Jump to content

Edit History

Drugis

Drugis

feil turtall :-)

Hei,

trenger noen tips ang at motor mister turtall. Er en TAMD 30 (sitter i en Skarpnes 30).

Erfarer at båten går helt fint, men hvis jeg prøver å øke turtall over 3000, klarer den å kjøre og ligge på turtall (eks 3500) i noen sekunder før den detter ned til rundt ca 3000 igjen.

(ikke jeg kjører den motoren noe særlig over 2700 til vanlig, men sjekker av og til at "alt virker" på større turtall også)

Prøver av og til å gå litt opp igjen, men så synker den ned igjen.

Etter div lesing her på forumet, har jeg gjort følgende:

-Byttet finfilter

-Byttet grovfilter / vannutskiller

Har ikke har noen problemer før med å nå og holde turtall godt over 3000 (båt overtatt i april i år), men etter at vi var ute i litt sjø for et par uker siden, begynte dette å oppstå.

Har hatt med en bilmekaniker ut i dag (som har jobbet med båt tidligere).

Vi prøvde å ta av luftfilter for å se om det var noen med lufttilførsel, men samme motoradferd da.

Virker som den ikke klarer å få nok diesel. (?)

Mekaniker mente at det var greit å kjøre med i sommer, men at mest sannsynlig må jeg inn til tanken og se om det er noe filter eller sil der som kan være tett, evt renske dieseltanken.

Setter stor pris på innspill her om det er noe annet jeg kan / bør foreta meg.

Har som sagt ikke stort behov for å kjøre en gammel snekke veldig fort, men liker jo ikke at noen ikke helt fungerer heller, særlig når det kommer til motor..

Når vi ligger på "marsjfart" som er rundt 2700, virker alt helt OK.

Drugis

Drugis

Hei,

trenger noen tips ang at motor mister turtall. Er en TAMD 30 (sitter i en Skarpnes 30).

Erfarer at båten går helt fint, men hvis jeg prøver å øke turtall over 3000, klarer den å kjøre og ligge på turtall (eks 35000) i noen sekunder før den detter ned til rundt ca 3000 igjen.

(ikke jeg kjører den motoren noe særlig over 2700 til vanlig, men sjekker av og til at "alt virker" på større turtall også)

Prøver av og til å gå litt opp igjen, men så synker den ned igjen.

Etter div lesing her på forumet, har jeg gjort følgende:

-Byttet finfilter

-Byttet grovfilter / vannutskiller

Har ikke har noen problemer før med å nå og holde turtall godt over 3000 (båt overtatt i april i år), men etter at vi var ute i litt sjø for et par uker siden, begynte dette å oppstå.

Har hatt med en bilmekaniker ut i dag (som har jobbet med båt tidligere).

Vi prøvde å ta av luftfilter for å se om det var noen med lufttilførsel, men samme motoradferd da.

Virker som den ikke klarer å få nok diesel. (?)

Mekaniker mente at det var greit å kjøre med i sommer, men at mest sannsynlig må jeg inn til tanken og se om det er noe filter eller sil der som kan være tett, evt renske dieseltanken.

Setter stor pris på innspill her om det er noe annet jeg kan / bør foreta meg.

Har som sagt ikke stort behov for å kjøre en gammel snekke veldig fort, men liker jo ikke at noen ikke helt fungerer heller, særlig når det kommer til motor..

Når vi ligger på "marsjfart" som er rundt 2700, virker alt helt OK.

• Create New...