..
(vurdert heis?)
Ja, har faktisk en manuell (kan bygges om til hydraulisk) heis med 4" setback fra Bobs liggende. Solid sak i tykk rustfritt stål som veier nesten 20kg. Hovedsaklig kjøpt for å få undervannshuset ut av vannet. Akkurat nå hadde vært veldig greit å hatt den montert. Men jeg pyset ut. Rett og slett redd for at båten hadde blitt for baktung. Både i forhold til selvlensingen/vann inn på dørken og over luken som ligger over bensintank samt kjøreegenskapene/balansen i båten. Å heve motoren to hull vil hjelpe godt med å få tiltet motoren mer ut av vannet, men så spørs det om det er i overkant i forhold til propell og grep. Et hull opp burde fungere helt problemfritt.
I tillegg blir det et spørsmål om prioritering. Det er mulig 2 hull opp gir en halv knop ekstra kontra ett hull opp, men jeg er redd for at grepet/skyvet i lav fart/akselerasjon/skyv i grov sjø blir lidende. Disse Suzuki-motorene er kanskje litt ekstra "utsatt" med sin lave giring. Dessuten må jeg kanskje opp 1/2" stigning for å utnytte potensialet i siste hull opp. Jeg dveler derfor over 1 hull opp og sikte på 6000+ rpm@wot/mild underpropping.
Edit: Når jeg tenker meg om, så flytter jeg selvsagt motoren opp 2 hull (AV-plate 60mm over kjøl) og ser hvordan det går med fart, turtall, slip% og grep i grov sjø. Blir for dumt å ikke prøve max når man har mulighet og nok stigning til å prøve.