nie Startet 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2020 (redigert) Har en 2006 Yamaha 9,9 totakt 2006 modell. Denne går fint på tomgang og småkjøring. Ved pådrag mister den turtall og dør hvis ikke jeg ikke er rask med å redusere pådraget. Hvis jeg gir den litt choké (ca halvveis ut) så går den helt fint og vi kommer greit i plan. Vi renset bensinfilteret en gang (uten at det var særlig skittent) og da virket den helt fint i 1-2 timers kjøring før problemet kom tilbake på akkurat samme måte som før. Skrudde av filteret på nytt men filteret er helt rent og tenker at dette ikke er problemet. Mistanken går da i retning forgasseren men vi er på ferie og har begrenset med verktøy/mulighet for finmekanisk mekking. Noen som har noen opplevd dette før og har noen innspill til hva dette kan skyldes. PS! Vi har kjørt motoren med bensintank og slange fra en annen tilsvarende motor og problemet er det samme. Bensinkvalitet og tett slange fra tanken er derfor utelukket. Har søkt på forumet og ikke funnet noen med akkurat dette problemet, dvs at den går helt fint med litt choke. Redigert 5.Juli.2020 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Høres ut som rusk i forgasser / dyser ja - at den går bedre med choke indikerer klart at den ikke får nok bensin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Ja,Ivar har rett og det er ikke rare verktøyet man trenger til en slik jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Det viktigste er skrujern i mange dimensjoner. Sporet i dysene blir fort ødelagt hvis skrujern er for lite og dyser sitter godt fast. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Ok, takker for innspill. Lite motivert for mekking og begrenset med verktøy med på ferie. Noen som vet hva ny forgasser koster hos Yamaha....og om dette er noe de pleier å ha på lager? ...så får jeg heller kose meg med den gamle på kjøkkenbordet hjemme etter ferien? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Kjenner at jeg grøsser bare med tanken på hva en sånn kan koste ny Har sett at der selges noen nye på Finn (privat) av og til. Kanskje noe Kina-greier ? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Du kan forsøke å ha noe lurium på tanken for å rense siden du ikke kan demontere forgasser. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Anderre Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Jeg trodde også jeg hadde problem med rusk i forgasser/dyser, men hos meg var det morken og lekk bensinslange som utgjorde hele forskjellen. Samme symptomer som nevnt i første post Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Wannskrækk Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 En mulighet til: Jeg hadde dårlig membran, og da hjalp det faktisk å trykke litt ekstra på blåsa på slangen fra separat tank til motor, for å hjelpe membranen litt. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) Hvis du ikke vil gå løs på forgasser, kan du sjekke dette også som et tips. Kjenner ikke til hvordan denne motoren er satt opp originalt. Men har vært borti at det har vært satt på type Biltema bensinfilter på små påhengere. For noen kan det se ut som et slikt papirfilter blir litt for tungt å dra bensinen igjennom for de små pumpene ved litt pådrag. Det bensinfilterteret som skulle sittet på den 6hk jeg refererer til er en annen type filter som er mer som en enkel sil. Når jeg byttet til silfilter, ble jeg kvitt problemene som var likt det du beskriver. Biltema filter: Type original sil filter: Redigert 6.Juli.2020 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Torsen67 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Som det nevnes over, den får ikke nok bensin. - membran i bensinpumpe er lekk - skitt i forgasser (prøv med forgasser-rens i bensinen) - morkne slanger ett eller annet sted (se etter lekkasjer) - klem hele tiden på blåsa på slangen for å se om det hjelper - styr unna kina-gasser (en kompis prøvde) Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 VegJoh skrev for 2 timer siden: Hvis du ikke vil gå løs på forgasser, kan du sjekke dette også som et tips. Kjenner ikke til hvordan denne motoren er satt opp originalt. Men har vært borti at det har vært satt på type Biltema bensinfilter på små påhengere. For noen kan det se ut som et slikt papirfilter blir litt for tungt å dra bensinen igjennom for de små pumpene ved litt pådrag. Det bensinfilterteret som skulle sittet på den 6hk jeg refererer til er en annen type filter som er mer som en enkel sil. Når jeg byttet til silfilter, ble jeg kvitt problemene som var likt det du beskriver. Biltema filter: Type original sil filter: Takker for tips. Filteret er originalt sil-filter og rent så dette er friskmeldt. Må nok gå løs på forgasser. Ny forgasser koster kr 5000,- så kjøp av ny utgår. Må få rengjort den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Torsen67 skrev 38 minutter siden: Som det nevnes over, den får ikke nok bensin. - membran i bensinpumpe er lekk - skitt i forgasser (prøv med forgasser-rens i bensinen) - morkne slanger ett eller annet sted (se etter lekkasjer) - klem hele tiden på blåsa på slangen for å se om det hjelper - styr unna kina-gasser (en kompis prøvde) Membran i bensinpumpe skal sjekkes. Skitt i forgasser må vi sjekke. Morkne slanger tror jeg ikke er årsaken da vi ikke har noen lekkasjer. Slangen fra tank er testet med annen slange og tank så denne er OK. Hjelpepumping mens det kjøres er prøvd men uten bedring. Kina-forgasser utgår, selv om ny forgasser til 64$ virker forlokkende. 5000 kr for ny forgasser fra Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Sjekk finn.no for tilsvarende delemotor. Det er noen som selger brukte deler til yamaha på Torget under Bil, båt og mc. Burde være bolt on hvis du leser av modellnr på motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Plukk ned og rens forgasser, det er en enkel jobb hvis du er normalt nevenyttig. Det beste er å rense delene i ultralydvasker for å få vekk alle avleieringer, men det går som regel bra uten også. Her er en video fra en som gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Det merkelige er jo at han ikke tar ut blandeskruen. Smart å rengjøre der også, tenker jeg... Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Da var forgasseren demontert, renset og remontert og voila.......helt ny motor? 1,5 time....5000kr spart? Takk for alle gode innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.