Jump to content

Er det minst tap av effekt ved lange kabler før eller etter solcelleregulatoren?

Grand Banks jr

Recommended Posts

For 2 år siden monterte jeg solceller raskt og midlertidig. De fungerer godt, og nå skal jeg montere dem permanent. 

Det er ca 8 meter avstand mellom solcellepaneler og batteribank. Hvor bør jeg plassere solcelleregulatoren?

Jeg antar nærmest mulig batteriene pga at volt etter regulator er lavere enn før.

100W solcellepanel

6 mm2 kabler hele veien

Enkel regulator (Ikke MPPT, men vil nok byttes ut etterhvert)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Så lenge det er pwm-regulator, har det lite å si. Med mppt-regulator, så vil du merke tapet mindre om du har regulator nærme batteri, spesielt om du har 24-34 volt på solcellesiden.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Regulator skal monteres så nært batterier som mulig, uansett om det er MPPT eller PWM. Regulatoren regulerer i forhold til spenningen ut fra regulator. Har du lange ledninger mellom batteri og regulator, så får du ett spenningsfall, som begrenser ladingen.

Spiller ingen rolle når du har PWM da er strømmen den samme på begge sider av regulatoren. Den eneste fordelen med å ha regulatoren nærmest batteriene er da at reguleringsforeningen får en mer korket referanse. Men de totale tapene blir de samme uansett.

Men med kun 8m kabel og 6 kvadrat på et lite 100w panel vil det uansett ikke ha noen betydning.

Under bulk lading før regulatoren nærmer seg setpunktet er det rett, da gir den full lading, men ikke senere.

En PWM regulator senser også på spenningen ut. Den ser ikke speningsfallet mellom seg og batteriene og vil regulere til f.eks. 14 ,4 Volt. Selv om det bare 14 Volt på batteriet så vil den tro at det er 14,4 Volt og regulerer da ned  strømmen  fordi den ikke ser spenningsfallet, men tror batteriet er fullt. Da vil den regulere ned spenningen til vedlikeholdslading, f,eks 13,8 Volt før batteriene er fulladet.

Gjorde en liten beregning med kabalkalkulatoren. 16 m frem og tilbake 100W solcellepanel som leverer 7 A gir 0,4 Volt spenningsfall om du plasserer regulator ved solcellepanel. Tar man i tillegg med evntuelt spenningsfall i plugger blir det enda litt mer. 

Redigert av JRK (see edit history)
JRK skrev 1 time siden:

Regulator skal monteres så nært batterier som mulig, uansett om det er MPPT eller PWM. Regulatoren regulerer i forhold til spenningen ut fra regulator. Har du lange ledninger mellom batteri og regulator, så får du ett spenningsfall, som begrenser ladingen.

JRK;

jeg har en liten dings på batteriet, Smartbatterysense, som kommuniserer/bluetooth

med MPPT 100/50........

jeg forstod som att MPPTn kompenserer for ev. spenningstap i ledning fram til batteri

har jeg missforstått ?

S/Y Gunga Din

Skal regulatoren kompensere for spenningstap frem mot batteri, må den ha en egen senseledning frem til selve batteriet. Den kan ikke gjette hvor stort spenningstap det er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Begynner å bli litt i tvil om du skjønner hvordan en PWM regulator fungerer Bårdp. Det er lett for at slike tråder drar ut til det kjedsommelige.Jeg kjenner ikke dine regulatorer men ingen av mine har stoppet ladingen for å sense.

Men PWM står for puls bredde modulasjon. Det betyr at når batterispenningemn er under setspenningen (f.eks) 14,4 Volt), så står transistoren på hele tiden forutsatt at ikke regulatoren går varm eller beskyttes av andre grunner. Etterhvert som man nærmer seg denne sett spenningen så begynner transistoren å pulse. Det vil si den slår seg av og på og dess næremer 14,4 Volt dess lengre av pulser. Om batteriet er fullt setter går den over i vedlikeholdslading og avpulsen blir enda lengre slik at spenningen aldri kommer over f.eks 13,8 Volt.

I tilfellet som trådstarter har her. så vil spenningen på batteriet aldri komme over 14 Volt vha av denne regulatoren om han plasserer den ved selve panelene. Nå har han selvfølgelig ikke gjort det, men dess nærmere batteriene desto bedre.  Nok fra meg i denne tråden

Redigert av JRK (see edit history)

Slik jeg forstår det så vil en MPPT regulator klare å tilføre ca 20% mer/ raskere lading enn en PWM regulator. Stemmer det?

(Mine panel er 2 stk parallellkoplede, da jeg har optimalisert for best mulig lading på tross av skyggefall på ett panel etc).

I så tilfelle vil jeg nok oppgradere til en MPPT etterhvert. Ser de har falt mye i pris nå. Da vil det med andre ord være fornuftig å plassere regulator så nære batteriene som mulig. Da kan jeg like godt henge den på veggen ved batteriene, og da vil kablene bli ca 0,5 meter der. 

Når jeg skjøter kablene som kommer fra panelene - hva er best måte å gjøre det på for å unngå spenningsfall? 

Fortinne og bruke klemmekoplinger, fortinne og bruke skrukopling ("sukkerbit") eller hel-lodde og ha på krympestrømpe? Evt? (Jeg har også wago liggende.)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Ja MPPT regulatorene er mer effektive da den lar panelet jobbe med sin optimale spenning for så og tilpasse den en med en DC/DC omformer slik at den passer til det batteriet vil ha. Glem fortinning det var slikt vi drev med før i tiden. Bruk presshylser til å skjøte kabelen med.

Ja det er det han mener, pass bare på å få for rett kabeltykkelse. Men om det er aktuelt å ta av panelene ved vinterforvaring eller flytte på de av andre grunner er det jo en en MC4 plugg påveldig mange panelerorginalt. Disse pluggene er jo også rimelig vantette:

https://sunlux.se/mc4-kontakt-par.html?https://sunlux.se/?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=googleshopping&gclid=Cj0KCQjwupD4BRD4ARIsABJMmZ9YyPFulBlPdN8macr2sa9AF9wbEOIacEMSEImXZQaoMRayVxkcPr0aAhn5EALw_wcB

Ute ved panelene er det per nå MC4 plugger. Men lurer på hvordan jeg kan gjøre det best når jeg skal gjøre dette permanent. Per nå ligger ledningene over vindskjermen og det er jo ikke veldig lekkert...

Samtidig er det et veldig stort hull for å få inn MC4. Derfor vurderer jeg å klippe dem av og heller bare stikke inn ledning og skjøte på innsiden. Vil ha minst mulig hull i gelcoat/ glassfiber.

Panelene er limt fast med Tec7 eller Multibond. Noen "dutter " ikke hel-limt. Sitter godt. 

Kablene er 6 mm så det blir de gule skjøtestykkene evt. Har skikkelig kabelskotang også, men den er hjemme (og jeg leier ut), så jeg får bruke den billige tangen som ligger i båten...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Skjøt vil være inne. Har ikke lagt opp til skjøt ute. Jepp, ville heller ha 4 kladder med tec7 transparent enn å bore 4 hull til skruer for å feste panelene...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...