Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Ok, litt oppdatering og  litt propellnerding...:

 

Har fått kjørt litt mer med Bravo FSen. Ikke wot da styringen ikke duger og jeg orker å gi full pinne uten å kunne svinge. Men har følt/prøvd denne propellen litt mer på "normalt" bruksnivå. Jeg er solid overproppet, noe som selvsagt gjenspeiles i hvordan jeg opplever akkurat denne spesifikke propellen med denne stigningen på min båt. Hvis jeg forsøker å sile dette litt ut, så står jeg igjen med disse inntrykkene:

  • Løft: Dette var kanskje det jeg var mest interessert i å prøve ut. Og det fungerer. Mer baugløft uten tvil sammenlignet med de 2 andre 4-bladspropellene jeg har tilgang til. På høy fart er dette gunstig da båten blir mindre følsom på trim for å unngå at båten begynner å jage opp og ned med baugen. På lavere fart er kanskje de andre 4-bladerne med sitt "litt ekstra" akterløft å foretrekke. De får båten til å ligge/kjøre flatere og/eller mer løftet ut av vannet ved mer moderat fart - typisk 15-25 knop.
  • Grep: Akselerasjon og opp i plan føles godt. En stor 4-blader med mye bladareal skyver båten effektivt opp i plan. Den banker nok andre typiske "raske" 3-bladere grundig der uten at jeg har prøvd. Men det er det inntrykket jeg sitter igjen med. At Suzukien med sitt gear-ratio og FSen ikke har noe som helst problem med å dra båten effektivt opp i plan (Sett bort fra overproppingen). Dog kjenner jeg at propellen ikke har samme bittet som f.eks. Rev-4. Hvis propellen er bittelitt for høyt trimmet ved lavere fart (og turtall), så skal det veldig lite til før den begynner å slippe taket litt. Ikke full blow-out, men man merker at den begynner å jage litt/turtallet spretter litt opp og ned når det er bittelitt sjø/bevegelse i båten. Løses forsåvidt med å trimme litt inn/ned - men helt klart at grepet er litt løsere enn en del andre propeller. NB: 2,50:1 gear-ratio og overpropping er verst tenkelig scenario i denne sammenheng. Her har også løft sikkert litt og si: Jeg er vant med å kjøre propeller med mer grep og annerledes løft, så jeg tar meg selv i å trimme litt på gammel vane. Var utaskjærs i nokså grov (gammel) sjø - aka store dønninger - det gikk helt fint, så ingen krise.
  • Fart: Helt klart en rask propell. Kombinert med løft av motorhøyde tror jeg du får det bittelille ekstra med denne propellen samtidig som du har bladarealet til å danke ut de fleste raske 3-bladerne. Men det er ikke helt optimalisert for denne Suzuki-motoren. Da blir det fort litt mer borderline. For all del: Jeg er nokså sikker på at å pitche ned til 24,5" og få cruisingturtallet opp 3-400rpm burde fikse det meste. Men fortsatt sikkert ikke noe offshore monster på disse Suzukiene.
  • Konklusjon: Jeg kunne helt fint levd bra med denne FSen på min Suzuki med litt lavere pitch som lot motoren jobbe litt lettere og responsivt. Den har nok push i akselerasjon og litt mer turtall og tilvenning med trim ville gjort den godt kjørbar. Den løfter nær optimalt i høyere fart og virker stabil og trygg med godt trimmområde. Hva som ville skjedd om jeg løftet motoren f.eks. 2 hull er jeg usikker på. Kanskje det hadde blitt en ny borderline for denne motoren?
  • Sluttkonklusjon: Den krever ny styring (300hk-rating). Det blir fort 10-15K utlegg + 4-5K mellomlegg for ny pitch + eder og galle med heving av motor (eller evt. 3-4K pluss dødtid ved å la verksted gjøre jobben). Så mye er ikke den siste knopen verdt. Jeg gidder ikke å følge dette sporet videre. Men det var verdt å bruke 3-4 tusenlapper på å finne ut. Det går fint på nerde-hobby-kontoen.:giggle:

Til slutt: Jeg traff på en kjenning da jeg var ute med båten i dag. Bakket opp og det ble bare kluss. Ikke alle propeller er like gode og presise i revers. Da savnet jeg Rev-4en. Den er helt konge der. Så hvis jeg skal svi av flere tusenlapper på propell, så blir det noe custom-greier. Jeg kjører kanskje WOT på 1 av 15 turer. Bakke og manøvrere gjør jeg hver gang med vekslende hell. Horses for courses eller riktig propell for bruket, er tingen.:thumbsup:

 

En ettertanke: Nå har jeg kjørt rundt overproppet her en ukes tid. Det er det traurigste jeg har opplevd med det som har med propell å gjøre. Få opp turtallet!

