Jump to content

Noe å hente på å pusse bunnstoff?


Stian99

Recommended Posts

Hei.

Har en 17 fot Campion med 130 v4 yamaha som jeg mener ikke oppnår full performance. Den hopper i plan, men alt over 25knt så vil den "bremse", mister baugløft og den går litt på nesen. Må bruke absolutt full trim for å tvinge nesen opp. Satt på jack plate og flyttet 2stk batterier helt bak for å gjøre den mer baktung. Ble noe bedre, men fortsatt oppfører den seg litt merkelig i høyere hastigheter. Når jeg kjører i sterk MOTvind så føles båten mye lettere og hele båten løfter seg mye bedre.

 

Lurer derfor nå på om det kan rett å slett være bunnstoffet som er ganske røft og lager mye friksjon? Ser ut som det er noen lag med gammelt stoff. Jeg la på 1 lag uten å pusse til ingen forskjell. 

 

vekt: 545kg

propell: Turbo 1 17

høyde: 35mm over bunn

WOT: 5700 @ 40knt 

20191110_145533.jpg

20191218_212403.jpg

20191218_212415.jpg

20200529_174555.jpg

Link to post

Hurtiggående båter er ikke min spesialitet, men bunnstoffet der ser ganske ujevnt ut. Hvis det var snakk om en regattaseilbåt, så var det nok ikke akseptabelt. 
Hadde det vært meg hadde jeg prøvd å pusse det jevnt, for det blir jo ikke bedre av seg selv med årene....

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Det skader nok ikke å få bunnstoffet jevnt. Jeg ville ikke pusset da det blir en forferdelig støvete affære. Jeg ville skrapt bort mest mulig og gått over med litt pussepapir helt til slutt. Sparkelskje fungerte godt synes jeg. Godt mulig du får en ekstra knop etter det, men tror ikke det vil hjelpe noe særlig på det du spør om: At baugen blir liggende flatt/på nesen i høyere fart. Ikke godt å vite hvorfor det føles slik. Muligens har produsenten gitt skroget mye bæring bak og optimalisert for folk i benken bak?

 

Det enkle forslaget blir vel å senke motor litt og på den måten gi motoren mer trimvinkel og propell mer vann å gripe tak i?

Link to post

Jeg har også forstått at ulike propeller gir ulike løft. Mulig du burde ha en annen propell som løfter baugen mer ut av vannet? Men her er jeg på helt ukjent farvann bortsett fra det jeg har lest her på forumet. :-)

 

Det skader nok ikke å pusse ned, eller skrape av bunnstoffet. Bare husk veldig god støvmaske når du gjør det. Støv av bunnstoff vil du IKKE ha inn i lungene dine...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Får se om jeg tar meg tid til en rask runde med skraping/høytrykkspyler da. Får også prøve å senke motoren noen cm til. Max rpm ble da så lav (5300rpm) når jeg senket motoren. Ikke nok slag på trimmen til å ventilere denne propellen med alt under 30mm over kjøl. 

Link to post

Ok, motoren bør stå litt høyere i forhold til kjøl når man har set-back. Et annet alternativ er å se på propellen. Desverre er det ikke så veldig stort utvalg av propeller til motorer i denne størrelsen (4,25" gearcase). Spørs om ikke det beste da hadde vært å fått en god propellreperatør til å flikke litt på propellen. Ut fra respons her inne virker Andvik Propellers å være dyktig. (Finner han på Facebook). Kanskje verdt å ta en prat og høre om dette kan løses med modifikasjon?

 

Jeg har jo hatt samme "problemet" med at båten blir liggende litt for flatt når farten bikker 25-30 knop. Fikk tak i en propell som faktisk løste mye av "problemet" og som klarte å holde baugen oppe i fart. Denne propellen er desverre til 4,75" geracase, og passer ikke denne motoren.

Link to post
Torsen67 skrev for 21 timer siden:

Owatrol malingsfjerner er utrolig bra på noe bunnstoff. Kjøp en liten flaske og prøv. Så fjerner du med høytrykksspyler. Helst med varmt vann. Skal vel stå i 12 timer først erindrer jeg. NB: tar heldigvis ikke primeren.

Dette hørtes jo lettvint ut, har du brukt det selv?

Sprayer eller ruller du det på? 

Løser det opp alt med en gang eller må du gjenta operasjonen flere ganger?

