Kappa Startet 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2020 Motoren i seilbåten skaper veldige vibrasjoner av og til. Det bygger seg opp langsomt - gjerne i løpet av 10 - 60 sekunder. Propellen er nettopp sjekket av Redningsselskapet, så nå er mistanken på motorfestene. Blant annet fordi vibrasjonene ofte opphører etter å ha gitt pådrag i revers. Har nettopp forsøkt å stramme boltene på motorfestene. Det var faktisk litt å gå på - på begge sider. Jeg turde ikke dra til mutterne i skroget altfor hardt. Var redd for å ødelegge. Hvordan løser jeg dette? Hvor hardt kan boltene dras til? Og hvordan kan jeg sikre riktig justering av motoren slik at den ikke blir stående i vinkel i forhold til senterlinjen i skroget? Se også bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 (redigert) Antar drev siden det ikke er justering på labbene og da trenger du ikke bekymre deg om oppretting. Studer labbene når motor går i det området den lager mest vibrasjoner. Motorlabber holder ikke evig og det kan tenkes en eller flere labber er gåene. Du kan stramme godt da det er Innstøpt stålplate med gjenger i beddingen. Redigert 7.Juli.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Jeg antar labbene hviler på poter av gummi, neopren, for å absorbere vibrasjoner. Hvis dette er riktig, kan tilstramming kanskje risikere at gummien går helt i stykker? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 (redigert) Kappa skrev for 2 timer siden: Jeg antar labbene hviler på poter av gummi, neopren, for å absorbere vibrasjoner. Hvis dette er riktig, kan tilstramming kanskje risikere at gummien går helt i stykker? Eller? Her er du helt uten kunnskap og da bør du heller ikke svare, Kappa. Det er ikke mulig å stramme festene på en slik måte at gummien, som forøvrig ikke er neopren, komprimeres og ødelegges. Labbene kommer i ett stykke hvor gummi er vulket fast i overdel og underdel. Redigert 7.Juli.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Lazyjack skrev for 11 timer siden: Her er du helt uten kunnskap og da bør du heller ikke svare, Kappa Det er Kappa som er trådstarter og lurer på dette, og kommer med oppfølgingsspørsmål... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Beklager så mye Kappa.det gikk for fort i svingen her og jeg tok deg for en som svarte i hytt og pine uten å ha greie på det. ? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Jeg ville kanskje tro at utslitte gummidempere/motorfester ville kunne merkes bedre i enkelte turtallsområder enn andre, og ikke at vibrasjoner bare oppstår, for så å forsvinne. Årsaken til vibrasjonene kan være mere alvorlig enn et par slitte labber, men det koster uansett ikke særlig mye hverken økonomisk eller i arbeid å bytte dem ut og da vi, du nok fort se om problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Motorlabbene er nå byttet ut og erstattet med nye til to tusen kroner pr. stykk. Resultatet er den voldsomme ristingen er nå borte. Likevel er det noe galt. Det er for mye vibrasjon. Selv om propellen ble inspisert og «friskmeldt» av dykker fra redningsselskapet forrige uke, mistenker jeg propellen. Bildet under ble tatt i 2019 da båten var på land. Noen med ideer om hva som kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Dette er en foldepropell. Det kan være slitasje/bevegelse mellom bladene og bosset på selve propellen. Det går jo an å dykke ned og riste litt på bladene og bosset for å kjenne om alt sitter som det skal. Er det et løst blad vil du kjenne det fort. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Ville tenkt slik, hvis det var min motor: Noe innenfor motor, drivvek, eller propell produserer vibrasjoner. Utskifting av motorfestene bedret båtens og motorens evne til å dempe vibrasjonene, men kilden til vibrasjonene ser ut til å være der fortsatt. Da finnes det 3 mulige kilder til vibrasjon; 1. Motoren selv. 2. Drivverket. 