Jump to content

Yamaha 9,9 dauer ved pådrag...litt choke og den går helt fint

nie

Recommended Posts

Har en 2006 Yamaha 9,9 totakt 2006 modell. Denne går fint på tomgang og småkjøring. Ved pådrag mister den turtall og dør hvis ikke jeg ikke er rask med å redusere pådraget.

Hvis jeg gir den litt choké (ca halvveis ut) så går den helt fint og vi kommer greit i plan.

Vi renset bensinfilteret en gang (uten at det var særlig skittent) og da virket den helt fint i 1-2 timers kjøring  før problemet kom tilbake på akkurat samme måte som før.

Skrudde av filteret på nytt men filteret er helt rent og tenker at dette ikke er problemet.

Mistanken går da i retning forgasseren men vi er på ferie og har begrenset med verktøy/mulighet for finmekanisk  mekking.

Noen som har noen opplevd dette før og har noen innspill til hva dette kan skyldes.

PS! 

Vi har kjørt motoren med bensintank og slange fra en annen tilsvarende motor og problemet er det samme. 

Bensinkvalitet og tett slange fra tanken er derfor utelukket.

Har søkt på forumet og ikke funnet noen med akkurat dette problemet, dvs at den går helt fint med litt choke.

Redigert av nie (see edit history)

Hvis du ikke vil gå løs på forgasser, kan du sjekke dette også som et tips.

Kjenner ikke til hvordan denne motoren er satt opp originalt. Men har vært borti at det har vært satt på type Biltema bensinfilter på små påhengere. For noen kan det se ut som et slikt papirfilter blir litt for tungt å dra bensinen igjennom for de små pumpene ved litt pådrag. 

Det bensinfilterteret som skulle sittet på den 6hk jeg refererer til er en annen type filter som er mer som en enkel sil. 

Når jeg byttet til silfilter, ble jeg kvitt problemene som var likt det du beskriver. 

Biltema filter:

8D7700C0-638D-4B4C-9E20-C05C1B7440C4.jpeg.8ce3330cb95bde8d6634939422ad58de.jpeg

Type original sil filter:

54D0F3CC-433C-4CBA-8681-AF7DA8154625.jpeg.bbaebc7fa594658b34b50abb45ed5cce.jpeg

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev for 2 timer siden:

Hvis du ikke vil gå løs på forgasser, kan du sjekke dette også som et tips.

Kjenner ikke til hvordan denne motoren er satt opp originalt. Men har vært borti at det har vært satt på type Biltema bensinfilter på små påhengere. For noen kan det se ut som et slikt papirfilter blir litt for tungt å dra bensinen igjennom for de små pumpene ved litt pådrag. 

Det bensinfilterteret som skulle sittet på den 6hk jeg refererer til er en annen type filter som er mer som en enkel sil. 

Når jeg byttet til silfilter, ble jeg kvitt problemene som var likt det du beskriver. 

Biltema filter:

8D7700C0-638D-4B4C-9E20-C05C1B7440C4.jpeg.8ce3330cb95bde8d6634939422ad58de.jpeg

Type original sil filter:

54D0F3CC-433C-4CBA-8681-AF7DA8154625.jpeg.bbaebc7fa594658b34b50abb45ed5cce.jpeg

Takker for tips. Filteret er originalt sil-filter og rent så dette er friskmeldt.

Må nok gå løs på forgasser. Ny forgasser koster kr 5000,- så kjøp av ny utgår. 

Må få rengjort den gamle.

Torsen67 skrev 38 minutter siden:

Som det nevnes over, den får ikke nok bensin.

- membran i bensinpumpe er lekk

- skitt i forgasser (prøv med forgasser-rens i bensinen)

- morkne slanger ett eller annet sted (se etter lekkasjer)

- klem hele tiden på blåsa på slangen for å se om det hjelper

- styr unna kina-gasser (en kompis prøvde)

Membran i bensinpumpe skal sjekkes.

Skitt i forgasser må vi sjekke.

Morkne slanger tror jeg ikke er årsaken da vi ikke har noen lekkasjer. Slangen fra tank er testet med annen slange og tank så denne er OK.

Hjelpepumping mens det kjøres er prøvd men uten bedring.

Kina-forgasser utgår, selv om ny forgasser til 64$ virker forlokkende. 5000 kr for ny forgasser fra Yamaha.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...