Jump to content

Hva betyr rustbrun kjølevæske på VP TMD40A?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en gammel dame med en like gammel motor. Motoren er stadig litt febersyk, og jeg har de to tre siste årene renset både kjølevæskedelen og saltvannsdelen med Systemrens. Det har ikke hjulpet. 

 

Har også byttet kjølevæske til den grønne VP, og har brukt båten i fjor og litt i år. Kjølevæske er nå brun. Type rustbrun. 

 

Men den smaker kjølevæske og ved måling med gammeldags glasskolbe og flyte med skala så sier den at den er god for -34C eller der omkring. 

 

Samtidig har jeg en trening av at det blir litt mindre kjølevæske på ekspansjonstanken etter litt kjøring. 

 

Temp på motor er fin helt til jeg presser motoren. Men da blir den fort febersyk. 

 

Nå er ikke jeg 100% sikker på at instrumentet har rett. Så jeg antar bli et kan kontrollere instrumentet ved å lese av temp på varmeveksleren med IR termometer?

 

Hva betyr rustbrun kjølevæske i seg selv? Bare at motoren fortsatt er skitten innvendig? 

 

Eller er det symptom på noe annet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har hatt tilsvarende indikasjoner i sikkert 15 år på en VP 2030. Har jo lurt på om det må komme saltvann inn i ferskvannskretsen, men har ikke greid å finne lekkasjen uten heloverhaling. Og siden motoren har gått og gått, så ble det aldri gjort noen heloverhaling. Bytta bare kjølevæske ofte. Men nå i sommer kom svaret. Et ubehagelig svar. Skulle starte opp om morgenen for å gå inn til Kristiansand for vann og proviant etc før overfart til Danmark. Motoren bråstoppa på starteren. Ikke til å rikke. Har hørt om hydraulisk lås, så dysene ble tatt av. Alle 3 sylindere fulle av vann. Kortversjonen: Korrodert hull i varmevekserhuset mellom eksosmanifolden og kjølevannstanken der eksosbendet kobles til. Et bittelite hull har sikkert vært der leeenge. Jeg har nylig brukt litt oksalsyre for å se om det renset systemet, det kan ha forårsaket at hullet nå gav etter. Kjølevann har så rent ned eksosmanifolden og via åpne ventiler ned i sylinderne. Det er svært mulig at varmevekslerhuset ditt kan være lekk dersom motoren har lignende design.

 

Jeg spurte meg litt for på Facebook, og fikk hjelp til å lete riktig sted. Fikk også tips om et radiator trykktestesystem som Biltema har. Det er nok noe jeg ville brukt dersom jeg hadde visst at radiatortrykktest dermed er lett tilgjengelig. 

Link to post
Okkaby skrev 44 minutter siden:

Om du har gammel varmtvanns bereder koblet på. Så kan jo den gi rust farge.

 

 

Jeg har en vv bereder ja. Vet ikke alder. Skal sjekke :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det fargen på kjøleveska, samt temperaturproblema indikerer; er at du har rust / avleiringar i kjølesystemet. ( men det har du nok skjønt sjølv også ) At det minkar i ekspansjonstanken når du pressar motoren over tid treng ikkje vera verre enn at motoren kastar veske som resultat av for høg temperatur. Det kan sjølvsagt vera lekkasje i systemet / defekt toppakning også, men ein slik feil vil ofte eskalera.

Systemrens fjernar ikkje rust, har du først fått rust i kjølesystemet, så vert du aldri heilt kvitt det. Det som kan hjelpa der, er å kjøra ein hardare syrerens på kjølesystemet, men då må du anten demontera komponentar som ikkje tolar denne behandlinga, eller ta det i samband med ei motoroverhaling.

Link to post

@Havlengt, da blir det et høstprosjekt tenker jeg. Og det blir en sommer i 8-10 knop.

 

Hvor sterk er sterk syrerens? Kan jeg bruke 35% eddik?

 

Hva er det som IKKE tåler sterk syrerens?

 

Alt av aluminium?

 

Dvs ser ut som varmeveksler og det røret fra eksosmanifold til blokka. Noe annet?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Så lenge du veit at systemet kun består av stålkomponentar og overflater så kan ein jo bruka saltsyre, men ofte er det ein eller annan komponent i systemet som ikkje tolar dette. Volvo beskriv generelt bruk av Saltsyre på sjøvannsida og Oksalsyre / Sitronsyre på Glykolsida, med nøytralisering av syrene i etterkant. ( Viktig! )  Dette er vel basert på at sjøvannsida er meir robust med tanke på materialvalg vil eg tru.

Tar du kontakt med ein Volvo-verkstad får du sikkert ut renseprosedyre for den eksakte motormodellen.

Link to post

Ingen sammenheng med rust i kjølevesken... hvilke andre ting har du testet og utelukket i forbindelse med "feber"?

 

  • Testet termostat - skru av og legge varme opp i varmt vann med termometer og se ved hvilken temperatur den åpner seg? Må den byttes?
  • Groe på propell?
  • Feil propell (antar at det er den samme som sitter på som den gang båten ikke hadde feber)?
  • Groe under båten?
  • Farge på eksos (hvit, grå, svart, klar?
  • Vann i motoroljen (majones)
  • Vann i giroljen?
  • Impeller?
  • Elektrisk vannpumpe, feks om motoren er bygd om til ferskvannskjøling?
  • Annet?

Ellers så kan jo @Luckystrike være på et spor her, om enda et ikke så hyggelig et. Heldigvis for ham skjedde dette før han var halvveis til Danmark.

 

Det er lov å håpe på at det er varmtvannsberederen som gir kjølevannet brunfarge, og noe helt urealtert med en kjapp fiks som løser febertendensene.

