Midtpinne Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Frey skrev 46 minutter siden: Syns det har blitt litt mange ildåper, en av de første turene var for et par uker siden, da det kom et overraskende kraftig tordenvær i ryfylke.. Hadde lært meg å reve samme dag, bratt lærekurve er jo bare positivt! Men dere med et halvt liv ++ på sjøen, er alt jeg har sett og lest av lett vind, behagelig temperatur, og lave bølger bare propaganda for å lure landkrabber som meg til sjøs, eller er dette et avvik fra slaraffenlivet jeg så frem til? Jeg ble sittende å prate litt med kona om dette. Det er mange år nå siden vi sist var i en situasjon vi ikke egentlig taklet, men bare lærte masse greier. Og det er det som er poenget, "lærte masse greier", vi er blitt flinkere nå til å ikke dra ut. Men vi drar mer ut nå, men vi gjør det på rett tid. Ja, og så har vi større båt. Det hjelper veldig, men føles litt som juks. Samtidig smiler vi og ser lurt på hverandre når vi begge vet at det som bare er koselig i denne båten var heftig og ofte litt for spennende i den forrige. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Chiefengineer skrev for 12 timer siden: Nettopp, det er ikke båten det kommer an på. Har aldri sett en dreven seiler komme haltende hjem med en båt som ser ut som den har vært gjennom en full sentrifugeringsprosess på 2000 omdreininger etter liten dagsseilas der andre gjennomfører jorda-rundt seilaser problemfritt med samme båttyper. Det handler kun om vurderingsevner og ikke noe annet. Var vel gitt klar oppfordring gjennom værvarselet om at fritidsbåter burde holde seg på land da man tar høyde for båtferdighetene til gjennomsnittet nettopp for å unngå slike situasjoner. Det er jo en gjenganger at man "bare" skal gå før været og ender opp i trøbbel, og det er oftere seilere som havner i dårlig vær for de mener de og båten fint kan håndtere situasjonen. Burde man ikke etterhvert vurdert om de som tar en unødvendig sjangs og opplever at uværet "kommer plutselig" dekker sine egne redningsaksjoner? Da man velger å ignorere værmeldinger og råd fra folk som faktisk kan med været. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
SamH Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Kjetil1 skrev 4 minutter siden: Burde man ikke etterhvert vurdert om de som tar en unødvendig sjangs og opplever at uværet "kommer plutselig" dekker sine egne redningsaksjoner? Da man velger å ignorere værmeldinger og råd fra folk som faktisk kan med været. Absolutt. Du virker som rett mann til å vurdere det. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 SamH skrev 1 minutt siden: Absolutt. Du virker som rett mann til å vurdere det. Så flott du mener det. Jeg ville kanskje ikke sagt det slik selv, men fant utfra værmeldingen at det var mer hensiktsmessig å holde båten i båtplassen og sjekke fortøyningene en ekstra gang. Og da gikk det jammen helt fint... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
SamH Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Kjetil1 skrev 1 minutt siden: Og da gikk det jammen helt fint... Det var noe sånt jeg tenklte. Sitér dette innlegget Link to post
Frey Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Midtpinne skrev 26 minutter siden: Jeg ble sittende å prate litt med kona om dette. Det er mange år nå siden vi sist var i en situasjon vi ikke egentlig taklet, men bare lærte masse greier. Og det er det som er poenget, "lærte masse greier", vi er blitt flinkere nå til å ikke dra ut. Men vi drar mer ut nå, men vi gjør det på rett tid. Ja, og så har vi større båt. Det hjelper veldig, men føles litt som juks. Samtidig smiler vi og ser lurt på hverandre når vi begge vet at det som bare er koselig i denne båten var heftig og ofte litt for spennende i den forrige. Det er vel egentlig mye av grunnen til at jeg har kjøpt meg båt, nettopp for å kjenne på den følelsen igjen. De andre aktivitetene jeg bedriver er jeg blitt såpass rutinert på at det liksom ikke blir det samme lenger. Hadde nok holdt meg hjemme om jeg hadde hatt et hjem (og en havn), men jeg har flyttet inn i balja mi på fulltid, så da får det heller bli litt ekstra spennende i starten Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 dobsen62 skrev 44 minutter siden: Dere må slutte med å fortelle slike røverhistorier. Hvilke røverhistorier? At det er farligere med et storseil på bom uten kontroll enn forseil uten kontroll? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Jeg vettasøren.. Etter min mening er det bedre bruk av ressurser når Redningsselskapet hjelper en pensjonist som har gjort en feilvurdering og blitt skadet enn når de ligger og plasker i solskinnet for å hjelpe noen som knapt er kompetent til å komme seg fra kaia. Han var nå i det minste ute og brukte båten, og er man på havet vil man fra tid til annen også kunne komme ut for situasjoner som krever bistand. