Jump to content

Suzuki DF 140 tuning

Mastiff

Recommended Posts

Det ser ut til at jeg ender opp med en ny aluminiumsfiskebåt med en Suzuki DF 140. Båten er forholdsvis tung, med toppfart på rundt 30 knop, men ikke så voldsom aksellerasjon.  Jeg har ennå ikke prøvd den (skal hente den til helga), men den nåværende eieren sier at den sikkert kunne hatt litt mer muskler. Jeg kjøper ikke ny motor før jeg må, men tuning har jeg god erfaring med etter at Lundin tunet Optimaxen min fra 75 til 110/115 hk, og den fungerte suverent helt til båten sank. Akselerasjonen på den (Quicksilver 505 Commander) var helt ekstrem, så det blir nok en solid forskjell. Er det noen som har erfaring med å tune sånne Suzuki-motorer?

Mastiff skrev 6 minutter siden:

Aha, skjønner. Takk! Da får jeg snuse litt på propeller. Jeg må jo først se hva som står på den. Jeg var veldig glad i en firebladers Black Max på Optimaxen min. Kanskje det går an å få noe lignende til denne?

Ja, finn ut hva som står på, så skal vi finne en 4-blader til deg som får båten i plan.:thumbsup:

Nei, det er det ikke snakk om i det hele tatt. Jeg tar den hvis jeg ikke finner noe veldig galt med den, og det tviler jeg på. Jeg kjøper den av et firma som driver som sjøentreprenør, blant annet. Før drev de også leppefiske, men det droppet de, derfor selger de båten. Jeg snakket med eieren i telefonen i mer enn en time. Så jeg vet stort sett hva som er med båten.

Denne bør vel ha turtall på oppmot 6000 på fullt for å få ut maks av motoren. .?

Ut fra tråder her inne, så høres det ut som at mange suzukier er levert med propeller som er for tunge , og som derved føles tregere enn de er.  Var selv ute på prøvetur med en kompis med en hansvik 630, med DF115, 21" propell og maks turtall på 5300 med 3 pers ombord.  Det føltes temmelig seigt :)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, virker som mange Suzuki-forhandlere ikke kan så veldig mye om propellvalg og denslags - eller tar seg bryet med en prøvekjøring.:giggle: Jeg kjører 21"stål@6000+rpm/40 knop plus med DF150 og noenlunde samme giring på mindre og lettere båt. (...og så får vi heller "glemme" mine eskapader med Mercury Racing propeller i akkurat denne sammenheng...:giggle:).

Redigert av Solseng (see edit history)
  • 2 uker senere...

Da er båten prøvd, og jeg syntes ikke det var så ille. WOT på 6100, 32 knop. Jeg tror ikke det er så mye mer å få ut av det beistet. :giggle: Rask aksellerasjon var det ikke (jeg er bortskjemt av den forrige båten som hadde 115 hk, var godkjent for 90 og veide lite, så den aksellererte som et skudd), men den hadde ingen som helst problemer med å komme i plan. Så da holder nok propellen en stund til.

Det så jo ut som en solid båt. Hvis du får 6100rpm og 32knop så er vel det akkurat slik det skal være. Motoren har vel max range på 6200rpm, men det er ikke så lett å fintune disse siste omdreiningene med disse propellene og jeg ville vært fornøyd med det. Deretter blir det vel mer et spørsmål om hvor mye last du har ombord og hvor mye turtallet (og aksen) faller av med med mye last ombord. Regner med du har en 3x14x19" alupropell på motoren.

Da går det an å vurdere å ofre litt toppfart ved å gå ned i stigning og litt grovere propell. F.eks. en slik i 17":

https://www.watski.no/-11IYW

Da vil turtallet sannsynligvis overstige motorens anbefalte maxgrense på full gass og man må holde igjen på gassen. Nå sier jeg ikke at dette er riktig vei å gå, men et alternativ hvis det skulle vise seg at at man ønsker litt mer "trøkk" i bunn og mellomregisteret når man er ute og kjører med fullastet båt.

