Jump to content

Kan alle 3 batterier i banken kollapse på få minutter?

Okkaby

Recommended Posts

Har en forbruksbank på 3*100ah.

Denne ligger med vedlikeholds lader ved kai.

Batterimonitor viste fulle batterier når vi kom i båten igår. Tok da en tur på 2-3 timer. På tur tilbake fra badeplass viser plutselig monitor 1% igjen.

Monitor er stilt til 300ah som full å 150ah som tom. Båten lå kanskje 30min uten lading fra motor å med kun kjøleskapet på. Dette skulle ikke trekke stort mer enn som lades på 10min kjøring.

Gikk så ned nu, ca 20 timer senere. Da viser monitor 2,7% å 7ah som kapasitet på banken. Det etter å ha stått med lading i 20 timer. Ladespenning var nede på float på ca 13,5V.

Slo av lader å ventet på spenning skulle stabilisere seg. Den ligger da på 12,6V.

Dette sjøl i m kjøleskapet trakk ca 3 amp med kompressor igang.

Så lure da på om det er monitor som er gåen eller batteriene som er føkka.???

Monitor er en BM1-350A fra sparelys hvor alt måles via shunt på minus siden.

Skal vel ikke være mulig at alle 3 batterier går i dass samtidig på noen få minutter. Batteriene er BT batterier av marine type, som er fra i fjor vår(med kun et års garanti)

Motor lader med ca 14,5 V

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Tenkte å la den stå til i mårå. Så koble fra alt uten om lensepumpa, å se hvordan batteriene holder seg. Står de et døgn uten lading/forbruk, bør rn jo se om de er gåen. Men de har fremdeles grønn farge i tilstands glasset på selve batteriet

Monitor er kun en måneds tid gammel, så må sies å være rimelig søppel om den ikke holdt lengre.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Batterimeter viser feil. 

% visningen på ett batterimeteret er en kalkulasjon som i dette tilfellet ser ut til å ikke stemme. Dersom  batterimeter viser normal strøm og spenning, så kan du forholde deg til disse verdiene inntil videre. Ett batteri som har mer enn 10,8V ved normal belastning er ikke tomt.  Om du har 3A belastning og 12,6V på en 300Ah bank så er den ganske full.  Hva som er feil på batterimeter er usikkert, anbefaler deg å lese i manualen om det er noen innstillinger som kan resettes. 

LALUNA II skrev 5 minutter siden:

Sjekk et og et batteri kan være en celle som har tatt kvelden på et batteri

Da burde vel ikke alle batterier være grønne. 

I tillegg så måler jo monitor på en felles pluss og felles minus. Å når batteriene holder 12.6V uten lading å kompressor på kjøleskapet igang. så burde vel batteriene være ok.

Monitor måler jo bare hvor mye strøm som går inn/ut av banken, å kalkulere da en status.

Men får evt ta med instrument som sjekker tilstand til batteri å sjekke hver batteri.

Men med monsun regn her, så får det vente til bedre vær hehe

TwisT skrev 37 minutter siden:

Sjekk at det er god kontakt på ledningene til batterimonitoren. Jeg opplevde at det var årsak til rare avlesninger på min monitor.

Sjekket alle ledinger nu jeg var nede i båten. Alle var var som de skulle være. Så kan ikke være der problemet ligger. 

Har sendt en mail til de hos sparelys. Får se hva de svare i mårå(eller når de gidde svare) 

Se i menyen på batterimeter om du kan manuelt sette batterimeter til 100%.

Normalt så går ett batterimeter til 100% når noen parametere er oppnådd. Feks dersom man ved ladespenning på 14,2V eller mer har lavere strøm enn 3A.  (1% av batteribank).  Batterimeteret tolker da dette som fasiten og regner med at den % verdien som det hadde kalkulert seg frem til er feil, og retter visning til 100% fordi dette normalt er nærmere virkeligheten enn  eget regnestykke.  Banken vil da i virkeligheten være omtrent 99% fulladet når batterimeter hopper opp til 100% , og den siste % tar man ved å ligge på float ett døgn eller to. 

Husk at % visning på ett batterimeter kan vise endel  feil om man benytter standard innstillingene. Da er det greit om  meteret setter seg selv til 100% når batteri er ca. fulladet istedenfor at den første regnefeilen legges til den neste og den neste helt til alt er fullstendig feil. 

Seilars skrev 2 minutter siden:

Se i menyen på batterimeter om du kan manuelt sette batterimeter til 100%.

Normalt så går ett batterimeter til 100% når noen parametere er oppnådd. Feks dersom man ved ladespenning på 14,2V eller mer har lavere strøm enn 3A.  (1% av batteribank).  Batterimeteret tolker da dette som fasiten og regner med at den % verdien som det hadde kalkulert seg frem til er feil, og retter visning til 100% fordi dette normalt er nærmere virkeligheten enn  eget regnestykke.  Banken vil da i virkeligheten være omtrent 99% fulladet når batterimeter hopper opp til 100% , og den siste % tar man ved å ligge på float ett døgn eller to. 

Husk at % visning på ett batterimeter kan vise endel  feil om man benytter standard innstillingene. Da er det greit om  meteret setter seg selv til 100% når batteri er ca. fulladet istedenfor at den første regnefeilen legges til den neste og den neste helt til alt er fullstendig feil. 

Når jeg installerte den, så ble den aktivert når batteriene var fulle. Den ble da satt til at 300ah var fulle, å den skulle vise tom ved 150ah. dette settes alt manuelt. Det har da fungert helt topp. Var det feks brukt 10% ved å legge i uthavn, ja så registrerte den at batteriene ble ladet opp når vi kjørte igjen, å var da tilbake på 100% etter e stund. Den ble også satt til å gi alrm ved for lav spenning. husker ikke helt, men mener jeg satte denne til 12,4V, noe som den må registrer over litt tid før alarm går. Men ingen alarm har gått på den.

Den lå også på 100% da vi kjørte ut igår, å var kanskje nede på 97% etter å ha ligget litt i uthavn når familien var å bade. Men datt så plutselig ned til 1% litt før vi var i havn.

Vedlikeholds lader kjører i 4 eller 5 syklusser(husker ikke hvor mange) men starter med høy å ender på float på ca 13.5V. den sto på float når jeg kom i båten etter 20 timer, men monitor hadde kun registrert 2,7% kapasitet på batteriet. Så den har ikke registrert stort av lading, noe som vel er normalt om batteriene er fulle. Da vil de jo ikke ta i mot mer lading.

Så det som for meg er gale, er at den plutselig mister kontrollen å viser tomt batteri, sjøl om det er fult. Den viste jo fint at motor ladet med ca 14,5V når vi kjørte. Den pulserte også, så da registrere den lading inn på batteriene. Så tenker det faktisk er selve monitoren som ikke er i form.

Seilerslask skrev 8 minutter siden:

Høres defekt ut.

E: Ser du skriver i en annen tråd om en billig-monitor (BM1). Buy cheap buy twice - kjøp Victron neste gang :thumbsup:

Fordelen er jeg kjøpte den hos Sparelys, så er norsk garanti hehe Så ser hva de svare på mail.

Seilerslask skrev 10 minutter siden:

Da ville jeg spurt om å få oppgradere (med mellomlegg)...

Har tenkt den tanke ja. de har jo victron som nok er en del bedre. Men vente rå ser hva de svare på mail de har fått.

Vil ha dette i orden før det blir 3 ukers ferietur med gutten ombord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...