
Arne2
Det bør vel ikke være glemt kunnskap. Kritisk turtall er det samme som "systemets resonansfrekvens". Jobbet på en supetanker på 280.000 tonn en gang i tiden. Den hadde kritisk turtall på noe slikt som 60-70 omdreininger eller noe slikt. Maskisjefen forklarte at det var helt normalt, og at man måtte kjøre gjennom kritisk turtall så hurtig som mulig for å unngå unødvendige vibrasjoner.
Når parametrene endrer seg så vil kritisk turtall (resonansfrekvens) kunne endre seg og også amplituden.
Min båt A har nå et kritisk turtall eller en resonansfrekvens rundt ca 2.000 omdreininger. Her er det en del vibrasjon. Under og over dette turtallet så fungerer det bra. Feilen (for stor amplitude) skyldes slakk i foldepropellen (i kombinasjon med alle de andre faktorene som betemmer resonansfrekvens for systemet).
Det med "overharmoniske av grunnfrekvensen" stemmer jo også, men det skal vel godt gjøres å få til så høye turtall at man får testet det ut.
https://snl.no/kritisk_hastighet_-_mekanikk