Link to post

Bunnstoff skal meg bekjent ikke pusses for å bli jevnt. Det skal tas på slik at det blir jevnt når det er tørt. Når bunnstoffetet begynner å bli slitt gror det lettere på båten. Jeg tror derfor at bunnstoffet vil miste egenskapene sine dersom du pusser det. Du må i så fall pusse ned og legge på ny bunnsmøring og bruke utstyr slik at det blir jevnt. Hvis du er heldig kan du kanskje slipe ned og legge på et topplag eventuelt, men det beste er å fjerne alle gammel smøring og legge på nytt. 

Link to post

Turbo 1 er vel en propell som skal gi greit med løft + godt grep. 

 

Men:  første bilde som viser båten på henger:  her er bakerste rulle et godt stykke inn på skroget.  Jeg har faktisk hørt om båter som har blitt litt konkave i skroglinjene av å stå opplagret slik over lang tid.   (Feks ikke uvanlig blant de som restaurerer gamle fjordlinger og setter på store motorer  - båtene trenger mindre trim og oppfører seg bedre i vannet etter utretting ("blueprinting") 

 

Kan det tenkes at det har skjedd her tro? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
JRK skrev for 1 time siden:

Dette hørtes jo lettvint ut, har du brukt det selv?

Sprayer eller ruller du det på? 

Løser det opp alt med en gang eller må du gjenta operasjonen flere ganger?

 

Ja, brukte det selv. Men på en del av bunnstoffet som lå bak, så funket det dårlig. Var mange års gammel moro som skulle vekk. Du må nok teste et par runder. Bruk litt langhåret rull. Gjort på 1, 2 og 3 å kline det på. Skal sies at jeg fikk bort en hel del. Men jeg hadde ikke tilgang på varmt vann, som skal hjelpe en hel del. Jeg hadde kun tilgang på iskaldt vann.

Link to post

Hvis du trenger mere løft, så kan jeg anbefale Mercury trophy propeller. Det er en firebladers stålpropeller med betydelig baugløft. Den løfter baugen mer enn mercury laserII. Mercury laserII skal visst være noenlunde sammenlignbare med den propellen som du har, hvis jeg har forstått det riktig. Trophy propellen fåes i 17 og 19 stigning som passer til din motor, 21 i stignig er for større girhus. 

 

Legg gjerne ut bilde som viser ventilasjonsplatens høyde i forhold til båtens bunn.

 

 

Link to post
Knallipadden skrev for 6 timer siden:

Bunnstoff skal meg bekjent ikke pusses for å bli jevnt. Det skal tas på slik at det blir jevnt når det er tørt


Jeg ser jeg selv har vært uklar her tidligere. Med å «pusse jevnt» mener jeg underforstått; man legger et nytt lag på det jevne underlaget. Mao, du har helt rett @Knallipadden!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
4 hours ago, pipe said:

Er det realistisk å få mer en 40 knop på en 17 fot med en eldre 135hk?
Hvis ja ligger neppe svaret i bunnstoffet.
Jeg ville fått en til å filme båten når den går for fullt så kan du sjekke om den går på nesen som du føler den gjør.
Kan jo ikke gå mye på nesen med wot på 5700 o/min og 40 knuter ville jeg tro.

 

Mtp at den veier 545kg så vil jeg si at den skal gjøre noe over 40knop. Er en 130hp BTW.

Max fart får jeg når motoren ikke vil title mer, men farten øker bare og jeg kan se sidespruten trekke seg lengre bak.

 

Om jeg hadde blitt filma så ville vi nok sett at den la seg bakpå og ikke stuper ned med nesen. Altså, den pløyer ikke med baugen...da ville jeg ikke nådd 40knop. Dette "problemet" kan for all del være båten selv som er lagt slik, men det "føles" bare ikke riktig. Båten føles lett og lekende i 25knop...tar bølger som en helt og kan manipuleres med trim,ratting og gass. 

 

Bikker jeg 30knop så er det som om båten suger seg ned på vannet...alle bølger treffer hardt langt fremme og den lander nå flatt etter en bølge (istedet for å lande mykt bak på skroget). Jeg kan selvfølgelig trimme meg ut av dette, men da må jeg trimme til MAX og det er for mye trim til for lite løft. Blir mye krefter til spille som egentlig skal skyve båten FREM. 

 

Kjører jeg over 30 knop inn i sterk motvind så føles den lett og lekende igjen, gitt at det er små krusninger. 

 

Siden båten har en "pad" helt bakerst så trodde jeg denne skulle redusere våt flate i høyere hastighet. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...