
Arne2
Har kjørt min Volvo Penta 2003 tom en gang, med påfølgende behov for lufting. Nå er det jo ikke den samme motoren, men jeg ser at de prinsippne som jeg brukte langt på vei er de samme som står beskrevet i denne Sabb maualen på side 18 og 19. (Men Volvo Penta motoren har en membranpumpe som man kan operere manuelt, det ser det ut som denne Sabb motoren ikke har.)
http://www.nordsabb.dk/files/977046_G_bruk_og_del_bok.pdf
Så kommer det et triks som jeg ikke har sett i noen manual, men jeg har i alle fall brukt det på Volvo Pentaen ganske mange ganger, og det har (tilsynelatende) fungert bra fram til nå.)Hvis man sprayer inn litt Biltema startgass før oppstart så kjører den (Volvo Penta 2003) noen omdreininger på startgassen, og det kan være nok til at den får ut luft og kommer videre i gang med oppstarten.
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/startspray-2000022401
For det jeg vet så kan det være at denne Sabb motoren ikke tåler Biltema startgass, men pentaen har nå tålt det fram til nå. (Volvo Penta 2003 har forholdsvis lav kompresjon 17:1, tror jeg, og så er den uten glødeplugger.)
Det står en advarsel om at startgassen ikke må brukes i forbindelse med dieselmotorer med forvarming.
Edit: Ble litt i tvil om jeg skulle slette det med startgassen ettersom det finnes de som sier at bruk av startgass både kan være uheldig for toppakning og stempelringer, men jeg lar det nå stå, og så får trådstarter selv vurdere risiko.