 

Ettertanke II: Denne siste knopen er sannsynligvis den minst fruktbare eller verdifulle. Mye av det som er nevnt her, er ting som faktisk betyr noe for hvordan man opplever kjøreturen/båtens performance. Å øke farten med 1 knop er egentlig mer en mental greie. Mer noe for tastaturet. Fart til sjøs er et høyst komplekst "problem". Jeg tror ikke noen merker forskjell mellom 39 og 40 knop på flatt vann. Eller 49 og 50 knop. Eller 59 og 60 knop. Ett par knop fra eller til i grov sjø betyr derimot fort forskjell mellom suksess og fiasko. Nå er jeg dritta lei av knop!

Solseng

Solseng

Ok, litt oppdatering og  litt propellnerding...:

 

Har fått kjørt litt mer med Bravo FSen. Ikke wot da styringen ikke duger og jeg orker å gi full pinne uten å kunne svinge. Men har følt/prøvd denne propellen litt mer på "normalt" bruksnivå. Jeg er solid overproppet, noe som selvsagt gjenspeiles i hvordan jeg opplever akkurat denne spesifikke propellen med denne stigningen på min båt. Hvis jeg forsøker å sile dette litt ut, så står jeg igjen med disse inntrykkene:

  • Løft: Dette var kanskje det jeg var mest interessert i å prøve ut. Og det fungerer. Mer baugløft uten tvil sammenlignet med de 2 andre 4-bladspropellene jeg har tilgang til. På høy fart er dette gunstig da båten blir mindre følsom på trim for å unngå at båten begynner å jage opp og ned med baugen. På lavere fart er kanskje de andre 4-bladerne med sitt "litt ekstra" akterløft å foretrekke. De får båten til å ligge/kjøre flatere og/eller mer løftet ut av vannet ved mer moderat fart - typisk 15-25 knop.
  • Grep: Akselerasjon og opp i plan føles godt. En stor 4-blader med mye bladareal skyver båten effektivt opp i plan. Den banker nok andre typiske "raske" 3-bladere grundig der uten at jeg har prøvd. Men det er det inntrykket jeg sitter igjen med. At Suzukien med sitt gear-ratio og FSen ikke har noe som helst problem med å dra båten effektivt opp i plan (Sett bort fra overproppingen). Dog kjenner jeg at propellen ikke har samme bittet som f.eks. Rev-4. Hvis propellen er bittelitt for høyt trimmet ved lavere fart (og turtall), så skal det veldig lite til før den begynner å slippe taket litt. Ikke full blow-out, men man merker at den begynner å jage litt/turtallet spretter litt opp og ned når det er bittelitt sjø/bevegelse i båten. Løses forsåvidt med å trimme litt inn/ned - men helt klart at grepet er litt løsere enn en del andre propeller. NB: 2,50:1 gear-ratio og overpropping er verst tenkelig scenario i denne sammenheng. Her har også løft sikkert litt og si: Jeg er vant med å kjøre propeller med mer grep og annerledes løft, så jeg tar meg selv i å trimme litt på gammel vane. Var utaskjærs i nokså grov (gammel) sjø - aka store dønninger - det gikk helt fint, så ingen krise.
  • Fart: Helt klart en rask propell. Kombinert med løft av motorhøyde tror jeg du får det bittelille ekstra med denne propellen samtidig som du har bladarealet til å danke ut de fleste raske 3-bladerne. Men det er ikke helt optimalisert for denne Suzuki-motoren. Da blir det fort litt mer borderline. For all del: Jeg er nokså sikker på at å pitche ned til 24,5" og få cruisingturtallet opp 3-400rpm burde fikse det meste. Men fortsatt sikkert ikke noe offshore monster på disse Suzukiene.
  • Konklusjon: Jeg kunne helt fint levd bra med denne FSen på min Suzuki med litt lavere pitch som lot motoren jobbe litt lettere og responsivt. Den har nok push i akselerasjon og litt mer turtall og tilvenning med trim ville gjort den godt kjørbar. Den løfter nær optimalt i høyere fart og virker stabil og trygg med godt trimmområde. Hva som ville skjedd om jeg løftet motoren f.eks. 2 hull er jeg usikker på. Kanskje det hadde blitt en ny borderline for denne motoren?
  • Sluttkonklusjon: Den krever ny styring (300hk-rating). Det blir fort 10-15K utlegg + 4-5K mellomlegg for ny pitch + eder og galle med heving av motor (eller evt. 3-4K pluss dødtid ved å la verksted gjøre jobben). Så mye er ikke den siste knopen verdt. Jeg gidder ikke å følge dette sporet videre. Men det var verdt å bruke 3-4 tusenlapper på å finne ut. Det går fint på nerde-hobby-kontoen.:giggle:

