Hedwig Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) S/Y Emma skrev On 6.7.2020 at 8.17: Det blir feil å spekulere i hva som er årsaken til at det gikk som det gikk. Ja, båten er en solid Bostrøm 37, men hvorfor seilet ikke er revet er det bare han om bord som kan svare på. Om f.eks. bommen knakk før han fikk gjort noe, er det nok ikke så lett å å ta ned seilet på egen hånd. Det viser seg gang etter gang at det ligger mer bak et bilde enn man først kan tro. Til slutt begynner vel folk å vegre seg mot å bli berget, for de havner i "gapestokk" i diverse forum innen de har kommet seg til land. Vis hele sitatet Helt enig. Nå vet vi ikke hva som har skjedd, men når andre har skapt et hendelsesforløp der båtfører har gjort tabber, så kan jeg prøve på det motsatte. Piloter er ofte drillet på «error chain», og når ting skjer er det ofte en hel rekke feil - som starter i det små - som ligger bak. Si for eksempel at båtføreren skulle levere fra seg barn eller barnebarn. Det tar lengre tid en planlagt, for eksempel fordi et barn faller i det han går fra borde. Men, båtfører har avtalt å plukke opp andre barnebarn senere på dagen som kommer med tog og vil bli stående alene på et fremmed sted om han ikke kommer. Han er klar over værmeldingen, men er en erfaren seiler, har en trygg båt og på værmeldingen ser det ut som han skal klare å nå den planlagte turen før været kommer. Han setter derfor fulle seil for å gjøre best mulig fart. Men, været er raskere enn ventet, og det blåser opp og han bestemmer seg derfor for å reve. Da viser det seg at storseilet sitter litt fast, så han tar genoa først og tar denne helt inn for å kompensere. I høy vind under forsøk på å få ned storseil mistet han et øyeblikk konsentrasjonen, båten jibber og bommen knekker og han skader ryggen. Da har han ikke annet valg enn å kalle RS. Burde han ha tatt andre valg så han unngikk dette? Ja. Hadde vi her inne gjort det? Tja... Tipper de fleste kunne ha gjort samme feil, meg inkludert. (Bortsett fra at jeg ikke regner meg selv som en god seiler) Dette ble jo bare helt spekulativt og fri fantasi. Men det er oftere enn man skulle tro slike ting som ligger bak, og for oss som skal ta ansvar for båter på sjøen er det viktig at vi er klar over det, lærer oss å identifisere slike feilrekker og å ta avgjørelser som bryter dem tidlig. Redigert 6.Juli.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Smurph skrev On 6.7.2020 at 9.52: Er ikke overrasket over at det var en båt med rullestorseil som fikk problemer. Jeg har leid noen båter med rullestor, det har gjort meg trygg på at noe slikt skal jeg ALDRI ha på min egen båt. Vis hele sitatet Min første tanke også, men så var det jo sånn mange tenkte om rulleforseil også, mens det nå er omtrent utenkelig å ikke ha det når man er soloseiler. Det fins garantert mange forskjellige løsninger med rullestorseil, og noen er nok bedre enn andre, så jeg vil tro et godt rullestorseil er en sikkerhetsforbedring. Men da kanskje heller med rullebom, da slike løsninger tillater liggende spiler, lettere å reve ved feil i teknikken, mindre vekt høyt oppe, og mer? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Smurph skrev On 6.7.2020 at 9.52: Jeg har leid noen båter med rullestor, det har gjort meg trygg på at noe slikt skal jeg ALDRI ha på min egen båt. Vis hele sitatet ja, det selges fortsatt båter med storseil som heises opp i et spor i masten. Har også lest folk si 'skal aldri ha Volvo Penta', skal aldri ha båt med drev' osv. Hver sin lyst, og folk har forskjellige behov og prioriteringer. Masse tråder om rullestor vs slab reef hvor du kan ta den diskusjonen. Å ta ut en ukjent charterbåt med et rullesystem som er nytt for skipper og mannskap har jo potensiale for overraskelser. Jeg seiler med rullestor og er komfortabel med det.., men er ikke garantert 'zero cluster-fucks' av den grunn... Jeg regner med at Seilmagasinet er på saka og vil skrive om dette havariet etterhvert. Blir interessant lesning. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Jeg har rullebom, noe særlig tillit til at den er ufeilbarlig har jeg ikke. Fordelen vs rullemast derimot er at jeg kan slippe seilet i dekk når den ikke gjør det den skal. Jeg har også akkurat investert i en Walder 403H for å redusere sjansene for ekstremjibbing. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Enig, jeg har også rullebom. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
