Jump to content

Origo spritkjøkken e.l. finnes dette å få tak i nytt?


Kenneth 81

Recommended Posts

Som tittelen sier så er jeg ute etter ett nytt spritkjøkken ala Origo (med to bluss). Men det ser ut som at disse ikke er i produksjon lengre og at det er bortimot umulig å få tak i noe tilsvarende heller...

Er det noen som vet om noen som selger noe tilsvarende til Origo spritkjøkken nytt?

 

Grunnen til at jeg ønsker ett Origo spritkjøkken er at gasskjøkkenet i snekka er veldig slitent og gassinstallasjonen ikke ser direkte lovlig/godkjent ut og nytt dobbelt gassbluss pluss godkjent installasjon nok fort kommer til å koste mer enn hva jeg har igjen på årets båtpussbudsjett. (Wallas hadde nok vært drømmen, med det blir ikke aktuelt med de prisene...)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene! :cheers:

 

Ja, jeg skulle helst fått tak i nytt gassanlegg, men skal jeg gjøre det skikkelig og etter forskrifter etc. så blir det i dyreste laget akkurat nå. Båten brukes først og fremst til dagsturer så det er ikke så ofte jeg har bruk for kokeapparatet så da er det andre ting jeg heller vil legge de pengene i. :wink:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Du kan også gjøre som jeg gjorde en periode i forrige båten. Da brukte jeg et slikt gassapparat med liten gassflaske. Tilsvarende denne: https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/gasskjokken-005134/

 

Jeg hadde kun i gassflasken under bruk. Etter bruk la jeg gassflasken umiddelbart i en drenert beholder utenfor båten. Gassflasken må aldri stå i når den ikke er i bruk. Jeg regnet det som sikkert nok selv om det ikke er etter forskriftene.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I den forrige båten min sto det en Origo spritbrenner men den dritten brukte jeg kun en gang så kjøpte jeg meg en slik i stede. 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-22-kw-2000041896

I båten jeg har nå er det en Wallas som går på diesel. Grei nok den men den er også fryktelig treig. Så gasskokeren fra Biltema blir nok med nå også.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp vært 9 dager på tur med spritkokeapparat type Origo A200. Kun vært fyrt med peisbrensel fra biltema. Lukter ikke, soter svært lite og fungerer utmerket. På lørdag steikte vi biff og greier, med både grønnsaker, sopp, saus og ris. Fruen er livredd gass, så eg må si at dette fungerer utmerket for oss😊

Link to post
Share on other sites

Tørstemaskinist skrev for 1 time siden:

 Fruen er livredd gass, så eg må si at dette fungerer utmerket for oss😊

Kanskje en ide å realitetsorientere fruen en smule? 99% av større dekkende båter på verdensbasis bruker gass for koking. Det samme gjøres i millioner i millioner på millioner av hjem rundt i verden. Bilkjøring er vesentlig farligere. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tror jeg heller mot ett sånt lite gassapparat som midlertidig løsning (med trygg oppbevaring av gassbeholderen!) fram til jeg kan oppgradere skikkelig to-bluss gassapparat med tilhørende forskriftsmessig gassanlegg (eller muligens en Wallas).

 

Takk for tipsene! 👍😊

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Nå som vi har fått oversikt over hvilke(n) båt(er) vi har fremover har jeg et brukt origo3000 til overs her. Kjører fra Grimstad på fredag morgen, om det er av interesse. Retning Oslo og videre mot Trondheim.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev On 8.7.2020 at 16.51:

Nå som vi har fått oversikt over hvilke(n) båt(er) vi har fremover har jeg et brukt origo3000 til overs her. Kjører fra Grimstad på fredag morgen, om det er av interesse. Retning Oslo og videre mot Trondheim.