Til slutt: Jeg traff på en kjenning da jeg var ute med båten i dag. Bakket opp og det ble bare kluss. Ikke alle propeller er like gode og presise i revers. Da savnet jeg Rev-4en. Den er helt konge der. Så hvis jeg skal svi av flere tusenlapper på propell, så blir det noe custom-greier. Jeg kjører kanskje WOT på 1 av 15 turer. Bakke og manøvrere gjør jeg hver gang med vekslende hell. Horses for courses eller riktig propell for bruket, er tingen.:thumbsup:

 

En ettertanke: Nå har jeg kjørt rundt overproppet her en ukes tid. Det er det traurigste jeg har opplevd med det som har med propell å gjøre. Få opp turtallet!

 

Ettertanke II: Denne siste knopen er sannsynligvis den minst fruktbare eller verdifulle. Mye av det som er nevnt her, er ting som faktisk betyr noe for hvordan man opplever kjøreturen/båtens performance. Å øke farten med 1 knop er egentlig mer en mental greie. Mer noe for tastaturet. Fart til sjøs er et høyst komplekst "problem". Jeg tror ikke noen merker forskjell mellom 39 og 40 knop på flatt vann. Eller 49 og 50 knop. Eeller 59 og 60 knop. Ett par knop fra eller til i grov sjø betyr derimot fort forskjell mellom suksess og fiasko. Nå er jeg dritta lei av knop!

Solseng

Solseng

Ok, litt oppdatering og  litt propellnerding...:

 

Har fått kjørt litt mer med Bravo FSen. Ikke wot da styringen ikke duger og jeg orker å gi full pinne uten å kunne svinge. Men har følt/prøvd denne propellen litt mer på "normalt" bruksnivå. Jeg er solid overproppet, noe som selvsagt gjenspeiles i hvordan jeg opplever akkurat denne spesifikke propellen med denne stigningen på min båt. Hvis jeg forsøker å sile dette litt ut, så står jeg igjen med disse inntrykkene:

