Jump to content

Hva betyr rustbrun kjølevæske på VP TMD40A?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Skikkelig surt det der:nonod:. Har førstehånds erfaring. Men det begynner vel å bli klart kjølevann-systemet er lekk på noen måte. Jeg kan absolutt ingen ting om turbo-motorer, så jeg vet ikke om turbo kan gi overtrykk i et lekk kjølevæskeanlegg. Men det er vel godt mulig at eksos-trykket kan gi det. Om du prøver en trykktester, kanskje du kan høre hvor det siver ut trykk?

Jeg har hatt lekkasje i overgang eksosmanifold og turbo før. Da ble det presset eksos inn i kjølevannet. Men det betyr ikke at det er samme feilen igjen...

Fakta:

Det bobler i ekspansjonstanken.

Det skjer umiddelbart etter start (kald motor)

Det påvises eksos

Vann forsvinner

Er det noen måte å finne ut hvor dette lekker, uten å demontere annet enn kanskje turbo først?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 11 måneder senere...
Grand Banks jr skrev On 8.7.2020 at 23.14:

Jeg har hatt lekkasje i overgang eksosmanifold og turbo før. Da ble det presset eksos inn i kjølevannet. Men det betyr ikke at det er samme feilen igjen...

Fakta:

Det bobler i ekspansjonstanken.

Det skjer umiddelbart etter start (kald motor)

Det påvises eksos

Vann forsvinner

Er det noen måte å finne ut hvor dette lekker, uten å demontere annet enn kanskje turbo først?

Fant du noengang ut av dette? Om enn ikke bare rustvannet, så har vi problemer med at motoren koker ved belastning, og prøver ALLE mulige løsninger.. 

@TantePose, i mitt tilfelle var det toppakning eller topp. Jeg byttet motor i år. 

Men turbo fikk jeg tett med rett pakningsmateriale. Er et materiale som brukes mye av bilverksteder mellom eksosmanifold og motor blant annet. 

Jeg prøvde også med en flytende pakning de har på Jula, og den gjorde jobben også. 

Men lekkasjen viste seg å være da i forbindelse med toppen. Hadde kommet litt vann i en sylinder.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...