Jump to content

Perkins 4.108 CAV dieselpumpe gir ikke diesel, tips ønskes


Morten_L

Recommended Posts

Jeg har en Perkins 4.108 i seilbåten, totaloverhalte motoren sist vinter og kjøpte en overhalt dieselpumpe av en hyggelig fyr nordpå som har drevet med perkins i en mannsalder, men nå solgte unna resten av delene.

 

Han har overhalt pumpa selv, men mener han har gjort dette mange ganger før og testet i hjemmelaget benk. Problemet er så jeg ikke får diesel ut av pumpa, har luftet etter alle kunstens regler, har også elektrisk fødepumpe. Men det kommer så vidt en dråpe eller to med diesel når jeg kinner. Byttet tilbake til de gamle punpa (som i og for seg virker, men er sliten, lekker litt og motoren er tungstartet og ryker med den) en kjapp lufting og motor starter.

 

Selger har sluttet å svare telefon og meldinger så jeg er litt i beita for gode råd...

 

Har nå koblet opp pumpa i garasjen med fødepumpe og kjører den med drill på akslingen får lettere å kunne teste.

 

Har ikke helt mot på å åpne pumpa, deletegningen indikerer at dette er noe for proffer. 

Jeg er villig til å betale meg ut av problemet innenfor rimelighetens grenser, men det er ingen dieselverksteder i mils omkrets fra Kristiansand der jeg bor....images.jpeg.3de317e628d8c898c37d6b5f38e8392e.jpeg

 

Slik type pumpe er det.

 

Mim pumpe i "testbenken"

20200705_103050.jpg.32cd40521a356f123f6ca4f9b2adb2c5.jpg

Redigert av Morten_L
Trykkfeil (see edit history)
Link to post
Morten_L skrev for 4 timer siden:

Takk for svar @Ingar! Men er ikke dette den andre typen pumpe som kalles DPA pump Mehanical governor https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-dpa-pump-mechanical-governor/ ikke DPA pump hydraulic governor  https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-dpa-injector-pump-hydraulic-governor/ som er den jeg har?

Har ikke funnet deletegning eller manual til denne.

Det er helt det du skriver her, men hvis pumpen har lagt lenge så kan den ha tørket ut, som Ingar er inne på. 

Noen av disse kan være vanskelig å lufte, blir det sagt. Har du luftet på lufteskruen på siden? Noen har også lufteskrue på festeskruen til trykkrørene.

Overløpsventilen på retur ut fra pumpe kan være defekt....

 

Det virker som om du har prøvd mye, og da tenker jeg at du bør ta kontakt med et verksted som driver med slikt.......

Link to post
Morten_L skrev for 17 timer siden:

Men er ikke dette den andre typen pumpe som kalles DPA pump Mehanical governo

 

Ja, det stemmer jo. Vet ikke om mengdeventilen på denne også kan sette seg fast, men dersom mengden diesel varierer med pådrag er den sikkert ok.

Dieselen skal "spyttes" ut av rørene. Om det bare renner (Kun trykket fra transfer-pumpen) kan høyttrykksstempene ha satt seg fast.

De som kalles "plunger" på denne tegningen:
 

dpa_hydraulic.jpg

Link to post
Mort1 skrev On 6.7.2020 at 23.39:

Det er helt det du skriver her, men hvis pumpen har lagt lenge så kan den ha tørket ut, som Ingar er inne på. 

Noen av disse kan være vanskelig å lufte, blir det sagt. Har du luftet på lufteskruen på siden? Noen har også lufteskrue på festeskruen til trykkrørene.

Overløpsventilen på retur ut fra pumpe kan være defekt....

 

Det virker som om du har prøvd mye, og da tenker jeg at du bør ta kontakt med et verksted som driver med slikt.......

Det kan jo rime at den har satt seg ja, jeg tror nok den har ligget hos selger en god stund før jeg kjøpte og hos meg ble den liggende noen måneder før jeg fikk montert..

Angående lufting har jeg luftet på begge lufteskruene, både på siden og toppen og luftet vel og lenge så jeg er helt sikker på det ikke er luft igjen. Har aldri hatt problemer med lufting før verken etter filterbytte eller en gang jeg klarte å kjøre den tom. Når jeg satte tilbake den gamle pumpen var det også bare en kjapp lufting så startet den. 

Problemet er at det ikke er noen verksteder "i mils omkrets" frykter kostnaden løper av sted skal jeg sende den avgårde. Koster  5 700 inkl mva for fabrikkoverhalt fra england, men jeg har allerede brukt 4 500 på denne pumpa så det begynner å bli dyrt....

 

Ingar skrev for 22 timer siden:

 

Ja, det stemmer jo. Vet ikke om mengdeventilen på denne også kan sette seg fast, men dersom mengden diesel varierer med pådrag er den sikkert ok.

Dieselen skal "spyttes" ut av rørene. Om det bare renner (Kun trykket fra transfer-pumpen) kan høyttrykksstempene ha satt seg fast.

De som kalles "plunger" på denne tegningen:
 

dpa_hydraulic.jpg

 

Takk for tegning og råd! Har skrudd av toppen og jeg synes det ser ut som mengdeventilen gikk trægt. Har smørt med diesel og tatt både stopper og gasshendel fram og tilbake en del ganger mens den var ute og montert igjen.

418713021_2020-07-0622_29_45.jpg.8744d073f6a97c1833c55ce786c8722d.jpg

1471319090_2020-07-0622_29_53.jpg.492a8423cc88c7b6350c98c74825a450.jpg

Synes det kommer mer diesel nå, men den spytter jo ikke. Se video: https://www.dropbox.com/s/9r4mrlmxdggiyhj/20200706_225037.mp4?dl=0

 

For å komme til høytrykkstemplene må jeg da demontere hele pumpen, og er det nokså rett frem, eller spruter delene når jeg åpner?
Har plukket fra hverandre hele motoren og overhalt det meste selv, men dieselpumper har jeg ikke plukket fra hverandre før.

Link to post
Morten_L skrev for 5 timer siden:

Synes det kommer mer diesel nå, men den spytter jo ikke


    Kan se ut som om du ikke har høyttrykk, kun transferpumpen som pumper dieselen ut.

 

På den mekaniske varianten spruter det ikke deler. Du må demontere den armen med kule i tenningsforstilleren før du kan trekke ut "innmaten" av pumpen.

Ligger endel på Youtube, men jeg har kun funnet den mekaniske, denne f.eks. gir en idé om jobben

 

 

Link to post

Det er ingen deler som "spruter ved demontering av hydraulisk regulert DPA pumpe heller.

 Du kan egentlig bruke videoen som Ingar har linket til. Hovedforskjellen er mekanisk regulator, som du ikke har, det gjør ting hakket enklere.

Jeg anbefaler å få tak i et pakningsett til pumpen din, greit å få nullstilt alle mykdeler,  så slipper du lekkasje pga gamle/defekt pakninger/o-ringer, tror det koster noen hundrelapper, kan bla bestilles hos Maritim Diesel. Det kan sikkert sendes i posten, men det er fellesferie, så best å være rask.....

Disse stemplene i rotorhode skal gå særdeles lett og fint frem og tilbake.....

Husk at du må være særdeles renslig med alt du gjør inne i dieselpumpen....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...