Jump to content

Edit History

Pondus1236

Pondus1236

 

Trenger litt hjelp til å forstå det elektriske systemet på en 2008 Yamarin 76 DC. Har leid ut båten, og i dag fikk de ikke start etter en natt i utehavn, det bare tikker høyt. Startbatteri viser 13.0 V, forbruk var under 11,5. Forsøkte med et nytt batteri på forbruk, da han koblet av feil batteri først, da startet den. I feilsøking viser det seg at den ikke starter med forbruksswitch av, er dette riktig? 
 
Er det slik at den trekker den fra forbruk om startbatteri er lavt? Vil jo forklare at den starter med nytt batteri på forbruk. Isåfall burde vel startbatteriet byttes, og det gamle forbruksbatteriet lades og settes inn? Forbruksbatteriet har en ladespenning på ca 14,0V under kjøring. Det sto et dualbatteri fra Sønnak som forbruk,kan det bety at det er også ment som reservestartbatteri?
 
Min batteriteori er ikke den sterkeste, men med 13V på startbatteri burde den ikke starte? Har dog ikke målt ladespenning. Har alltid startet før, startbatteriet ble ladet i forrige uke, og ladet under kjøring i går. Bryteren ble slått av i natt.
 
Eller leverer forbruksbatteriet en styrestrøm eller noe til starter, slik at man er avhengig av nok strøm der? Ser ikke noe slikt i manualen, kun til tenning. Ville jo vært merkelig.
 
 
 
Pondus1236

Pondus1236

 

Trenger litt hjelp til å forstå det elektriske systemet på en 2008 Yamarin 76 DC. Har leid ut båten, og i dag fikk de ikke start etter en natt i utehavn, det bare tikker høyt. Startbatteri viser 13.0 V, forbruk var under 11,5. Forsøkte med et nytt batteri på forbruk, da han koblet av feil batteri først, da startet den. I feilsøking viser det seg at den ikke starter med forbruksswitch av, er dette riktig? 
 
Er det slik at den trekker den fra forbruk om startbatteri er lavt? Vil jo forklare at den starter med nytt batteri på forbruk. Isåfall burde vel startbatteriet byttes, og det gamle forbruksbatteriet lades og settes inn? Forbruksbatteriet har en ladespenning på ca 14,0V under kjøring. Det sto et dualbatteri fra Sønnak som forbruk,kan det bety at det er også ment som reservestartbatteri?
 
Min batteriteori er ikke den sterkeste, men med 13V på startbatteri burde den ikke starte? Har alltid startet før, startbatteriet ble ladet i forrige uke, og ladet under kjøring i går. Bryteren ble slått av i natt.
 
Eller leverer forbruksbatteriet en styrestrøm eller noe til starter, slik at man er avhengig av nok strøm der? Ser ikke noe slikt i manualen, kun til tenning. Ville jo vært merkelig.
 
 
 
Pondus1236

Pondus1236

 

Trenger litt hjelp til å forstå det elektriske systemet på en 2008 Yamarin 76 DC. Har leid ut båten, og i dag fikk de ikke start etter en natt i utehavn, det bare tikker høyt. Startbatteri viser 13.0 V, forbruk var under 11,5. Forsøkte med et nytt batteri på forbruk, da han koblet av feil batteri først, da startet den. I feilsøking viser det seg at den ikke starter med forbruksswitch av, er dette riktig? 
 
Er det slik at den trekker den fra forbruk om startbatteri er lavt? Vil jo forklare at den starter med nytt batteri på forbruk. Isåfall burde vel startbatteriet byttes, og det gamle forbruksbatteriet lades og settes inn? Forbruksbatteriet har en ladespenning på ca 14,0V under kjøring. 
 
Min batteriteori er ikke den sterkeste, men med 13V på startbatteri burde den ikke starte? Har alltid startet før, startbatteriet ble ladet i forrige uke, og ladet under kjøring i går. Bryteren ble slått av i natt.
 
Eller leverer forbruksbatteriet en styrestrøm eller noe til starter, slik at man er avhengig av nok strøm der? Ser ikke noe slikt i manualen, kun til tenning. Ville jo vært merkelig.
 
 
 


×
×
  • Create New...