  • Løft: Dette var kanskje det jeg var mest interessert i å prøve ut. Og det fungerer. Mer baugløft uten tvil sammenlignet med de 2 andre 4-bladspropellene jeg har tilgang til. På høy fart er dette gunstig da båten blir mindre følsom på trim for å unngå at båten begynner å jage opp og ned med baugen. På lavere fart er kanskje de andre 4-bladerne med sitt "litt ekstra" akterløft å foretrekke. De får båten til å ligge/kjøre flatere og/eller mer løftet ut av vannet ved mer moderat fart - typisk 15-25 knop.
  • Grep: Akselerasjon og opp i plan føles godt. En stor 4-blader med mye bladareal skyver båten effektivt opp i plan. Den banker nok andre typiske "raske" 3-bladere grundig der uten at jeg har prøvd. Men det er det inntrykket jeg sitter igjen med. At Suzukien med sitt gear-ratio og FSen ikke har noe som helst problem med å dra båten effektivt opp i plan (Sett bort fra overproppingen). Dog kjenner jeg at propellen ikke har samme bittet som f.eks. Rev-4. Hvis propellen er bittelitt for høyt trimmet ved lavere fart (og turtall), så skal det veldig lite til før den begynner å slippe taket litt. Ikke full blow-out, men man merker at den begynner å jage litt/turtallet spretter litt opp og ned når det er bittelitt sjø/bevegelse i båten. Løses forsåvidt med å trimme litt inn/ned - men helt klart at grepet er litt løsere enn en del andre propeller. NB: 2,50:1 gear-ratio og overpropping er verst tenkelig scenario i denne sammenheng. Her har også løft sikkert litt og si: Jeg er vant med å kjøre propeller med mer grep og annerledes løft, så jeg tar meg selv i å trimme litt på gammel vane. Var utaskjærs i nokså grov (gammel) sjø - aka store dønninger - det gikk helt fint, så ingen krise.
  • Fart: Helt klart en rask propell. Kombinert med løft av motorhøyde tror jeg du får det bittelille ekstra med denne propellen samtidig som du har bladarealet til å danke ut de fleste raske 3-bladerne. Men det er ikke helt optimalisert for denne Suzuki-motoren. Da blir det fort litt mer borderline. For all del: Jeg er nokså sikker på at å pitche ned til 24,5" og få cruisingturtallet opp 3-400rpm burde fikse det meste. Men fortsatt sikkert ikke noe offshore monster på disse Suzukiene.
  • Konklusjon: Jeg kunne helt fint levd bra med denne FSen på min Suzuki med litt lavere pitch som lot motoren jobbe litt lettere og responsivt. Den har nok push i akselerasjon og litt mer turtall og tilvenning med trim ville gjort den godt kjørbar. Den løfter nær optimalt i høyere fart og virker stabil og trygg med godt trimmområde. Hva som ville skjedd om jeg løftet motoren f.eks. 2 hull er jeg usikker på. Kanskje det hadde blitt en ny borderline for denne motoren?
  • Sluttkonklusjon: Den krever ny styring (300hk-rating). Det blir fort 10-15K utlegg + 4-5K mellomlegg for ny pitch + eder og galle med heving av motor (eller evt. 3-4K pluss dødtid ved å la verksted gjøre jobben). Så mye er ikke den siste knopen verdt. Jeg gidder ikke å følge dette sporet videre. Men det var verdt å bruke 3-4 tusenlapper på å finne ut. Det går fint på nerde-hobby-kontoen.:giggle:

Til slutt: Jeg traff på en kjenning da jeg var ute med båten i dag. Bakket opp og det ble bare kluss. Ikke alle propeller er like gode og presise i revers. Da savnet jeg Rev-4en. Den er helt konge der. Så hvis jeg skal svi av flere tusenlapper på propell, så blir det noe custom-greier. Jeg kjører kanskje WOT på 1 av 15 turer. Bakke og manøvrere gjør jeg hver gang med vekslende hell. Horses for courses eller riktig propell for bruket, er tingen.:thumbsup:

 

En ettertanke: Nå har jeg kjørt rundt overproppet her en ukes tid. Det er det traurigste jeg har opplevd med det som har med propell å gjøre. Få opp turtallet!

 

Ettertanke II: Denne siste knopen er sannsynligvis den minst fruktbare eller verdifulle. Mye av det som er nevnt her, er ting som faktisk betyr noe for hvordan man opplever kjøreturen/båtens performance. Å øke farten med 1 knop er egentlig mer en mental greie. Mer noe for tastaturet. Fart til sjøs er et høyest komplekst "problem". Jeg tror ikke noen merker forskjell mellom 39 og 40 knop på flatt vann. Eller 49 og 50 knop. Eeller 59 og 60 knop. Ett par knop fra eller til i grov sjø betyr deriomot fort forskjell mellom suksess og fiasko. Nå er jeg dritta lei av knop!