en kamerat av meg har en Polarcirkel 560 m/ 140 Suzuki på hekken, han kjører mest med 17" , båten er tung i seg selv og med folk og last i tillegg + sjø så er det greit med de ekstra kreftene i bunn/mellomregister.  Noen fartsbåt er det jo ikke uansett :) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, spesielt dette med kjøring i "grov" sjø merkes ofte godt på mindre, planende båter. Bor selv helt ute i vestlandskjærgården, og så fort man stikker utenfor holmene er det åpent hav utenfor. Da skal det ikke mye til før bølger begynner å bli store for en 20-25 foter. Må man gå i mot og medsjø, blir disse planende båtene fort litt uregjerlige. I motsjø må man gjerne ligge å "slure" rett rundt planingsterskelen for å unngå luftetur og smell i neste dønning. I medsjø blir man også fort liggende i oppoverbakke og faller ut av plan. Da er det kjekt med propell som har godt grep og en motor som har litt reserve i dette krevende området.:smiley:

Solseng, takk, men jeg tror som sagt jeg holder meg til den jeg har for nå. Full last er meg, fruen og 20 teiner. Det skjer omtrent to ganger i halvåret, når jeg tar pause eller flytter alle teinene samtidig på grunn av et kommende uvær, så det tar jeg ikke så tungt. 20 krepseteiner, noen havteiner og tauverk er uansett ikke så hysterisk tungt. Mesteparten av tiden kjører vi bare oss to ut for å trekke teiner og sette dem igjen med en gang. Så foreløpig holder jeg meg til hva slags alupropell det nå er som sitter på. :smiley:

Jeg har lekt meg litt med den, og den går helt greit 20 knop marsjfart i skikkelig skvalpesjø som ville fått meg til å gå ned under planing på den gamle 17-foteren av plast. :smiley: Det er en god del tyngde i den.

Jeg syns det. Ut fra en liten filmsnutt broderen tok, går båten pent og uten å dra med seg halve Nordfjorden. Jeg kan ikke laste opp video her, men har tatt et bilde fra den. En tanke baktung med full bensintank på 150 liter og når både 95 kilo meg og i tillegg fruen, som det selvsagt ikke kan røpes hva veier, sitter i førerhuset bak. :giggle:

bilde.png.e47ed1baa0a0b1a1c2fa37969adfdd20.png

Redigert av Mastiff (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Og med skade på propellen (ekstra kraftig vindkast som slengte meg i et skjær mens jeg prøvde å legge til i kuling) blir det ny propell uansett. Jeg vil over på firebladers, og jeg ser jo at Quicksilver Nemesis, som er den samme som den Mercury Spitfiren jeg hadde på min forrige båt, fins til Suzuki DF 140. 6100 rpm og 32 knop er med nåværende propell, som er en 3x14x19. Hva bør jeg dsa ha av firebladers? Det er for øvrig vill forskjell på prisene. Og størrelsene er litt rare. 12.50RH19 er jo halvannen tomme mindre enn den som sittter på, men kanskje det er sånn med firebladers? Går jeg oppover i størrelse, blir det mindre pitch, som 13x17, 13,8x10-13 og 13,4x 15. Så jeg er småforvirret... Og hvordan vil en Solas Amita være i forhold til denne? Kanskje greit å kopiere også @Teerex inn her, for han har jo vært en del borti firebladers Mercury-propeller.

Jeg har ellers funnet ut at denne båten trives veldig godt rundt 20-25 knop i litt småbølger, og det er det vanligste føret jeg kjører på. Så hvis den kan akselerere og styre litt bedre, og gjerne drikke litt mindre, vil ikke noen tapte knop med toppfart bety noe som helst.

Redigert av Mastiff (see edit history)

En Nemesis er helt sikkert en bra propell. Dog tror jeg du vil få bedre grep/skyv med en Solas Amita 4 som har en diameter på 13,75". Alupropellene til Solas skal være ganske gode de også uten at jeg har prøvd dem selv. Leste også i en annen tråd at du vurderer å heve motoren, og da tror jeg de ekstra store propellbladene kommer til nytte. Jeg ville gått for samme stigning - 19" tror jeg. Kan være at denne propellen drar turtallet litt ned, men vil nok likevel være innafor. Men som du sier: Du kan gå for 17" og heller holde litt igjen på gassen. Dog vil nok en 17" gi litt høyere drivstofforbuk. Så det blir å vurdere disse tingene opp mot hverandre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...