BjarteGr
Jeg er meget fersk båteier, og kan bare svare for mine egne erfaringer. Vi er en familie på fire som ville ha en båt vi kunne bruke til "alt" - fiske, turer, og betingelsen var at den skulle kunne krysse bjørnefjorden, da vi har hytte på andre siden. Dermed ble jeg rådet av erfarne folk til å ha en båt på minst seks meter, med en "kraftig nok" motor.
Vi kom over en Falcon BR6, en bowrider aluminiumsskrog og en 115 hesters mercury påhengsmotor. Den fungerer veldig greit i alle de sammenhenger vi har brukt den - til transport i ruskevær er det god plass under kalesjen, og bord der man kan spise mat, sette frem spill og bruke til annen avlastning. Det er god plass fremme til å fiske, og den kan gjøres om til solplass ved å legge ned benken og legge ut puter. Jeg satte den på sjøen i slutten av februar, og har hatt den ute i mye forskjellig vær - også blitt fanget i drøyt uvær, og følte at båten taklet det veldig godt. Prismessig havnet vi på rundt 300K.
Jeg har ikke mange andre båter å sammenligne med da jeg ikke har kjørt mange andre, men ser at den tar sjøen vel så godt som båter rundt meg.
Oppsummert: Jeg likte godt bowrideren da det er lettere å få plass til hele familien, og den ligger med kalesjen oppe hele året. Dermed intet å rigge før du går ut, hvis det skulle være fint vær (ikke så ofte, bor i Bergen) tar den fem minutter å ta ned, og ti minutter å slå opp.