Jump to content

Sanitærvæske - hvor mye?

Grand Banks jr

Recommended Posts

I fjor brukte jeg den blå fra Maritim, i år ble det den grønne fra Biltema pga at jeg var tom og Biltema hadde åpent og jeg var der.

Men på flaskene står det så og så mye ved oppstart (regner med at det gjelder etter hver tømming) og deretter 0,5 dl "ved behov".

"Ved behov" er slikt passe sludder. Hva betyr det? Jeg ser jo ikke oppi tanken, og dermed blir det litt på "gefühlen"...

Hva bruker du, og mengde?

Jeg har en 108 l. ny plasttank, kvernpumpe for tømming. Grei lufting regner jeg med, samt pumper inn ekstra luft.

Bruker for øyeblikket Biltemas toalettpapir for do med septiktank. 

Jeg har vokst opp "i båt", men har aldri tenkt over mengden sanitærvæske. Bare tatt i litt på måfå...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, vi må også ha tømming hver 3. dag. 108 liter med 5 personer. Mor synes ikke noe om at gutter oppsøker busker for å tømme blæra så da går alt i do. Noen tror jeg også liker å pumpe ekstra sjøvann inn... ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

For å slippe dårlig lukt og god nedbrytning @Havelle.  

Vi er veldig fornøyd med Green Viking. Noen som har erfaringer med den grønne fra Biltema kontra Green viking?

Vi tar en liten slant i ny og ne. Ungene putter nok ikke noe nedi. Jeg tipper vi bruker 1-1,5 dl to-tre ganger per dag. Da har vi tilnærmet ingen lukt. GV gjør at det lukter svakt grønnsåpe og mer rent enn noe annet. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

@Havelle det handler mest av alt om lukt. Når du tømmer og luftingen sender ut odør mot nabobåten i uthavn en varm sommerdag er man glad man har hatt på væske.  Det kan lukte skikkelig ille. Men disse parfyme tilsetningene liker jeg ikke. De som er naturlige og baserer seg på nedbrytning og organisk virkemåte liker jeg best. Derfor jeg lurte på om noen har erfaringer med denne grønne fra Biltema. Hva lukter den? Litt som grønnsåpe? Det gjør GV i alle fall. 

Jeg har hatt mine tørner med å fikse pumper, lufting mm. Det blir til slutt noe som må fikses. Når lokkene må av så er man glad for at man har brukt noe i tanken. Senest i går sjekket jeg lufting og status på tanken og når lokket tas av lukter det tilnærmet ingenting. 

Ellers tror jeg også at noen tilsetninger smører og vedlikeholder litt. Etter hver tur (helgeturer) så tømmer jeg tanken. Fyller opp med 12-15 liter ferskvann. Litt green viking og så kjører jeg litt ut tømming. Liker at systemet står med ferskvann, ikke saltvann. 

Eneste jeg ikke har funnet en god løsning på er urinstein. Alle sier slangene må til slutt skiftes pga dette men så langt har vi ikke måtte det. Noen sier en dæsj eddik (35%) en gang i blant. Jeg har også tenkt å prøve dette. Jeg så i tanken vår at det var litt bunnfall av urinstein nederst i tanken så det holder ikke med Green viking alene. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Sjøbliss skrev 23 minutter siden:

Etter hver tur (helgeturer) så tømmer jeg tanken. Fyller opp med 12-15 liter ferskvann. Litt green viking og så kjører jeg litt ut tømming. Liker at systemet står med ferskvann, ikke saltvann. 

Veldig enig, og minst like viktig som kjemikalier..

Ang. den grønne til biltema så lukter den en slags såpe...

Ida Marie III skrev for 11 timer siden:

I år har jeg også den grønne 4 literen fra Biltema...

Må innrømme at jeg bare slumper oppi...

Vi ligger sjelden mer en 3 netter på samme sted, som oftest bare 2 netter...og da er det tømming uansett...

130 liters tank...

Så Biltema`s sanitærveske og toalettpapir anbefales ? Har egentlig vært på utkikk etter Green Viking, men sist eg var på Felleskjøpet hadde de ikke denne. Noen som vet hvem som selger denne?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Trophy skrev 2 minutter siden:

Så Biltema`s sanitærveske og toalettpapir anbefales ? Har egentlig vært på utkikk etter Green Viking, men sist eg var på Felleskjøpet hadde de ikke denne. Noen som vet hvem som selger denne?

