Solseng Startet 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2020 Ja, jeg må kjøpe og installere hydraulisk styring til min DF150 på en Ibiza 20T. Har til nå kjørt med teleflex mekanisk og det har fungert greit, men nå når jeg prøver større og kraftigere propeller (prop-torque) blir det rett og slett for mye belastning for styringen og den "glipper" når jeg forsøker å svinge. Så det er litt krefter ute og går. Jeg lurer da på følgende: Forslag til styring (merke) av god kvalitet - pakkeløsning. Størrelse: Jeg ser at noen av disse hydraulikkpakkene kommer i "opptil/t.o.m. 150hk". Blir det for snaut gitt propellene jeg prøver, og at jeg må ha en styring beregnet for opptil 300hk? Installasjon: Er dette overkommelig å gjøre selv på relativt kort tid (uten behov for spesialverktøy eller spesialferdigheter)? Jeg har selv skiftet ut den mekaniske styrewiren/teleflexen tidligere, så kjenner til føringsvei. Setter pris på innspill. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Jeg ville vurdert Seastar NFB 4,2 mekanisk styring. Monterte en slik på Muslingen med 70 hk og den fungerer utmerket. Tåler opp til 235 hk. Har også båt med Seastar pro styring, den er fin den men dyrere. Også slipper du luft i oljen samt risiko for lekkasje. Jeg ble iallefall positivt overrasket over hvor fin NFB styringen var. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Jeg hadde baystar på min askeladden 605 m/F150 mercury. Styringen var for motor opp til 150hk. Fungerte utmerket. Største propellen jeg prøvde med var mirage 17p, tror den er 15 og noe i diameter. Merket ikke forskjell i forhold til torquesteer mellom de propellene jeg prøvde på denne båten. Hydraulisk styring har vært helt supert for min del. Om du velger og gå opp til 300hk styring blir styringen noe lettere, antagelig, og du må ratte noe mer for å få samme utslag på motor... Hvis det er utenkelig at du bytter til større motor på denne båten, ville jeg valgt til 150hk. Ellers ville jeg valgt til 300.... Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 tkb skrev 38 minutter siden: Jeg ville vurdert Seastar NFB 4,2 mekanisk styring. Monterte en slik på Muslingen med 70 hk og den fungerer utmerket. Tåler opp til 235 hk. Har også båt med Seastar pro styring, den er fin den men dyrere. Også slipper du luft i oljen samt risiko for lekkasje. Jeg ble iallefall positivt overrasket over hvor fin NFB styringen var. Spennende og takk for tips. Kanskje verdt å prøve denne før jeg brenner av 7-8K på hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Mort1 skrev 21 minutter siden: Jeg hadde baystar på min askeladden 605 m/F150 mercury. Styringen var for motor opp til 150hk. Fungerte utmerket. Største propellen jeg prøvde med var mirage 17p, tror den er 15 og noe i diameter. Merket ikke forskjell i forhold til torquesteer mellom de propellene jeg prøvde på denne båten. Hydraulisk styring har vært helt supert for min del. Om du velger og gå opp til 300hk styring blir styringen noe lettere, antagelig, og du må ratte noe mer for å få samme utslag på motor... Hvis det er utenkelig at du bytter til større motor på denne båten, ville jeg valgt til 150hk. Ellers ville jeg valgt til 300.... Ja, Mirage+ 17p er vel 15,5" i dia og har mye bladareal. Kan nok regnes som en "stor" propell. Høres ut som 150hk-versjon duger. Normalt kjører man jo ikke wot, så det er helt greit å måtte bruke litt muskelkraft de få gangene man drar litt på. Viktigste er at styringen ikke "gir etter" slik jeg opplevde. Det var litt guffent når motoren var trimmet helt ut og lite skrog i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Jeg hadde valgt SeaStar, BayStar er for max 150hk så du vil være helt på grensen av hva den er spesifisert for, SeaStar kommer også med bedre slanger. Jeg har hatt SeaStar på min DF175 I 10 år, fungerer svært bra. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) abbor skrev 42 minutter siden: Jeg hadde valgt SeaStar, BayStar er for max 150hk så du vil være helt på grensen av hva den er spesifisert for, SeaStar kommer også med bedre slanger. Jeg har hatt SeaStar på min DF175 I 10 år, fungerer svært bra. Hmmm... Jeg nevnte at jeg har skiftet den mekaniske teleflexen. Årsaken var at den gamle røk. For å si det mildt: Jeg hadde griseflaks - den røk mens jeg var i ferd med å akselerere og før jeg var kommet opp i fart. Det som skjer når styringen ryker, er at motoren legger seg tvert om på et millisekund. Jeg hadde flaks. Kunne ha blitt kasta ut av båten om det hadde skjedd i 20+ knop. Jeg har selv ikke merket denne prop-torquen på mindre propeller, men på propeller som Rev-4 (4x14,6) og Bravo1 (4x15,25) så kjenner man virkelig motstanden når man kjører en gammel teleflex. Det er det som er litt spesielt for Suzukiene (150-200hk) - p.g.a. giringen liker de gjerne de største propellene (16"/3-bladere og store 4-bladere) som gjerne først brukes på 200hk+ hos de andre fabrikantene. Overkill er av og til helt passelig. SeaStar/300hk rating it is. Redigert 6.