Sjøbliss
@Havelle det handler mest av alt om lukt. Når du tømmer og luftingen sender ut odør mot nabobåten i uthavn en varm sommerdag er man glad man har hatt på væske. Det kan lukte skikkelig ille. Men disse parfyme tilsetningene liker jeg ikke. De som er naturlige og baserer seg på nedbrytning og organisk virkemåte liker jeg best. Derfor jeg lurte på om noen har erfaringer med denne grønne fra Biltema. Hva lukter den? Litt som grønnsåpe? Det gjør GV i alle fall.
Jeg har hatt mine tørner med å fikse pumper, lufting mm. Det blir til slutt noe som må fikses. Når lokkene må av så er man glad for at man har brukt noe i tanken. Senest i går sjekket jeg lufting og status på tanken og når lokket tas av lukter det tilnærmet ingenting.
Ellers tror jeg også at noen tilsetninger smører og vedlikeholder litt. Etter hver tur (helgeturer) så tømmer jeg tanken. Fyller opp med 12-15 liter ferskvann. Litt green viking og så kjører jeg litt ut tømming. Liker at systemet står med ferskvann, ikke saltvann.
Eneste jeg ikke har funnet en god løsning på er urinstein. Alle sier slangene må til slutt skiftes pga dette men så langt har vi ikke måtte det. Noen sier en dæsj eddik (35%) en gang i blant. Jeg har også tenkt å prøve dette. Jeg så i tanken vår at det var litt bunnfall av urinstein nederst i tanken så det holder ikke med Green viking alene.