R.O Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 S/Y Emma skrev On 6.7.2020 at 8.42: Et god tommelfingerregel er "Er du i tvil om du skal reve, burde du allerede gjort det" Vis hele sitatet He He.... jeg husker godt en gammel tørst seiler som hang på havna der jeg hadde min første seilbåt. Han kom alltid meg seilhistorier og gode råd, og han gjentok seg selv til det kjedsommelige med følgende retoriske spørsmål: «vet du når du skal ta rev i seilet - første gang du tenker på det» Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 https://www.nrk.no/sorlandet/seiler-ble-reddet-i-dramatisk-aksjon-1.15080677 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) Enzo skrev On 6.7.2020 at 11.18: https://www.nrk.no/sorlandet/seiler-ble-reddet-i-dramatisk-aksjon-1.15080677 Vis hele sitatet Kan se ut som Chiefen og Maika har sine ord i behold...? Blåser godt her ennå...men er i ferd med å dabbe av... Hørte det var campingvogn vælt på Karmøysund brua...bil truffet... Noen med båt i området der nede nå...? Redigert 6.Juli.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) Vel, det ble påstått at han måtte være uerfaren, men det er han jo ikke. Ellers kan vel de fleste være enig i at det mest sannsynlige er menneskelig feil når sånt oppstår. Men når så lite var kjent så er det likevel ikke lurt å konkludere. Redigert 6.Juli.2020 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) Nei, men å dele erfaring med hva man selv ville gjøre i en slik situasjon må være innenfor. Dessuten å lufte pro/kontra når det gjelder tekniske løsninger. Intervjuobjektet sier selv at han bomma/feilberegnet, skal man tro den verdikonservative pressen. Med Huldas rigg, ville storseilet vært pakket på bommen og seilasen hadde foregått med kryssfokk som hovedseil. Men det er slik Hulda reagerer/fungerer best i hardt vær. Akkurat nå sitter jeg trygt fortøyd på 950 moh. Har nettopp overhalt selvstarteren på Pizzabilen, og venter på at det skal begynne å snø. Redigert 6.Juli.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Overmot, dårlig vurdering,"uværet kom raskere enn forventet". Vi har vel alle vært borti en eller flere av disse? For min del, var det en episode ute ved Torungen fyr ifjord, hvor det gikk fra havblikk til 18m/s iløpet av 15 minutter. Med 7 knops toppfart, og i ukjent farvann har man ikke annet å gjøre enn å holde seg fast. Vinden var meldt å komme ved 12-tiden, men kom allerede 10.30. Det viktigste i den omtalte saken er at seileren og redningsfolk kom ut av det i relativt godt hold og ingen liv tapt. Seileren er en erfaring rikere, og litt mer "ydmyk" når det kommer farevarsel neste gang. Desverre synes jeg at det skrives med litt for store bokstaver, litt for ofte i endel nyhetsformidlere. Der kan gjøre at vi blir litt blaserte, og dermed gjør litt feil vurderinger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) Ida Marie III skrev On 6.7.2020 at 11.38: Blåser godt her ennå...men er i ferd med å dabbe av... Hørte det var campingvogn vælt på Karmøysund brua...bil truffet... Noen med båt i området der nede nå...? Vis hele sitatet Karmsundet er stengt for båttraffikk. Kom nettopp fra Haugesund, og broen var fortsatt stengt. Campingvogna er omtrent "brukket i to" over rekkverket og halve vogna "henger og dingler" på utsiden av rekkverket. Som vanlig når det blåser opp skikkelig, så er det alltid en eller annen som skal over broen med tom kapellhenger eller som i dette tilfellet; campingvogn. Redigert 6.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Fra NRK Så har vi seilernes egen versjon Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Sahara Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 «Guldahl selv sier til VG at det hadde vært en helt grei seilas fra Skagen mot Risør, frem til han ikke fikk ned seilet.» Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Vi ligger i Stavanger og kan nesten se opp til Karmøy, det blåser her også. Målte 14-15 i snitt en stund inne i havna, med 20 m/s i rossene. Flere av oss ligger over bare på riggen. Tok en skjermdump fra kystvær fra stasjonen like utenfor her. Ikke rart ei campingvogn med så stort vindfang går overende i slike vindkast, kan ha vært opp i over 30 m/s og det er ikke å spøke med. Det er best å holde seg i havn når slike lavtrykk passerer, målte 983 hPa som stemmer godt med Windy. Slikt gir mye vind. Vi er Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Maika Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Er det mulig å ha reveøyer for manuell reving på et rullestorseil? Hvis ikke, så ville jeg vært veldig sikker på at det var av en slik kvalitet at det ikke kunne sette seg fast før jeg la ut i dårlig vær med noe slikt. Irriterende med et forseil som man ikke får rullet inn, men langtfra så farlig som et storseil på bom. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Absolutt om du har rullebom..