Jump to content

Finn dere god havn, uvær på vei hele sør Norge

Ida Marie III

Recommended Posts

Chiefengineer skrev On 6.7.2020 at 7.23:

Nettopp, det er ikke båten det kommer an på. Har aldri sett en dreven seiler komme haltende hjem med en båt som ser ut som den har vært gjennom en full sentrifugeringsprosess på 2000 omdreininger etter liten dagsseilas der andre gjennomfører jorda-rundt seilaser problemfritt med samme båttyper.

Det handler kun om vurderingsevner og ikke noe annet. Var vel gitt klar oppfordring gjennom værvarselet om at fritidsbåter burde holde seg på land da man tar høyde for båtferdighetene til gjennomsnittet nettopp for å unngå slike situasjoner.

Vis hele sitatet  

Det kan godt hende denne seileren var et sted han ikke burde vært i forhold til erfaring og kunnskap. Men vi vet jo ikke detaljene her.  For alt vi vet er han normalt sett fint i stand til å takle disse forholdene. Han kan ha fått problemer med ryggen før været ble for ille som gjorde det umulig for han å reve seilene feks. 

Det blir feil å spekulere i hva som er årsaken til at det gikk som det gikk. Ja, båten er en solid Bostrøm 37, men hvorfor seilet ikke er revet er det bare han om bord som kan svare på. Om f.eks. bommen knakk før han fikk gjort noe, er det nok ikke så lett å å ta ned seilet på egen hånd. Det viser seg gang etter gang at det ligger mer bak et bilde enn man først kan tro. Til slutt begynner vel folk å vegre seg mot å bli berget, for de havner i "gapestokk" i diverse forum innen de har kommet seg til land.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Å ikke kunne diskutere en slik hendelse i et båtforum av frykt for at noen da vil vegre seg for å be om hjelp syns jeg er veldig rart.

Dette været har vært meldt i mange dager, og dersom man drar ut og seiler i det, må man vite hva man gjør. Det innebærer enten å ha revet seilene eller i hvert fall å ha gjort klar rev. Denne båten har ingen av delene, og da har man ikke gjort det man skal. Dersom feks personen hadde skadet ryggen før han fikk gjort det, så må det ha skjedd for ganske lenge siden hvis det skal være en godkjent unnskyldning (siden vært har vært meldt for lenge siden), og da burde han naturligvis ha bedt om hjelp tidligere. Jeg er enig i at man vanligvis ikke skal trekke for bastante konklusjoner før man vet alle detaljer, men her mener jeg det er åpenbart at årsaken til problemene er manglende erfaring. Forhåpentligvis bidrar slike bilder til at uerfarne holder seg unna slikt vær inntil de blir erfarne nok, men nesten minst like mye håper jeg at det bidrar til at folk lærer seg å bruke rev. Det er altfor ofte man ser seilbåter med for stor seilføring, noe som nettopp kan bidra til alvorlige ulykker, spesielt hvis man er uerfaren. (I tillegg til at man seiler dårligere og har en mer ubehagelig seilas.)

Kjøper vel argumentasjonen, @Maika

Vi snakket med et ektepar nedover i Danmark for noen år siden. Fruen satt som betingelse at når storseilet skulle heises, var det uansett med to rev inne. Så kunne man heller riste ut revene etter hvert. Det var betingelsen for at hun ville være med og seile. Et biprodukt var naturligvis at reving satt i ryggmargen. Og at de hadde funnet ut at å seile med rekka i sjøen hadde lite for seg.

Nå er det vel ikke utenkelig at denne bostrømmen som lekende lett kan seiles trygt og fint i det været har hatt en teknisk svikt.
Det er rullestorseil, hva om seileren hadde revet storseilet og dette kom ut pågrunn av en feil når hen prøvde å stramme uthalet. Evnt at hen går opp i vinden for å reve, det kommer en ufrivillig jib eller noe , bommen knekker, skade i rygg og sitter hjelpesløs der. Så kan han i ettertid lese kritikk fra sofaseilere på forum og seilere på facebook 

Rullestor er kjent som og være lett å holde på med. Og det er det, helt til det blåser opp. Eller at du ikke har satt seilet ved start . Når du låser rullestor kan det bare sveives inn, og ingen mulighet for å rushe ut. MEN derimot har du ikke låst, og  prøver og dra det inn, kan det fort rushe ut.

Det var bare litt og rullestorseil i mast. Rullebom er anderledes.

Vi sees!

Enzo skrev On 6.7.2020 at 8.55:

Nå er det vel ikke utenkelig at denne bostrømmen som lekende lett kan seiles trygt og fint i det været har hatt en teknisk svikt.
Det er rullestorseil, hva om seileren hadde revet storseilet og dette kom ut pågrunn av en feil når hen prøvde å stramme uthalet. Evnt at hen går opp i vinden for å reve, det kommer en ufrivillig jib eller noe , bommen knekker, skade i rygg og sitter hjelpesløs der. Så kan han i ettertid lese kritikk fra sofaseilere på forum og seilere på facebook 

Vis hele sitatet  

Jeg har aldri seilt med rullestorseil, og det stemmer sikkert at det kan dra seg ut ved en feil, så jeg trekker jeg min påstand om at seileren garantert er uerfaren, og skal holde litt igjen neste gang:)

(Men noen sofaseiler kan jeg forsikre deg om at jeg ikke er;)

Redigert av Maika (see edit history)
  Maika skrev On 6.7.2020 at 9.35:

(Men noen sofaseiler kan jeg forsikre deg om at jeg ikke er;)

Vis hele sitatet  

Mente litt mer generelt, vet jo at her inne på BP så er det mye folk som har seilt endel, deg inkludert :smiley:

Så bare tråd om denne saken på en facebookgruppe (redningsselskapets side) og det rant inn med kritiserende kommentarer og det er ofte lett å snakke før man _egentlig_ vet hva som har skjedd.

Folk sier ting som skulle hørt på hva redningsseskapet sa osv, ikke gå ut i dette været. For alt vi vet så kom denne fra Grønland på vei hjem fra 5års jordomseiling inkludert polområdene og skipperen seiler solo og skadet seg selv og så skjedde dette osv osv og aldri så noe værvarsel som så skremmende ut i skippers øyne

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...