Biltema toalett papir vet jeg ikke...der bruker vi Lambi...

Sjekket nettopp dunken fra biltema...svak furunåls lukt...

Tror de fleste av disse kjemikaliene er ganske så like...

Så også denne hadde en slik bakterieflora i miksen sin...

Green Viking lukter mer eller mindre som grønnsåpe. @Trophy vi kjøper den på Europris. Absolutt billigste vi har funnet. Vi bruker dopapir fra Biltema.

Vi har begge deler @Rallypetter. Men husk å bytte filteret hvert år. De går tett, da er lufting tett, og da blir det god lukt på toalettet. Tømming kan også bli et problem. Kullfilter er fint men må ikke glemme å bytte ...

Lukt på lite toalett og septik er evig utfordring.

Vi hadde lukt inne på toalettrommet, men ikke ellers i båten. Vasket og sjekket avløpet til dusj, men hjalp ikke.

Kilden var toalettbørsten.

Har en liten plastbeholder med børste tapet fast ved siden av doen. Og den må ofte brukes etter bommelom som har tendens til å etterlate mørke striper i skåla.

Bruker litt zalo spray og friskt vann til vask.

Men denne børsten drar med seg uhumskheter inn i plastbeholderen. Og der kom lukten fra. 

Kanskje heller lage en spray med Green viking til dvask?

Andre tips?

Hilsen

Lurvetass

Disse sanitærvæskene er stort sett kun kalsiumnitrat og vann og er forferdelig overpriset.

Biltema: https://docs.biltema.com/v1/documents//SecuritySheet/361640_SDB.pdf/nb

(kalksalpeter er kalsiumnitrat)

Green Viking: https://export.byggtjeneste.no/api/media/3b9f988c-af96-4856-8502-a8e10ed2e331/

Nitrat ble begynt brukt på vanninjeksjonsbrønner i Nordsjøen på nittitallet for å dempe ulempene med sulfatreduserende bakterier i formasjonen.

Kort fortalt:

Sjøvann inneholder store mengder sulfat (SO2). I oksygenfrie omgivelser som i en septiktank,  finnes det bakterier som bruker oksygenet i sulfatet for å «puste». Restproduktet er da svovel (S) som binder seg til hydrogen (H) og danner H2S (hydrogensulfid). Dette er noe vi ikke ønsker i båten eller noe annet sted. H2S er både uhyre giftig og reaktivt. Det lukter forferdelig i lave konsentrasjoner (bedøver luktesansen i høyere) og vil reagere med organiske stoffer til svovelforbindelser som lukter enda verre. I tillegg vil det etse på alt av metall og gir typisk «pitting». Knappenålstore hull gjennom tanker og rør.

Ved å tilsette nitrat (NO2) dyrker vi frem bakterier som bruker nitrat til å «puste» isteden. Bakteriene trenger også andre næringsstoffer for å leve, og tanken er at nitratreduserende bakterier får overtaket og utkonkurrerer de sulfatreduserende.

Når det gjelder forbruk av sanitærvæske, er det bedre jo mer en bruker. På plattformen brukte vi kaliumnitrat. Flere kubikk i døgnet. Men det var mye vann.

Hvis noen vet hvor man får kjøpt kalsium- eller kaliumnitrat til en billig penge, så si ifra.

Ellers er det lufting som er effektivt for å la de bakteriene som bruker oksygen fra lufta, få overtaket. Men det er vanskelig å få nok luft inn i en tank.

En annen løsning er å kun bruke ferskvann på septiktanken, men det er lite praktisk for de fleste.

Rallypetter skrev On 5.7.2020 at 11.41:

Jeg har 100l tank, bruker ingen ting, kullfilter på luftingen, tømr ca hver 3dje 4 de dag. Ingen problemer med lukt. Men før filter ble montert!!!!! Det vil jeg helst glemme

Hvor får jeg tak i kullfilter? 
Jeg kan godt tenke meg å prøve dette da jeg sliter med lukt, spesielt etter at båten har stått ubrukt en stund.

Jeg opplever i liten grad at sanitærvæske hjelper. Det jeg har brukt litt av i det siste er klorin. Det hjelper, men det er kanskje ikke så bra for aluminiumstank?

@finnmarken Maritim har. 

https://www.maritim.no/aktivt-karbon-kullfilter

Og klorin bruker jeg ikke pga aluminium. Men GV fungere veldig bra. 

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...