Solseng

Solseng

Ok, litt oppdatering og  litt propellnerding...:

 

Har fått kjørt litt mer med Bravo FSen. Ikke wot da styringen ikke duger og jeg orker å gi full pinne uten å kunne svinge. Men har følt/prøvd denne propellen litt mer på "normalt" bruksnivå. Jeg er solid overproppet, noe som selvsagt gjenspeiles i hvordan jeg opplever akkurat denne spesifikke propellen med denne stigningen på min båt. Hvis jeg forsøker å sile dette litt ut, så står jeg igjen med disse inntrykkene:

  • Løft: Dette var kanskje det jeg var mest interessert i å prøve ut. Og det fungerer. Mer baugløft uten tvil sammenlignet med de 2 andre 4-bladspropellene jeg har tilgang til. På høy fart er dette gunstig da båten blir mindre følsom på trim for å unngå at båten begynner å jage opp og ned med baugen. På lavere fart er kanskje de andre 4-bladerne med sitt "litt ekstra" akterløft å foretrekke. De får båten til å ligge/kjøre flatere og/eller mer løftet ut av vannet ved mer moderat fart - typisk 15-25 knop.
  • Grep: Akselerasjon og opp i plan føles godt. En stor 4-blader med mye bladareal skyver båten effektivt opp i plan. Den banker nok andre typiske "raske" 3-bladere grundig der uten at jeg har prøvd. Men det er det inntrykket jeg sitter igjen med. At Suzukien med sitt gear-ratio og FSen ikke har noe som helst problem med å dra båten effektivt opp i plan (Sett bort fra overproppingen). Dog kjenner jeg at propellen ikke har samme bittet som f.eks. Rev-4. Hvis propellen er bittelitt for høyt trimmet ved lavere fart (og turtall), så skal det veldig lite til før den begynner å slippe taket litt. Ikke full blow-out, men man merker at den begynner å jage litt/turtallet spretter litt opp og ned når det er bittelitt sjø/bevegelse i båten. Løses forsåvidt med å trimme litt inn/ned - men helt klart at grepet er litt løsere enn en del andre propeller. NB: 2,50:1 gear-ratio og overpropping er verst tenkelig scenario i denne sammenheng. Her har også løft sikkert litt og si: Jeg er vant med å kjøre propeller med mer grep og annerledes løft, så jeg tar meg selv i å trimme litt på gammel vane. Var utaskjærs i nokså grov (gammel) sjø - aka store dønninger - det gikk helt fint, så ingen krise.
  • Fart: Helt klart en rask propell. Kombinert med løft av motorhøyde tror jeg du får det bittelille ekstra med denne propellen samtidig som du har bladarealet til å danke ut de fleste raske 3-bladerne. Men det er ikke helt optimalisert for denne Suzuki-motoren. Da blir det fort litt mer borderline. For all del: Jeg er nokså sikker på at å pitche ned til 24,5" og få cruisingturtallet opp 3-400rpm burde fikse det meste. Men fortsatt sikkert ikke noe offshore monster på disse Suzukiene.
  • Konklusjon: Jeg kunne helt fint levd bra med denne FSen på min Suzuki med litt lavere pitch som lot motoren jobbe litt lettere og responsivt. Den har nok push i akselerasjon og litt mer turtall og tilvenning med trim ville gjort den godt kjørbar. Den løfter nær optimalt i høyere fart og virker stabil og trygg med godt trimmområde. Hva som ville skjedd om jeg løftet motoren f.eks. 2 hull er jeg usikker på. Kanskje det hadde blitt en ny borderline for denne motoren?
  • Sluttkonklusjon: Den krever ny styring (300hk-rating). Det blir fort 10-15K utlegg + 4-5K mellomlegg for ny pitch + eder og galle med heving av motor (eller evt. 3-4K pluss dødtid ved å la verksted gjøre jobben). Så mye er ikke den siste knopen verdt. Jeg gidder ikke å følge dette sporet videre. Men det var verdt å bruke 3-4 tusenlapper på å finne ut. Det går fint på nerde-hobby-kontoen.:giggle:

Til slutt: Jeg traff på en kjenning da jeg var ute med båten i dag. Bakket opp og det ble bare kluss. Ikke alle propeller er like gode og presise i revers. Da savnet jeg Rev-4en. Den er helt konge der. Så hvis jeg skal svi av flere tusenlapper på propell, så blir det noe custom-greier. Jeg kjører kanskje WOT på 1 av 15 turer. Bakke og manøvrere gjør jeg hver gang med vekslende hell. Horses for courses eller riktig propell for bruket, er tingen.:thumbsup:

 

En ettertanke: Nå har jeg kjørt rundt overproppet her en ukes tid. Det er det traurigste jeg har opplevd med det som har med propell å gjøre. Få opp turtallet!



×
×
  • Create New...