 

Det har gått litt i ett her i det siste så glemte helt av å sjekke denne tråden... :crazy:

Tror jeg skal vente litt med å skaffe nytt kokeapparat . Får nok ikke brukt båten så mye resten av sesongen og blir nok å prioritere nye vindusviskermotorer når båten skal på land. (Ugreit å ikke se hvor man kjører når man blir overrasket av ett regnskyll... :rolleyes:)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som er negative til Origo. Jeg har en enkel brenner. Fungerer utmerket for to personer. Lager kaffe, frokost og middag på denne. Har i snitt 12-15 overnattinger i året. Har de 4 siste årene hatt med meg Trangia gassbrenner også, men den har ikke blitt brukt.
Er jeg på båttur har jeg god tid. Med litt planlegging går det utmerket med den ene Origo brenneren. Bruker ordinær stekepanne, kjelene er fra Trangia stormkjøkken.

 

IMG_2516.JPG

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev On 7.7.2020 at 11.23:

Om du skal gå fra gass til sprit kommer du til å få dit livs nedtur. Spritapparater er noe stinkende dritt som bruker evigheter på å koke noe som helst. Ikke rart de har sluttet på produsere disse. Det må da være en seier for fornuften. 

Det var da voldsomt til negativitet, da. Hadde en enkelt-bluss Origo i gamlebåten, og har oppgradert til en Origo 3000 i den nye. Mer enn rask nok til vårt bruk, men så har vi det ikke travelt når vi er i båten... Om kaffen blir ferdig noen minutter senere gjør at jeg har enda mer lyst på kaffe... så enkelt.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Dalton skrev 42 minutter siden:

Det var da voldsomt til negativitet, da. Hadde en enkelt-bluss Origo i gamlebåten, og har oppgradert til en Origo 3000 i den nye. Mer enn rask nok til vårt bruk, men så har vi det ikke travelt når vi er i båten... Om kaffen blir ferdig noen minutter senere gjør at jeg har enda mer lyst på kaffe... så enkelt.


Har selv seilt rundt med origo dobbeltbrenner i mange år, og som du sier: det funker jo. 
Men; 

- gass er raskere

- du må etterfylle sprit oftere ( ofte dunster det vekk en del også)

- du får en høyere temperatur med gass som gjør det mulig å f.eks wokke eller steke et kjøttstykke til perfeksjon. ( kall meg gjerne matsnobb:yesnod:)

 

sikkerheten vinner kanskje sprit på, men tatt i betraktning hvor sikkert det kan gjøres med gass, så er det ikke et stort tema. 
 

alt i alt er min mening at gass er bedre. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Tørstemaskinist skrev On 7.7.2020 at 13.47:

Fruen er livredd gass, så eg må si at dette fungerer utmerket for oss😊

Sprit har et feilslått rykte om at det er helt trygt siden det er et helt trykkløst system men selv med sprit så MÅ en vite hva en driver med. Jeg har hatt den ære å tilbringe en del tid på brannskadeavsnittet på Haukeland og har lest folks fortellinger i gjesteboken. Nå er det godt over 10 år siden så jeg husker ikke nøyaktid tallene men i alle fall laaaangt over halvparten av sakene omhandler spritbrannskader... Litt av problemet med sprit er at du ikke nødvendigvis ser flammene og søl gasser og flyter lett rundtom.

 

Lær deg om farene så funker de bra samme hvilket utstyr du koker på. For meg høres det kurant ut med de enkle gassapparatene med engangs gassboks til ditt bruk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev for 3 timer siden:

For meg høres det kurant ut med de enkle gassapparatene med engangs gassboks til ditt bruk.

 

Om du bruker de ute på dekk, uten kalesje, med selvlensende dekk, og helst på land, kan du bruke disse.

De fyller ikke kravene for bruk i båt i det hele tatt.

En kjapp runde til de forskjellige nettstedene hvor selger båtutstyr, har de aller fleste fjernet denne kokemuligheten fra sortimentet - heldigvis.

