Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Det blir feil å spekulere i hva som er årsaken til at det gikk som det gikk. Ja, båten er en solid Bostrøm 37, men hvorfor seilet ikke er revet er det bare han om bord som kan svare på. Om f.eks. bommen knakk før han fikk gjort noe, er det nok ikke så lett å å ta ned seilet på egen hånd. Det viser seg gang etter gang at det ligger mer bak et bilde enn man først kan tro. Til slutt begynner vel folk å vegre seg mot å bli berget, for de havner i "gapestokk" i diverse forum innen de har kommet seg til land.

Helt enig. 
 

Nå vet vi ikke hva som har skjedd, men når andre har skapt et hendelsesforløp der båtfører har gjort tabber, så kan jeg prøve på det motsatte. 
 

Piloter er ofte drillet på «error chain», og når ting skjer er det ofte en hel rekke feil - som starter i det små - som ligger bak. 
 

Si for eksempel at båtføreren skulle levere fra seg barn eller barnebarn. Det tar lengre tid en planlagt, for eksempel fordi et barn faller i det han går fra borde. 
Men, båtfører har avtalt å plukke opp andre barnebarn senere på dagen som kommer med tog og vil bli stående alene på et fremmed sted om han ikke kommer. 
Han er klar over værmeldingen, men er en erfaren seiler, har en trygg båt og på værmeldingen ser det ut som han skal klare å nå den planlagte turen før været kommer. 
Han setter derfor fulle seil for å gjøre best mulig fart. 
Men, været er raskere enn ventet, og det blåser opp og han bestemmer seg derfor for å reve. 
Da viser det seg at storseilet sitter litt fast, så han tar genoa først og tar denne helt inn for å kompensere.

I høy vind under forsøk på å få ned storseil mistet han et øyeblikk konsentrasjonen, båten jibber og bommen knekker og han skader ryggen. Da har han ikke annet valg enn å kalle RS.
 

Burde han ha tatt andre valg så han unngikk dette? Ja. Hadde vi her inne gjort det? Tja... Tipper de fleste kunne ha gjort samme feil, meg inkludert. (Bortsett fra at jeg ikke regner meg selv som en god seiler)

 

Dette ble jo bare helt spekulativt og fri fantasi. Men det er oftere enn man skulle tro slike ting som ligger bak, og for oss som skal ta ansvar for båter på sjøen er det viktig at vi er klar over det, lærer oss å identifisere slike feilrekker og å ta avgjørelser som bryter dem tidlig. 

Hedwig

Hedwig

S/Y Emma skrev 1 time siden:

Det blir feil å spekulere i hva som er årsaken til at det gikk som det gikk. Ja, båten er en solid Bostrøm 37, men hvorfor seilet ikke er revet er det bare han om bord som kan svare på. Om f.eks. bommen knakk før han fikk gjort noe, er det nok ikke så lett å å ta ned seilet på egen hånd. Det viser seg gang etter gang at det ligger mer bak et bilde enn man først kan tro. Til slutt begynner vel folk å vegre seg mot å bli berget, for de havner i "gapestokk" i diverse forum innen de har kommet seg til land.

Helt enig. 
 

Nå vet vi ikke hva som har skjedd, men når andre har skapt et hendelsesforløp der båtfører har gjort tabber, så kan jeg prøve på det motsatte. 
 

Piloter er ofte drillet på «error chain», og når ting skjer er det ofte en hel rekke feil - som starter i det små - som ligger bak. 
 

Si for eksempel at båtføreren skulle levere fra seg barn eller barnebarn. Det tar lengre tid en planlagt, for eksempel fordi et barn faller i det han går fra borde. 
Men, båtfører har avtalt å plukke opp andre barnebarn senere på dagen som kommer med tog og vil bli stående alene på et fremmed sted om han ikke kommer. 
Han er klar over værmeldingen, men er en erfaren seiler, har en trygg båt og på værmeldingen ser det ut som han skal klare å nå den planlagte turen før været kommer. 
Han setter derfor fulle seil for å gjøre best mulig fart. 
Men, været er raskere enn ventet, og det blåser opp og han bestemmer seg derfor for å reve. 
Da viser det seg at storseilet sitter litt fast, så han tar genoa først og tar denne helt inn for å kompensere.

I høy vind under forsøk på å få ned storseil mistet han et øyeblikk konsentrasjonen, båten jibber og bommen knekker og han skader ryggen. Da har han ikke annet valg enn å kalle RS.
 

Burde han ha tatt andre valg så han unngikk dette? Ja. Hadde vi her inne gjort det? Tja... Tipper de fleste kunne ha gjort det ja, meg inkludert. (Bortsett fra at jeg ikke regner meg selv som en god seiler)

 

Dette ble jo bare helt spekulativt og fri fantasi. Men det er oftere enn man skulle tro slike ting som ligger bak, og for oss som skal ta ansvar for båter på sjøen er det viktig at vi er klar over det, lærer oss å identifisere slike feilrekker og å ta avgjørelser som bryter dem tidlig. 



×
×
  • Create New...