Jump to content

Sabb 10 HK gikk tom for diesel, starter ikke lenger

Himmelstund

Recommended Posts

Har kjørt min Volvo Penta 2003 tom en gang, med påfølgende behov for lufting. Nå er det jo ikke den samme motoren, men jeg ser at de prinsippne som jeg brukte langt på vei er de samme som står beskrevet i denne Sabb maualen på side 18 og 19. (Men Volvo Penta motoren har en membranpumpe som man kan operere manuelt, det ser det ut som denne Sabb motoren ikke har.) 

http://www.nordsabb.dk/files/977046_G_bruk_og_del_bok.pdf

Så kommer det et triks som jeg ikke har sett i noen manual, men jeg har i alle fall brukt det på Volvo Pentaen ganske mange ganger, og det har (tilsynelatende) fungert bra fram til nå.)Hvis man sprayer inn litt Biltema startgass før oppstart så kjører den (Volvo Penta 2003) noen omdreininger på startgassen, og det kan være nok til at den får ut luft og kommer videre i gang med oppstarten.

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/startspray-2000022401

For det jeg vet så kan det være at denne Sabb motoren ikke tåler Biltema startgass, men pentaen har nå tålt det fram til nå. (Volvo Penta 2003 har forholdsvis lav kompresjon 17:1, tror jeg, og så er den uten glødeplugger.)

Det står en advarsel om at startgassen ikke må brukes i forbindelse med dieselmotorer med forvarming.

Edit: Ble litt i tvil om jeg skulle slette det med startgassen ettersom det finnes de som sier at bruk av startgass både kan være uheldig for toppakning og stempelringer, men jeg lar det nå stå, og så får trådstarter selv vurdere risiko.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Løs av koblingen nede på dieselpumpen som kommer fra tanken til det kommer ut ren diesel. Skru den så fast igjen. Så skruer du helt av røret oppe på dysen på toppen. Deretter aktiverer du dekompresjonshendelen og tørner motoren helt til det kommer små støt med diesel ut av røret oppe på toppen. Skru så på plass røret på dysen igjen og fyr opp motoren. :drink:

• 2 uker senere...

Hei, for å lufte 10 hk Sabb. Åpne lufteskrue på diesel filter og la den renne full, passpå at all luft er ute av filter, steng så lufteskrue og løsne diesel rør på dyse, tørn motor til det kommer diesel ut dyserør, er luft i dyserør når kjørt tom for diesel. Når det spytter jamt med diesel, skru fast dyserør til dysen. Da er det bare å starte opp. ?

Redigert av Poj (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...