Jump to content

PC vifte i ventilen

Som

Recommended Posts

Nå skal jeg montere en liten 24V ! PC vifte oppi ene ventilen gjennom taket :cool:

Denne skal så kobles til min 12 v batteribank, eller direkte mot mitt flexible solcellepanel med et lite oppladbart batteri foran viften. :cool:

Regner med at denne vil gi god trekke UT av ventilen, og tutle og gå på en grei hastighet vinteren gjennom og ellers ved landligge.

Må sikkert koble den ut når vi er ombord pga. støy :sleep:

24V pga. at jeg ikke trenger 7000 o/min :eek: , OG fordi panelet ved sol( en sjelden gang) kan komme opp i 19-28v.

Så en liten diode vurderes også :nono: , men jeg vil helst slippe pga spenningsfallet.

Blir spennende å prøve, kommer tilbake med rapport. :cheers:

Har en slik i taket som blåser inn frisk luft da det er for lite friskluft inne med mange fuktige mennesker ombord. Virker overraskende godt.

Vær oppmerksom på at den (120 mm fra biltema) ikke går hvis den ligger opp-ned. Mener å huske at den bare roterer en vei også (selve viften flytter seg i huset / i opplagringen).

Bruker nesten ikke strøm heller :-)

På PC-en jeg sitter ved nå er det en liten duppeditt som sørger for at jeg kan velge turtall trinnløst på kabinettviften. Det blir svært lite støy når turtallet går ned.

Mons

Mons

vurderer selv å sette inn en liten vifte som er solcelledrevet og som passer direkte på eksisterende lufteventil. Vil ikke det være enklere? Er det noen fordeler ved å benytte en PC vifte som en ikke vil få ved bruk av standard solcelleventilatorer?

Kan vel være noen kroner å spare.. Brukbar PC vifte får du for 150,- + /-

Hvis du spanderer på en med hastighetsregulator så kan du begrense støynivået / "trekken".

Både PS-Data og Komplett har utvalg i Papst-vifter som regnes for å være bra. Merk at alle PC-vifter er i utgangspunktet 12V... Vil du ha 24V må du sjekke hos f.eks. ELFA e.l.

:yesnod:

Pontus

Jeg har en refleks P21Bilde

Bare for ordens skyld, jensjohnson - det du har der, er pyrobysser og ikke refleks.........

Dette er REFLEKS: Bilde

Det er ikke for å være smålig, Pyrobysser er utmerkede ovner, muligens enda mere anvendelig og helt sikkert mere avansert enn Refleks!

:oP

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Viftene jeg har liggende er vifter jeg bruker ifm. industriell kjøling av computere, og er i topp kvalitet og pris deretter.....(over 500,- for de minste)så jeg har veldig store forventninger om lav støy og laaaang levetid :cool:

Men de solcelleventilatorene til 1400,- putrer jo ikke særlig fort rundt men gjør en fantastisk jobb med inneklimaet, så en kvalitets PC vifte på halv fart og stappet oppi ventilen (slik at den ikke blir stygg) må jo være minst like bra.

Monterer den på en rund-klippet plexiplate som så trykkes oppi, får da ikke åpne spalter rundt.

Men....den dagen sjøen tar seg en skikkelig tur over dekk :eek::eek: og renner ned ventilen :eek: ...da er morroen over :cryin: .........men jeg har flere i skuffen min :smiley:

• 10 måneder senere...

Har kikket litt på komplett.no. Det er mye å velge i mellom av PC vifter. Skal man tro reklamen er støyen nede i 15 dB på flere av viftene. Er det noen av dere som har prøvd dette som har valgt en spesiell type av noen årsak? Men hvordan fester dere / rammer dere inn dette i eksisterende ventil? Er det noen av dere som har gjort dette som har noen tips, evt bilder? Blir PC viften (som ofte er litt tjukk) hengende under ventilen - eller går den oppi? Har dere laget ny ramme?

Og det som står om 12 V / 24 V: hvis jeg monterer en 12 V, tåler den bruk ved kjøring, og ved solcelle, når batterispenningen er høyere?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

jeg har ikke montert pc-vifte til ventilatoren, men det kommer.

Jeg har montert pc-vifter til kjøleskapet mitt.

Over kjøleskapet er det 2 ventilgittere. Hvert gitter har fått hver sin vifte montert på innsiden. Mine er skrudd fast med skruer, men jeg kunne også ha brukt sika.

Viftene er Biltemas med størrelse 100x100mm (de som har kulelager, bruker 0,2A og ikke 0,25A og koster en tier mer, dvs 69 kroner stykket)

2 slike er koblet i serie og suger luften ut fra baksiden av kjøleskapet. På 100mm vifter passer 90mm aluminium luftslanger når man filer ned halve firkantrammen som slike vifter normalt er montert i. En halvmeter 90 mm slange på hver vifte og de suger varmem rett fra toppen av varmegitteret bak kjøleskapet. I tillegg har jeg ved hjelp av litt sika montert en 40mm pc-vifte på kjøleribba for elektronikken til danfosskompressoren. Det finnes eget uttak for strøm til vifta på styringsenheten. Tilsvarende vifte kan kjøpes originalt. Da følger det med en liten syrefast brakett og den koster 30 ganger mer enn de 30 kronene jeg ga for vifta. :smiley:

Viftene går meget stille. Man må legge øret inntil ventilgittere for å høre dem. De blåser bra likevel. En svak luftstrøm betyr faktisk fort 10 kubikkmeter i timen. Viftene er spekket til 20 kubikkmeter pr. time pr vifte med normal spenning. Overkill. halv spenning gjør susen og gir samtidig null sus fra viftene. Et min/max termometer har utegiveren sin nedi der og det har blitt en markant kjøligere bak der selv om viftene bare går når kjøleskapet går. Tilsammen bruker viftene 250mA, men gir særdeles god uttelling for oss som har kjøleskapet montert på trange steder uten særlig lufting bak.

Neste prosjekt blir å montere ventil med vifte på dassen. Et mini solcellepanel, et par små oppladbare batterier og en pc-vifte. Alternativt noe fiks ferdig - slikt som vist lenger oppe i strengen. Er imidlertid avhengig at de passer inn i hullet i det herdede glasset i toalettvinduet.

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...