Grand Banks jr Startet 5.Juli.2020 Del på Facebook Startet 5.Juli.2020 5 mennesker ombord. Ut og bli skikkelig våt under forhaling. Deretter tøffe i vei i vind og regn = mye dugg på vinduene og nesten ikke sikt. Så hva gjør man best for å bli kvitt dugg? Husker at min far brukte en defroster-vifte som hjalp litt. Bare litt. Har dieselvarmer, men den hjelper ikke veldig på duggen. Bør jeg ha en vifte med litt varme i, slik som feks denne 12V kupévarmeren fra Biltema? https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/kupevarmere/kupevarmer-12-v-2000041879 Nå ligger vi mest stille i regnvær, men i dag måtte vi ut. Både pga full septiktank og pga et ærend vi måtte ha hjem. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fannefjord 2 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 noen dråper zalo på en papirbit , stryk på vinduene og duggen er borte . Billig og bra Sitér dette innlegget Link to post
kalle_08 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Ta en nesten tørr fille, og smør på ett tynt lag zalo. Det pleier å stå i mot duggen en liten stund lenger enn ike noe. Når ikke det lenger er nok, er det bare regelmessig tørking med duggklut/skinn som gjelder hvis du ikke klarer å få til god nok luftstrøm over vinduet med luft som er tørrere enn den du har i cockpit. Red: slått på målstreken av @fannefjord 2 Redigert 5.Juli.2020 av kalle_08 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Når jeg jobba på sjøen for noen år siden... så brukte vi tørkerull med zalo på, som vi tørka over vinduene med, med jevne mellomrom. Funket greit det:) Edit: som flere også skrev, mens jeg skrev Redigert 5.Juli.2020 av Seiza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Varmluft på vinduer fra varmer eller defroster på motor. Varmluftslange med huller, som ligger fremme i vindskjermen. Eller foroverlente Viknesvinduer. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev 1 time siden: Bør jeg ha en vifte med litt varme i, slik som feks denne 12V kupévarmeren fra Biltema? Det er ett leketøy med sine 130W og hjelper kun på det området på vinduet den blåser direkte på hvis forholdene ikke er for ille. Redigert 5.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Defroster eller dieselvarmerdyser på vinduene - og innluft til defroster/varmer må komme utenfra. I nøden: behandle vinduer med antidugg eller zalo. Jeg endte opp med at å vaske de gullende rene med rødsprit og tørkepapir var det beste. Kombiner med å gløtte litt på kalesje foran og bak for å få utskifting av luft. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Hvis du ikke har avfukter så er det å kjøre varmeapparat og god gjennomlufting. Varmeapparat og tett telt gjør det værre. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Takk for gode tips! Første løsning i år blir å vaske vinduene gullende rene, og deretter bruke zalo etter behov. (Jeg har forresten en slik antidugg-spray fra Biltema som jeg plukket med meg, så kanskje prøve den også?) I lengden kan det hende jeg lager meg et spjel som gjør at jeg kan velge innluft til dieselvarmer enten innen fra cockpit eller fra lufting til motor. Da kan jeg jo veksle mellom frisk luft utefra og retur av cockpit luft for raskere oppvarming når vi ligger stille. Det å få opp varmluft til vinduene direkte fra dieselvarmer er et større prosjekt som jeg er usikker på om vil gjennomføres :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 En annen fordel med å hente lufta utenfra er at dieselvarmer blir en slags avfukter. Du dytter ut varm luft som inneholder mye fukt og drar inn kald luft som har mye lavere relativ fuktighet og får enda lavere relativ fuktighet når den varmes opp. Jeg pleier å kjøre dieselvarmer et døgn om våren før sesongstart. Da ‘knitrer‘ dynene. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 @Fantino, så du henter kun luft utenfra til dieselvarmeren? Alltid? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Midtpinne Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 pipe skrev On 5.7.2020 at 11.36: Det er ett leketøy med sine 130W og hjelper kun på det området på vinduet den blåser direkte på hvis forholdene ikke er for ille. Dette stemmer bra, jeg har to som er på 400W hver og de er som en vits å regne i forhold til varmeapparatet som er koblet på kjølevannet til motoren. Lufting er nok det første du må se på. Du tørker klær og metter dermed luft som er varmere enn utelufta. Du må få ut den fuktige lufta dersom du ikke kan kompensere med enorme mengder luft og varme som varmer opp og tørker vinduene. Husk å ikke bruke zalo på kalesjevinduene da plasten blir grå av det. Sitér dette innlegget Link to post