3. Foldepropellen. For å eleminere motoren selv, så skulle det vel bare være å kjøre litt opp og ned i turtall, mens gearet står i fri. Oppstår det ingen unormale vibrasjoner, så er alternativene drivverk og foldepropell. Hvis det dreier seg om drivverk/propell, da ville jeg nok tatt båten opp på land for en nærmere sjekk. På land, så settes gear i fri. Propell sjekkes for løse eller slarkete blader. Hvis det er ok, så sjekkes for aksiell "slark" og for kast i akslingen. Propellen dreies også rundt for å avdekke feil. Hvis ingen feil er funnet så startes motoren noen få minutter og kjøres mens en mann står nede ved undervannshus/propeller og observerer for feilfunksjon, For ordens skyld: Har MD2030, i en av båtene men med rett aksling. Har aldri hatt seildrev i noen båt og har ikke erfaring med seildrev. I den båten som ikke har MD2030, så har jeg litt vibrasjon ved visse turtall. Denne båten har jeg nylig hatt på land, og her vet jeg at vibrasjonene skyldes slitasje i foldepropellen. Foreløpig så er løsningen for den båten å unngå de turtallsområdene som gir resonans og vibrasjon. Tidligere tråd: Redigert 14.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Kun for å legge ekstra usikkerhet til rekken av muligheter: Vi har noe som heter 'systemvibrasjon'. Noe som både propell-, fundament- og girleverandører reserverer seg mot. Det går i all enkelhet ut på at hver komponent i en rotasjonsrekke er innenfor spec. Satt sammen kan de skape overlagring av sinuskurver ved gitte turtall. Drev og regnet på denslags i forrige årtusen, glemt kunnskap. Men ved igangkjøring av komplekst maskineri kunne vi få 'kritiske turtall' ved f.eks. 4000 rpm., 8000 rpm. og 20 0000 rpm. Da var det greit om arbeidsturtallet lå på 11 000 rpm. Typisk skal en bil- eller båtmotorinstallasjon ligge under første kritiske turtall. En sjelden gang iblant går dette skeis. Men gjør som beskrevet over, sjekk propellen først. Resten av systemet har iboende maskinert beregning og oppretting. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Det bør vel ikke være glemt kunnskap. Kritisk turtall er det samme som "systemets resonansfrekvens". Jobbet på en supetanker på 280.000 tonn en gang i tiden. Den hadde kritisk turtall på noe slikt som 60-70 omdreininger eller noe slikt. Maskisjefen forklarte at det var helt normalt, og at man måtte kjøre gjennom kritisk turtall så hurtig som mulig for å unngå unødvendige vibrasjoner. Når parametrene endrer seg så vil kritisk turtall (resonansfrekvens) kunne endre seg og også amplituden. Min båt A har nå et kritisk turtall eller en resonansfrekvens rundt ca 2.000 omdreininger. Her er det en del vibrasjon. Under og over dette turtallet så fungerer det bra. Feilen (for stor amplitude) skyldes slakk i foldepropellen (i kombinasjon med alle de andre faktorene som betemmer resonansfrekvens for systemet). Det med "overharmoniske av grunnfrekvensen" stemmer jo også, men det skal vel godt gjøres å få til så høye turtall at man får testet det ut. https://snl.no/kritisk_hastighet_-_mekanikk Redigert 14.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Hvor lang levetid har en slik foldeprop før det blir slakk? Kan man rehabilitere? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Det tviler jeg på noen vet, men har du en MD2030 er den vel ca 20 år? Mulig du kan gjenbruke propellvingene HVIS du får kjøpt nytt boss, for min propell var dette gått ut av produksjon og erstattet med en annen variant, så jeg måtte ha alt nytt. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
TideRace Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Levetiden på en foldepropell er vel som ellers avhengig av eier, bruk og vedlikehold. På Gori-propeller (som jeg har) er det utskiftbare gummidempere mellom boss og blader som tar opp denne slitasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Men det er vel i tillegg gummi inni selve propellbosset, som tar opp vibrasjoner? Min var slik da dette var dårlig/utslitt.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Tror jeg er fornøyd med den tre-bladede ventilasjonsvifta med faste vinger jeg har montert under båten. Sett fra et økonomisk perspektiv. Seilmessig i lett vind er vifta en katastrofe. Får leve med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.