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Maika skrev On 6.7.2020 at 17.16: Er det mulig å ha reveøyer for manuell reving på et rullestorseil? Hvis ikke, så ville jeg vært veldig sikker på at det var av en slik kvalitet at det ikke kunne sette seg fast før jeg la ut i dårlig vær med noe slikt. Irriterende med et forseil som man ikke får rullet inn, men langtfra så farlig som et storseil på bom Vis hele sitatet Revemaljer går vel dårlig inn i masten når man ruller inn. Jeg er ikke seilmaker, så vet ikke om seil-formen ville fungert om man slipper på fallet og har revemaljer 'foran og bak'. Legger man flere tørn på rulla så får man rullet inn. Knyt av skjøtene..., snurr noen runder og knyt på skjøtene igjen. Vi vet ikke hva som gikk galt.., men alene med mye å styre med kan flere ting hende. Det kommer vel mer info når en seilkyndig journalist får tatt en prat med seileren. Sitér dette innlegget Link to post
Frey Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Har tilbragt natten og dagen idag bak en holme midt i Hafrsfjord. Måleren på Sola flyplass viste 17ms middelvind, og kast på 23 sist jeg sjekket før det begynte å roe seg. Det kokte 20 meter ut på hver side av meg, men slapp unna det verste. Kjøpte båt på sommeren i den tro om at jeg da ville få bygge erfaring i rolige forhold, med behagelig solgangsbris i ryggen, men den gang ei... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Det ser jo ut til å fortsatt være "friskt" der ute på fjorden , du har jo litt sol, om ikke akkurat bris . Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Frey skrev On 6.7.2020 at 18.18: Har tilbragt natten og dagen idag bak en holme midt i Hafrsfjord. Måleren på Sola flyplass viste 17ms middelvind, og kast på 23 sist jeg sjekket før det begynte å roe seg. Det kokte 20 meter ut på hver side av meg, men slapp unna det verste. Kjøpte båt på sommeren i den tro om at jeg da ville få bygge erfaring i rolige forhold, med behagelig solgangsbris i ryggen, men den gang ei... Vis hele sitatet Men en ilddåp er heller ikke å kimse av... Da blir alt annet bare sjarmør etappe....? Bare pass på nå at ikke vinden snur om du blir liggende videre der... Sitér dette innlegget Link to post
Frey Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Syns det har blitt litt mange ildåper, en av de første turene var for et par uker siden, da det kom et overraskende kraftig tordenvær i ryfylke.. Hadde lært meg å reve samme dag, bratt lærekurve er jo bare positivt! Men dere med et halvt liv ++ på sjøen, er alt jeg har sett og lest av lett vind, behagelig temperatur, og lave bølger bare propaganda for å lure landkrabber som meg til sjøs, eller er dette et avvik fra slaraffenlivet jeg så frem til? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Frey skrev On 6.7.2020 at 19.26: Syns det har blitt litt mange ildåper, en av de første turene var for et par uker siden, da det kom et overraskende kraftig tordenvær i ryfylke.. Hadde lært meg å reve samme dag, bratt lærekurve er jo bare positivt! Men dere med et halvt liv ++ på sjøen, er alt jeg har sett og lest av lett vind, behagelig temperatur, og lave bølger bare propaganda for å lure landkrabber som meg til sjøs, eller er dette et avvik fra slaraffenlivet jeg så frem til? Vis hele sitatet Ja man kan faktisk bli i tvil.. Den første perfekte sommerdagen er som heroin; du får den aldri igjen, og du vil alltid tilbake. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
dobsen62 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Maika skrev On 6.7.2020 at 17.16: Irriterende med et forseil som man ikke får rullet inn, men langtfra så farlig som et storseil på bom. Vis hele sitatet Dere må slutte med å fortelle slike røverhistorier. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Maika skrev On 6.7.2020 at 5.56: De bølgene er jo ikke store for en seilbåt, men vinden gjør at båten beveger seg ganske voldsomt til tider. Hadde de hatt passe med seil oppe, så hadde båten oppført seg helt greit. Som kommentert over, så har de ikke hatt rev i storseilet, noe som mildt sagt er en sterk indikasjon på at de ikke var erfarne nok til å dra ut i sånn vær. Edit: Ser at det står at det bare var en person ombord, og da skal man være veldig erfaren i slikt vær. Og all ære til tøffingen fra RS som kjører båten inn til land igjen? Vis hele sitatet Syntes båten gikk fint i sjøen, forholdene tatt i betraktning må man nå regne med at det rører litt på seg... Så ut som de gikk et par rekkestøtter men det er imponerende at det går så smooth å sette en mann ombord i slikt vær. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.