Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Ville tenkt slik, hvis det var min motor:

 

Noe innenfor motor, drivvek, eller propell produserer vibrasjoner. Utskifting av motorfestene bedret båtens og motorens evne til å dempe vibrasjonene, men kilden til vibrasjonene ser ut til å være der fortsatt.

 

Da finnes det 3 mulige kilder til vibrasjon; 1. Motoren selv. 2. Drivverket. 3. Foldepropellen.

For å eleminere motoren selv, så skulle det vel bare være å kjøre litt opp og ned i turtall, mens gearet står i fri. Oppstår det ingen unormale vibrasjoner, så er alternativene drivverk og foldepropell.

Hvis det dreier seg om drivverk/propell, da ville jeg nok tatt båten opp på land for en nærmere sjekk.

På land, så settes gear i fri. Propell sjekkes for løse eller slarkete blader. Hvis det er ok, så sjekkes for aksiell "slark" og for kast i akslingen. Propellen dreies også rundt for å avdekke feil. Hvis ingen feil er funnet så startes motoren noen få minutter og kjøres mens en mann står nede ved undervannshus/propeller og observerer for feilfunksjon,

For ordens skyld:

Har MD2030, i en av båtene men med rett aksling. Har aldri hatt seildrev i noen båt og har ikke erfaring med seildrev. I den båten som ikke har MD2030, så har jeg litt vibrasjon ved visse turtall. Denne båten har jeg nylig hatt på land, og her vet jeg at vibrasjonene skyldes slitasje i foldepropellen. Foreløpig så er løsningen for den båten å unngå de turtallsområdene som gir resonans og vibrasjon.

Tidligere tråd:

 

Arne2

Arne2

Ville tenkt slik, hvis det var min motor:

 

Noe innenfor motor, drivvek, eller propell produserer vibrasjoner. Utskifting av motorfestene bedret båtens og motorens evne til å dempe vibrasjonene, men kilden til vibrasjonene ser ut til å være der fortsatt.

 

Da finnes det 3 mulige kilder til vibrasjon; 1. Motoren selv. 2. Drivverket. 3. Foldepropellen.

For å eleminere motoren selv, så skulle det vel bare være å kjøre litt opp og ned i turtall, mens gearet står i fri. Oppstår det ingen unormale vibrasjoner, så er alternativene drivverk og foldepropell.

Hvis det dreier seg om drivverk/propell, da ville jeg nok tatt båten opp på land for en nærmere sjekk.

På land, så settes gear i fri. Propell sjekkes for løse eller slarkete blader. Hvis det er ok, så sjekkes for aksiell "slark" og for kast i akslingen. Propellen dreies også rundt for å avdekke feil. Hvis ingen feil er funnet så startes motoren noen få minutter og kjøres mens en mann står nede ved undervannshus/propeller og observerer for feilfunksjon,

For ordens skyld:

Har MD2030, i en av båtene men med rett aksling. Har aldri hatt seildrev i noen båt og har ikke erfaring med seildrev. I den båten som ikke har MD2030, så har jeg litt vibrasjon ved visse turtall. Denne båten har jeg nylig hatt på land, og her vet jeg at vibrasjonene skyldes slitasje i foldepropellen. Foreløpig så er løsningen for den båten å unngå de turtallsområdene som gir resonans og vibrasjon.

Arne2

Arne2

Ville tenkt slik, hvis det var min motor:

 

Noe innenfor motor, drivvek, eller propell produserer vibrasjoner. Utskifting av motorfestene bedret båtens og motorens evne til å dempe vibrasjonene, men kilden til vibrasjonene ser ut til å være der fortsatt.

 

Da finnes det 3 mulige kilder til vibrasjon; 1. Motoren selv. 2. Drivverket. 3. Foldepropellen.

For å eleminere motoren selv, så skulle det vel bare være å kjøre litt opp og ned i turtall, mens gearet står i fri. Oppstår det ingen unormale vibrasjoner, så er alternativene drivverk og foldepropell.

Hvis det dreier seg om drivverk/propell, da ville jeg nok tatt båten opp på land for en nærmere sjekk.

På land, så settes gear i fri. Propell sjekkes for løse eller slarkete blader. Hvis det er ok, så sjekkes for aksiell "slark" og for kast i akslingen. Propellen dreies også rundt for å avdekke feil. Hvis ingen feil er funnet så startes motoren noen få minutter og kjøres mens en mann står nede ved undervannshus/propeller og observerer for feilfunksjon,

For ordens skyld:

Har MD2030, i en av båtene men med rett aksling. Har aldri hatt seildrev i noen båt og har ikke erfaring med seildrev. I den båten som ikke har MD2030, så har jeg litt vibrasjon ved visse turtall. Denne båten har jeg nylig hatt på land, og her vet jeg at vibrasjonene skyldes slitasje i foldepropellen. Foreløpig så er løsningen for den båten å unngå de turtallsområdene som gir resonans/vibrasjon.

Arne2

Arne2

Ville tenkt slik, hvis det var min motor:

 

Noe innenfor motor, drivvek, eller propell produserer vibrasjoner. Utskifting av motorfestene bedret båtens og motorens evne til å dempe vibrasjonene, men kilden til vibrasjonene ser ut til å være der fortsatt.

 

Da finnes det 3 mulige kilder til vibrasjon; 1. Motoren selv. 2. Drivverket. 3. Propellen.

For å eleminere motoren selv, så skulle det vel bare være å kjøre litt opp og ned i turtall, mens gearet står i fri. Oppstår det ingen unormale vibrasjoner, så er alternativene drivverk og propell.

Hvis det dreier seg om drivverk/propell, da ville jeg nok tatt båten opp på land for en nærmere sjekk.

På land, så settes gear i fri. Propell sjekkes for løse eller slarkete blader. Hvis det er ok, så sjekkes for aksiell "slark" og for kast i akslingen. Propellen dreies også rundt for å avdekke feil. Hvis ingen feil er funnet så startes motoren noen få minutter og kjøres mens en mann står nede ved undervannshus/propeller og observerer for feilfunksjon,

For ordens skyld:

Har MD2030, i en av båtene men med rett aksling. Har aldri hatt seildrev i noen båt og har ikke erfaring med seildrev. I den båten som ikke har MD2030, så har jeg litt vibrasjon ved visse turtall. Denne båten har jeg bykig hatt på land, og her vet jeg at vibrasjonene skyldes slitasje i foldepropellen. Foreløpig så er løsningen for den båten å unngå de turtallsområdene som gir resonans/vibrasjon.



×
×
  • Create New...