 

Hadde en slik på verandaen min en kort periode, nærmere bestemt en knapp halvtime, lakk som en sil selv om jeg prøvde flere flasker. Gikk rett i søpla.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Tørstemaskinist skrev On 7.7.2020 at 13.47:

Har nettopp vært 9 dager på tur med spritkokeapparat type Origo A200. Kun vært fyrt med peisbrensel fra biltema. Lukter ikke, soter svært lite og fungerer utmerket. På lørdag steikte vi biff og greier, med både grønnsaker, sopp, saus og ris. Fruen er livredd gass, så eg må si at dette fungerer utmerket for oss😊

 

Om en ikke kjenner lukt av et spritkoker, så må en være rimelig forkjølet eller storrøyker.. jeg har hatt det i 2 båter...aldri mer...de stinker... og er en redd for brannfaren, så vil jeg påstå de er blant de verste...flammer fra sprit er nærmest usynlig...mange har fått deg en aha opplevelse der..

I nåværende båt byttet jeg fra EL komfyr til gasskomfyr... har aldri angret.. stille, raskt , og ingen lukt...

Link to post
Share on other sites

 

Kenneth 81 skrev On 7.7.2020 at 18.20:

Tror jeg heller mot ett sånt lite gassapparat som midlertidig løsning (med trygg oppbevaring av gassbeholderen!) fram til jeg kan oppgradere skikkelig to-bluss gassapparat med tilhørende forskriftsmessig gassanlegg (eller muligens en Wallas).

 

Takk for tipsene! 👍😊

 

Et godkjent gassanlegg montert av godkjent installatør vil koste omtrent samme summen som en Wallas, den kan du montere selv

Jeg har riktignok ikke regnet på dette, bare en antagelse.

 

seilfred skrev for 4 timer siden:


Har selv seilt rundt med origo dobbeltbrenner i mange år, og som du sier: det funker jo. 
Men; 

- gass er raskere

- du må etterfylle sprit oftere ( ofte dunster det vekk en del også)

- du får en høyere temperatur med gass som gjør det mulig å f.eks wokke eller steke et kjøttstykke til perfeksjon. ( kall meg gjerne matsnobb:yesnod:)

 

sikkerheten vinner kanskje sprit på, men tatt i betraktning hvor sikkert det kan gjøres med gass, så er det ikke et stort tema. 
 

alt i alt er min mening at gass er bedre. 

 

Når det gjelder sikkerhet vinner Wallas helt klart. Lukket forbrenning og avgasser ut gjennom skutesiden/hekken. Produserer ikke fuktighet under bruk (det gjør gass- og sprit-apparater. Faktisk hjelper Wallas'en på å få ut fuktigheten fra rommet den er plassert siden den henter forbrenningsluften herfra.

 

Bårdp skrev On 7.7.2020 at 13.21:

I den forrige båten min sto det en Origo spritbrenner men den dritten brukte jeg kun en gang så kjøpte jeg meg en slik i stede. 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-22-kw-2000041896

I båten jeg har nå er det en Wallas som går på diesel. Grei nok den men den er også fryktelig treig. Så gasskokeren fra Biltema blir nok med nå også.

 

Hva er fryktelig treig? Her på verkstedet (temmelig kaldt til tider) koker 1 ltr vann på 10-12 minutter fra oppstart. Omtrent samme tiden som jeg bruker hjemme på komfyren min. 

 

Bårdp skrev On 7.7.2020 at 14.02:

Joda det er jo de som sverger til kullfyrt bysse også så vær sin lyst.

 

 

Ta med vedkubber og lage bål på badeplattformen?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

 

 

Wallas Service skrev 3 minutter siden:

 

Hva er fryktelig treig? Her på verkstedet (temmelig kaldt til tider) koker 1 ltr vann på 10-12 minutter fra oppstart. Omtrent samme tiden som jeg bruker hjemme på komfyren min. 

 

Det er når den virker....😉😂😂

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...