Kraftsjark Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Barberskum er et gammelt triks. Funker fint på baderomsspeil der utluftingen er så som så. Smør utover, tørk av med en klut e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Midtpinne skrev for 4 timer siden: Husk å ikke bruke zalo på kalesjevinduene da plasten blir grå av det. Er det fakta? Erfart selv, eller bare hørt et sted? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Seiza skrev 23 minutter siden: Er det fakta? Erfart selv, eller bare hørt et sted? Det er erfart selv på den harde måten, og så bekreftet av kalesjemakeren. Jeg gnikka Zalo på alt som jeg kunne se gjennom for å hindre dugg, og det virker jo litt, men er en dårlig løsning på sikt på kalesjevinduene i alle fall. Kalesjevinduer er laget av plast, som er laget av olje som tørkes ut av fettløselige stoffer, som f.eks. Zalo. Men man kan fikse det igjen med olje, noen bruker babyolje har jeg hørt. Jeg har ikke prøvd det selv, vi kjøpte ny kalesje og vi vasker ikke den nye med fettløselige såper. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Grand Banks jr skrev for 7 timer siden: @Fantino, så du henter kun luft utenfra til dieselvarmeren? Alltid? Jepp. Og kjører den så ofte jeg kan og lufter heller. Blir hyggelig inneklima av det synes jeg, og den varmer nå ganske kjapt da. Er nesten umulig å bli kvitt dugg om en resirkulerer og kjekt med dyner som ikke føles som ‘båtdyner’.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Godt tips. Da blir det ombygging her. Må nok hente luft fra luftingen til motoren. Så lurer på hvordan jeg skal gjøre det uten at den henter luft fra motorrommet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Spørs hvordan arrangementet i motorrommet er. Om du fører en slange nær motorromsinntaket så er det ofte godt nok til å unngå motorromsluft/lukt da all luft som skal ut av motorrommet må erstattes av luft utenfra. Har gjort tilsvarende selv på tidligere båter og det har fønket greit. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Jeg har fri tilgang til de tre slangene som går fra styrbord side og ned til motorrommet. De går over dieselvarmeren. Hver av dem er større i diameter enn innsuget på dieselvarmeren. Motoren har tre fra babord også. Så jeg kan kople meg inn et sted midtveis eller nærmere skrogsiden. Ble plutselig nok et prosjekt å leke meg med nå i ferien. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Torsen67 Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev for 11 timer siden: Jeg har fri tilgang til de tre slangene som går fra styrbord side og ned til motorrommet. De går over dieselvarmeren. Hver av dem er større i diameter enn innsuget på dieselvarmeren. Motoren har tre fra babord også. Så jeg kan kople meg inn et sted midtveis eller nærmere skrogsiden. Ble plutselig nok et prosjekt å leke meg med nå i ferien. Hvorfor ikke bare skjære nytt egnet hull i siden på skrog eller overbygg? Jeg må nok gjøre det samme. Har dieselvarmer, men hjelper ikke så lenge den bare resirkulelerer ekstern luft. Teoretisk sett så gjør den det, men bare litt. Luft til selve forbrenninga forsvinner ut med eksosen, men det blir for lite. Men, jeg har kun en liten Wallas 1800. Vil jeg kunne koble på inntas-slange på denne? Er jo bare en firkantet kasse. Redigert 7.Juli.2020 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 @Torsen67, jeg har ikke lyst på et ca 10 cm stort hull i siden, og dessuten tror jeg det vil bli vanskelig å hindre vanninngang. Mine inntak til motorluft (6 i alt) er plassert under sidepanelene der lanterner og båtnavn er skrevet- så de er sikret mot vanninngang uansett bølger og regn. Derfor kunne jeg tenke meg å kople meg på eksisterende slanger. Men jeg må krype inn i sturommet og se nærmere på det før jeg bestemmer meg. 😉 Wallas kjenner jeg ikke til, men kanskje @Wallas Service har innspill til deg? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Seiza Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 @Midtpinne Takker, veldig kjekt å vite:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.