Glødepluggen Startet 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2020 Hei Jeg har kjøpt 3 stk Euroglobe 115 Ah Agm batterier. I mitt oppsett har jeg et solcellepanel på 110w og Victron Mppt 75/15 regulator. I følge databladet på batteriene skal float ligge på 13,5v-13,8v. Fabrikkinnstillingen på float er 13.8v så denne vil jeg tro jeg med fordel kan justere ned noe. I appen til Victron er det noe som heter Absorption , men i databladet finner jeg ikke den benevnelsen . I databladet er det derimot noe som heter Cyclic charging og er oppgitt til 14,5-15v. Hva tenker dere om disse innstillingene , skal jeg justere eller forholde meg til fabrikkinnstillinger? Legger ved en skjermdump av appen og en link til databladet på nett. https://www.bema.no/getfile.php/139018-1573631554/Dokumenter/Tekniske Datablad/Euroglobe/Datablad EGC11512.pdf Link to post
Fantino Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Jeg har brukt 14.4V absorption og 13.2V float på AGM med hell (3 stk Victron 130 Ah og 2 stk Biltema 95 Ah) i 5-6 år. Men her er det mange meninger.. Du må vel enable ‘Expert mode’ og legge inn spenninger selv. Equalization mode står disablet så den spenningen er irrelevant med mindre du enabler den. Jeg har ikke brukt den da dynamoen min er såpass ivrig at jeg vil tro batteriene får plenty equalizing under gange. Redigert 8.Juli.2020 av Fantino (see edit history) Link to post
Glødepluggen Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Hei, da forsøker jeg på det samme. Tusen takk for hurtig svar. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn