Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

abbor skrev 42 minutter siden:

Jeg hadde valgt SeaStar, BayStar er for max 150hk så du vil være helt på grensen av hva den er spesifisert for, SeaStar kommer også med bedre slanger. Jeg har hatt SeaStar på min DF175 I 10 år, fungerer svært bra. 

Hmmm... Jeg nevnte at jeg har skiftet den mekaniske teleflexen. Årsaken var at den gamle røk. For å si det mildt: Jeg hadde griseflaks - den røk mens jeg var i ferd med å akselerere og før jeg var kommet opp i fart. Det som skjer når styringen ryker, er at motoren legger seg tvert om på et millisekund. Jeg hadde flaks. Kunne ha blitt kasta ut av båten om det hadde skjedd i 20+ knop.

Jeg har selv ikke merket denne prop-torquen på mindre propeller, men på propeller som Rev-4 (4x14,6) og Bravo1 (4x15,25) så kjenner man virkelig motstanden når man kjører en gammel teleflex. Det er det som er litt spesielt for Suzukiene (150-200hk) - p.g.a. giringen liker de gjerne de største propellene (16"/3-bladere og store 4-bladere) som gjerne først brukes på 200hk+ hos de andre fabrikantene. Overkill er av og til helt passelig.:thumbsup: SeaStar/300hk rating it is.

Solseng

Solseng

abbor skrev 6 minutter siden:

Jeg hadde valgt SeaStar, BayStar er for max 150hk så du vil være helt på grensen av hva den er spesifisert for, SeaStar kommer også med bedre slanger. Jeg har hatt SeaStar på min DF175 I 10 år, fungerer svært bra. 

Hmmm... Jeg nevnte at jeg har skiftet den mekaniske teleflexen. Årsaken var at den gamle røk. For å si det mildt: Jeg hadde griseflaks - den røk mens jeg var i ferd med å akselerere og før jeg var kommet opp i fart. Det som skjer når styringen ryker, er at motoren legger seg tvert om på et millisekund. Jeg hadde flaks. Kunne ha blitt kasta ut av båten om det hadde skjedd i 20+ knop.

Jeg har selv ikke merket denne prop-torquen på mindre propeller, men på propeller som Rev-4 (4x14,6) og Bravo1 (4x15,25) så kjenner man virkelig motstanden når man kjører en gammel teleflex. Det er det som er litt spesielt for Suzukiene (150-200hk) - p.g.a. giringen liker de gjerne de største propellene (16"/3-bladere og store 4-bladere) som gjerne først brukes på 200hk+ hos de andre fabrikantene. Overkill er av og til helt passelig.:thumbsup:

• Create New...