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Midtpinne Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Arne Henriksen skrev 3 minutter siden: Etter min mening er det bedre bruk av ressurser når Redningsselskapet hjelper en pensjonist som har gjort en feilvurdering og blitt skadet enn når de ligger og plasker i solskinnet for å hjelpe noen som knapt er kompetent til å komme seg fra kaia. Jeg er veldig enig i dette. Etter jeg så den serien om redningsselskapet og så hvordan de mesteparten av tiden drev med å hjelpe folk med fast anker i båthavnene sørpå ble jeg sur. Jeg er fortsatt medlem og kommer til å fortsette å være det, men det var surt å se hva pengene gikk til. Selv har jeg som fullmedlem hatt både motorstopp og tau i propellen uten å ringe dem, rett og slett fordi jeg ikke følte at jeg var i nød, jeg hadde jo bare litt problemer. Frey skrev 6 minutter siden: Det er vel egentlig mye av grunnen til at jeg har kjøpt meg båt, nettopp for å kjenne på den følelsen igjen. De andre aktivitetene jeg bedriver er jeg blitt såpass rutinert på at det liksom ikke blir det samme lenger. Hadde nok holdt meg hjemme om jeg hadde hatt et hjem (og en havn), men jeg har flyttet inn i balja mi på fulltid, så da får det heller bli litt ekstra spennende i starten He he, flott. Du kommer til å få det fint. Og jeg skjønner akkurat hva du prater om, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Midtpinne skrev 9 minutter siden: Etter jeg så den serien om redningsselskapet og så hvordan de mesteparten av tiden drev med å hjelpe folk med fast anker i båthavnene sørpå ble jeg sur. Jeg er fortsatt medlem og kommer til å fortsette å være det, men det var surt å se hva pengene gikk til Jeg skjønner hva du mener, men nå er jo RS veldig "på" i sin markedsføring om at de skal hjelpe til med slike "filleting". Så da må de/vi forvente at de får slike oppdrag. Spesielt her sørpå, hvor det er mye folk i båt. Så er det jo slik at de prioriterer ikke "ankerfisking" ol. hvis det er alvoligere ting på gang, dessuten koster det vel ikke allværden å utføre slike "kosejobber". De er jo ofte ute i skjærgården og kikker uansett, og litt dykking etter ett anker inne i ei rolig bukt, er jo å anse som trening. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
blueline Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Det tar litt tid å seile over fra Skagen til Arendal. Været skifter fort og værmeldinger/apper stemmer ikke alltid. Varslet om å holde havn kom vel etter at han var godt på vei. Når utstyr svikter får det større konsekvenser i dårlig enn godt vær. Jeg har selv gjort mange dårlige vurderinger på tur og vært mye ute i dårlig vær, men jeg har hatt flaks og ikke fått problemer med kritisk utstyr under dårlig vær. Om han hadde klart å reve(som han forsøkte) ville det ikke gått galt. Været var dårlig men ikke ekstremt for en erfaren seiler i en solid båt. Har seilt i like dårlig vær( og betydelig dårligere) og man angrer når man står i det. I dag sjekker jeg været/apper grundig og planlegger nøyere oppstart/strekninger utifra meldinger, men dessverre er det for ofte store feil i prognosene slik at turen blir mer ubehagelig enn man kan ønske. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Klarer ikke helt å fri meg fra sammeligningen med denne billisten som som forsøkte å dra campingvognen over Karmsundbroen i dag tidlig. Til politiet meddelte sjåføren at han ikke merket at det blåste og at det burde vært en form for skilting/vindmåling på broen. Nja... Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Seilbåter er bygget for å tåle dårlig vær. Det er ikke campingvogner. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 (redigert) Seileren sa jo at båten seilte fint inntil han fikk problemer med storseilet, som han klarte rette 1 gang men det gikk dårlig neste gang. Kan jo bare spekulere, men for egen del har jeg full mulighet til å styre og fjernstyre autopiloten fra sofaen, kartplotter med backup på telefon har jeg også inne i tillegg til motorkontroll. Så han var med redusert mobilitet men fremdeles med kontroll på både posisjon og kurs? Han uttalte til NRK han ikke var redd for ikke å komme seg til land. Såfort båten var i Tromøysundet så var det flatt vann så vi på video fra RS. Redigert 7.Juli.2020 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 For en erfaren seiler er ikke dette været problematisk, har vært ute i verre vær mange ganger. Også gått ut i storm. Ikke behagelig men er seilarealet tilpasset vinden et dette helt trygt. Men med for mye seil som her er det ikke greit. Jeg vil ikke ha rullestorseil, men kjenner flere på jordomseiling som har det uten problemer. Her er det utstyrsfeil. Uten problemer hadde denne turen vært en ubehagelig men trygg tur. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 pacuare skrev 23 minutter siden: For en erfaren seiler er ikke dette været problematisk, har vært ute i verre vær mange ganger. Også gått ut i storm. Ikke behagelig men er seilarealet tilpasset vinden et dette helt trygt. Men med for mye seil som her er det ikke greit. Jeg vil ikke ha rullestorseil, men kjenner flere på jordomseiling som har det uten problemer. Her er det utstyrsfeil. Uten problemer hadde denne turen vært en ubehagelig men trygg tur. Det er jo ikke til å skyve under en stol at man tar en større risiko med å gå ut i slik vær alene. Så å kalle det "uten" problem, er etter mitt syn feil en dårlig risikovurdering. Blir man overrasket er det en ting, men et vær som tidlig er varslet blir en annen sak Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 (redigert) Det er bedre å bli i havn med en flaske vin, enn å gå ut i slikt vær. Er det mulig å dra ut? Ja. Er det behagelig? Nei! Redigert 7.Juli.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.