Link to post

- Nye termostater. Et kokt og testet. Er to stk på denne. Skal åpne på hhv 73 og 78 C mener jeg.

- Propell er relativt fin. 

Jeg har aldri hatt annen propell. Båt har alltid hatt feber i mitt eie - 4. sesong.

- Ingen groe under båt.

- Eksos er hvit , kanskje lysegrå. Synes det blir litt mye damp når motor er varm, og i så tilfelle er det sjøvannet som passerer for tregt. Har kjøpt inn termometer som skal monteres på eksos for å måle eksostemp (vannkjølt).

- Ingen majones

- Girolje byttet og var fin i fjor 

- Original marinemotor, om enn kjent for å ha litt for liten kjølekapasitet. Ble mye bedre på versjonen etter (B)

 

 

 

20200619_194415.jpg.be2ec400e3c1aa90917d61f99a45b252.jpg

 

20200619_194430.jpg.b0d475f8a1e5828ba31e0d472cf29084.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hvit eksos under oppstart på kald motor er normalt. Fortsetter det å komme mye hvit eksos når motoren er varm kan det derimot tyde på vann i motoren - sjekk kjølesystemet.

 

Under fart, får du svart røyk kan dette tyde på at motoren er tungt belastet - feks groe på skrog eller propell, eller en propell som er for tung å drive for motoren. Dersom du ved turtall noen knepp over marsfart ikke får svart røyk kan sannsynligvis utelukke feil propell eller groe - denne svarte røyken kommer ganske så umiddelbart sammen med gasspådraget. Dersom du ikke har hvit røyk ved varm motor, men svart røyk ved relativt lav motstand - da kan du holde en knapp på at du har feil propell. Har du hvit røyk med varm motor når motoren ikke er belastet (i gir), men svart røyk under belastning - ja da kan det være både feil propell og vann i motor.

 

Svart røyk, eller mye grå røyk, kan også tyde på at motoren er slitt.

 

Blå eksos, eller blåsvart kan tyde på uforbrent drivstoff eller olje - da vil man normalt kunne lukte oljen. Det kan tyde på innvendig oljelekkasje.

 

Det kunne vært en tanke å tatt kontakt med tidligere eier og stilt noen spørsmål... uten at han føler at du skal klage eller holde ham til ansvar.

Link to post

Jeg har ikke saltvann i kjølevæsken.  Hadde eksos i kjølevannet før, men da var det pakning mellom turbo og eksosmanifold som var ødelagt . Den er byttet og alt var i orden i fjor. 

 

Skal måle og sjekke kjølevæskenivå før og etter en tur i morgen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Jeg har ikke saltvann i kjølevæsken.

 

 

Det trodde ikke jeg heller at jeg hadde. Men hadde nok litt, for lite til at det lett kunne oppdages, men nok til at det over tid begynte å ruste. 

 

En velmenende kar på FB gruppe ga meg denne linken. Hadde nok forsøkt dette for mange år siden hvis jeg hadde visst at jeg med letthet kunne trykkteste selv. Ny motor er dyrt, verktøy koster også litt, men du har det lenge. Og det betaler seg som regel mangeganger'n.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/kjolevaskeverktoy/trykktestersett-for-radiator-2000020967

Link to post

Nå spør jeg kanskje dumt, men hvordan kan jeg trykkteste når det er ekspansjonstank i plast som har lufting?

 

Må jeg da blokke de to slangene som går fra motor til ekspansjonstanken?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 12 minutter siden:

Nå spør jeg kanskje dumt, men hvordan kan jeg trykkteste når det er ekspansjonstank i plast som har lufting?

 

Må jeg da blokke de to slangene som går fra motor til ekspansjonstanken?

Når ekspansjonstanken har to slanger så sirkulerer også vannet i den som en del av kretsen.
Derfor sitter det en ventil i skrulokket som kun løser ut hvis trykket blir for høyt slik som hvis tanken blir overfylt eller at motoren koker.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Skal teste det i morgen. Tenker å fylle litt i ekspansjonstanken i morgen og sette en tusjstrek der nivået er ved kald tank. Deretter ta en tur med variabelt turtall. Komme inn i havn, og da kan jeg sjekke både det samt se om det er noe eksos i ekspansjonstanken. 

 

Når motor er kald igjen kan jeg lese av nivået i forhold til tusjmerket.

 

Ut fra det kan jeg kanskje få noen svar, eller i det minste mer håndfast å tenke ut fra.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ingen tvil om at noe er alvorlig galt! En halv uke før ferien starter...  ..og huset er utleid.  

 

Fylte opp med vann til rett under max merket i ekspansjonstanken. Ventet noen minutter og markerte med rød tusj på nivået. 

 

Startet motoren og fulgte med. Umiddelbart begynte det å boble i ekspansjonstanken...

 

Og det "kokte over"

 

20200708_213155.jpg.dff03b30ba3101efc77715953af1f21a.jpg

 

Stoppet motoren etter litt, og fulgte med. Stille ganske lenge, og så begynte det å boble igjen. Da det var ferdig var 10 cm av vannet borte. Det må jo bety 1-2 liter.

 

Fant så frem sylinder lekkasje tester. Den fungerer slik at væsken er blå når alt er i orden, og blir grønn hvis det er eksos i luften i ekspansjonstanken.

 

Før:

 

20200708_213813.jpg.85808104457873f57291ac45006477a1.jpg

 

Og etter litt pumping...

 

20200708_213919.jpg.2129ec47b68f905337163f9499892d44.jpg

 

????

 

Så da, med 3 dager på meg, må jeg finne ut hvor problemet er.

 

Jeg har tidligere hatt problem med turboen, så det kan være der. Ellers er jeg usikker...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...