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) Jeg begynner også å se for meg at rating på styringer handler mer om hva slags propeller fabrikantene ser for seg benyttet, og ikke hk i seg selv. Så med Revolution-4, Bravo1, Enertia Eco, Suzukis 3x16" og andre 4x15"ish propper (RX-4/Rebel muligens?/Evinrude), så er det "300hk" rating" som gjelder selv om man kjører med en 150hk påhengs. Det er ganske så ok å ha styring selv om dette ble dyrere enn jeg hadde håpet på...--> Redigert 6.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Tror det sitter en 3 x 14-3/4 x 23" på min DF175. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) Behold den hvis den funker. Jeg startet også med den, og er 30-40K lettere i lommeboken nå. Hvis den ikke funker optimalt, så kan jeg hjelpe deg med å finne noe bedre og lette litt på lommeboken. B.t.w: 3x14,75x23 er nok en "150hk"-propell, eller innafor en 150hk rating på styringen. Og med denne propellen vil jeg tro du er nær 40 knop eller vel så det på topp? Hvis ikke så bør du se på turtallet. Du bør ligge på rundt/godt og vel 6000rpm på topp/lett lastet. Redigert 6.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Ligger sikkert tilrette for å få bedre ytelse med en annen propell. Installerte motorheis uten å få noe bedre ytelse, går best med motoren helt i bånn. Den eneste nytten av heisen nå er at når motoren løftes helt opp og tiltes slik at den hviler på støtta så er hele undvannshuset over vann. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Jeg liker å ha litt marginer så jeg har Bosvik styring for opp til 250 hk på den andre båten som har DF115. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 abbor skrev 5 minutter siden: Ligger sikkert tilrette for å få bedre ytelse med en annen propell. Installerte motorheis uten å få noe bedre ytelse, går best med motoren helt i bånn. Den eneste nytten av heisen nå er at når motoren løftes helt opp og tiltes slik at den hviler på støtta så er hele undvannshuset over vann. Denne 3x14,75x23en er borderline liten for disse motorene. Dermed blir det heis i bunn og denslags. Nå vet jeg ikke hvilken båt du bruker den på (Antares 650 eller Oceanmaster 660 - men begge er 22"), men fikk ikke skikkelig grep med denne propellen på nokså lette 20" Ibiza. Litt eksperiementering har ordnet det. Burde være greit å fikse med en annen propell. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 abbor skrev 11 minutter siden: Jeg liker å ha litt marginer så jeg har Bosvik styring for opp til 250 hk på den andre båten som har DF115. Ja, jeg er enig. Ikke verdt å gamble med styringen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Solseng skrev 28 minutter siden: Denne 3x14,75x23en er borderline liten for disse motorene. Dermed blir det heis i bunn og denslags. Nå vet jeg ikke hvilken båt du bruker den på (Antares 650 eller Oceanmaster 660 - men begge er 22"), men fikk ikke skikkelig grep med denne propellen på nokså lette 20" Ibiza. Litt eksperiementering har ordnet det. Burde være greit å fikse med en annen propell. Antares 650 er en 21' for maks 115 hk, det er Oceanmaster 660 som er en 22' som har DF175. Oceanmaster er også nokså lett, mener å huske den er oppgitt til 1100kg. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Ok, motorene våre har samme girutveksling. Min DF150 har max turtall på 6000rpm. Din DF-175 har max 6100rpm. Jeg kjører en 21" Solas "HR-4" 4x14" til rundt 6100rpm@42 knop på min båt. Den tåler en del mer trim enn Suzuki 3x14,75x23. Denne Solasen er en "liten" 4-blader med 14" diameter på bladene. Så det blir et spørsmål om hvor stor propell du behøver før slip% går i været. Hvis den er innafor, så vil den fungere opp mot 42/43 knop. Får du mer fart, kan du vurdere 23" stigning. Hvis du derimot får mindre fart og mer turtall, er det mer slip% og et tegn på at propellen begynner å bli liten i forhold til båten/motoren-girutveksling). Da er vi over på propellene jeg snakker om i denne sammenhengen. F.eks. Revolution-4 propellen fra Mercury er betydelig større og har mye bedre gripeevne. Samme gjelder Bravo1-propellene. Men da begynner det å koste $. Men som sagt: En Solas 4x14x21" eller 23" vil gi bedre grep enn denne Suzuki-propellen, og vil være neste steg opp på "grep-stigen". Jeg har en HR-4 21" liggende, så hvis du vil prøve, så dropp meg en IM - jeg drar båten på land nå for ny styring og motorheving uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.