Himmelstund Startet 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2020 Båten med Sabb 10 HK gikk dessverre tom for diesel underveis og kan ikke lenger startes. Regner med at det har kommet luft inn i kraftstoff tilføringen. Hva må gjøres for å få luften ut? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Da har du nok en lufte jobb å gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
Himmelstund Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Har dessverre aldri gjort dette før og er ganske blank. Hvordan nøyaktig kan jeg gå frem? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Kjenner ikke til akkurat denne motoren. Men det finnes en del tråder om det på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Kanskje denne kan hjelpe deg Eller denne Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Arne2 Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 (redigert) Har kjørt min Volvo Penta 2003 tom en gang, med påfølgende behov for lufting. Nå er det jo ikke den samme motoren, men jeg ser at de prinsippne som jeg brukte langt på vei er de samme som står beskrevet i denne Sabb maualen på side 18 og 19. (Men Volvo Penta motoren har en membranpumpe som man kan operere manuelt, det ser det ut som denne Sabb motoren ikke har.) http://www.nordsabb.dk/files/977046_G_bruk_og_del_bok.pdf Så kommer det et triks som jeg ikke har sett i noen manual, men jeg har i alle fall brukt det på Volvo Pentaen ganske mange ganger, og det har (tilsynelatende) fungert bra fram til nå.)Hvis man sprayer inn litt Biltema startgass før oppstart så kjører den (Volvo Penta 2003) noen omdreininger på startgassen, og det kan være nok til at den får ut luft og kommer videre i gang med oppstarten. https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/startspray-2000022401 For det jeg vet så kan det være at denne Sabb motoren ikke tåler Biltema startgass, men pentaen har nå tålt det fram til nå. (Volvo Penta 2003 har forholdsvis lav kompresjon 17:1, tror jeg, og så er den uten glødeplugger.) Det står en advarsel om at startgassen ikke må brukes i forbindelse med dieselmotorer med forvarming. Edit: Ble litt i tvil om jeg skulle slette det med startgassen ettersom det finnes de som sier at bruk av startgass både kan være uheldig for toppakning og stempelringer, men jeg lar det nå stå, og så får trådstarter selv vurdere risiko. Redigert 4.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Løs av koblingen nede på dieselpumpen som kommer fra tanken til det kommer ut ren diesel. Skru den så fast igjen. Så skruer du helt av røret oppe på dysen på toppen. Deretter aktiverer du dekompresjonshendelen og tørner motoren helt til det kommer små støt med diesel ut av røret oppe på toppen. Skru så på plass røret på dysen igjen og fyr opp motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Himmelstund Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Hei og tusen takk til alle dere som har svart for gode råd. Da har jeg en plan og skal prøve meg litt frem. Skal unngå å bruke startgass. Ha en fin søndag alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Gjør som Bellen sier...så er du i mål...De motorene går til dommedag... Sitér dette innlegget Link to post
Himmelstund Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Hei, ville bare melde tilbake at båten er på farten igjen! Både prosedyren fra manualen og Bellen sin beskrivelse fungerte utmerket. Tusen takk for rask hjelp! Nå kan datteren min dra på fisketur igjen. Dette går bra så lenge hun husker på å sjekke dieselmengde regelmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Kjempefint. Ang dieselforbruk på disse motorene, så mener du sikkert JEVNLIG en gang i året...? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Martine29 skrev 5 minutter siden: Kjempefint. Ang dieselforbruk på disse motorene, så mener du sikkert JEVNLIG en gang i året...? Ja har en, en vanlig 40-50 liters tank, så holder jo denne en hel sesong hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Faxen Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Himmelstund skrev 23 minutter siden: Nå kan datteren min dra på fisketur igjen. Dette går bra så lenge hun husker på å sjekke dieselmengde regelmessig. Kanskje investere i en tankmåler? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Himmelstund Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Datteren min overtok båten nylig. Selgeren mente at full tank skulle holde i minst 15 timer. Så lenge holdt den ikke hos oss. Mulig at tanken ikke var helt full likevel. Finnes det spesielle tankmålere som kan installeres for å følge litt med på forbruket? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Med en Sabb ombord skal det være litt primitivt...i barndommen hadde vi bare en trepinne vi stakk nedi...holdt fint det... Kommer litt an på tankens plassering.. Sitér dette innlegget Link to post
Poj Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Hei, for å lufte 10 hk Sabb. Åpne lufteskrue på diesel filter og la den renne full, passpå at all luft er ute av filter, steng så lufteskrue og løsne diesel rør på dyse, tørn motor til det kommer diesel ut dyserør, er luft i dyserør når kjørt tom for diesel. Når det spytter jamt med diesel, skru fast dyserør til dysen. Da er det bare å starte opp. ? Redigert 14.Juli.2020 av Poj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 @Poj, om du leser tråden, så har han fått svar og fikset problemet for snart to uker siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.