Mastiff Startet 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2020 Det ser ut til at jeg ender opp med en ny aluminiumsfiskebåt med en Suzuki DF 140. Båten er forholdsvis tung, med toppfart på rundt 30 knop, men ikke så voldsom aksellerasjon. Jeg har ennå ikke prøvd den (skal hente den til helga), men den nåværende eieren sier at den sikkert kunne hatt litt mer muskler. Jeg kjøper ikke ny motor før jeg må, men tuning har jeg god erfaring med etter at Lundin tunet Optimaxen min fra 75 til 110/115 hk, og den fungerte suverent helt til båten sank. Akselerasjonen på den (Quicksilver 505 Commander) var helt ekstrem, så det blir nok en solid forskjell. Er det noen som har erfaring med å tune sånne Suzuki-motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Spørs om det er så mye å hente med tuning av denne motoren. Den er vel i utgangspunktet en tunet 115-hester og betegnes ofte som "litt veik". Men en ny propell fikser aks og skyvekraft hvis du er villig til å ofre en knop eller 2 på toppfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Aha, skjønner. Takk! Da får jeg snuse litt på propeller. Jeg må jo først se hva som står på den. Jeg var veldig glad i en firebladers Black Max på Optimaxen min. Kanskje det går an å få noe lignende til denne? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 DF140 bygger på samme basismotor som DF90, DF100 og DF115 så her er det nok ikke mer å hente. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Mastiff skrev 6 minutter siden: Aha, skjønner. Takk! Da får jeg snuse litt på propeller. Jeg må jo først se hva som står på den. Jeg var veldig glad i en firebladers Black Max på Optimaxen min. Kanskje det går an å få noe lignende til denne? Ja, finn ut hva som står på, så skal vi finne en 4-blader til deg som får båten i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Fint, takk! Den går i plan, den er bare ikke så kvikk. Men nå vet jeg jo ikke helt hva selgeren anser som kvikk. Med litt bølger det jo uansett ikke særlig poeng i å kjøre over 20 knop. Redigert 8.Juli.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 No problem. En ny propell vil gi kjappere aks og kjappere opp i plan. Ikke la det hindre deg i å kjøpe båt hvis alt det andre stemmer/passer behov. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Nei, det er det ikke snakk om i det hele tatt. Jeg tar den hvis jeg ikke finner noe veldig galt med den, og det tviler jeg på. Jeg kjøper den av et firma som driver som sjøentreprenør, blant annet. Før drev de også leppefiske, men det droppet de, derfor selger de båten. Jeg snakket med eieren i telefonen i mer enn en time. Så jeg vet stort sett hva som er med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Da synes jeg bare du skal kjøpe og registrere turtall når du kjører for full fart/god trim, notere propellstørrelse/nr/evt. bilder og si noe om hvordan du føler det drar opp i plan/aks/skyvekraft. Redigert 8.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Det skal jeg, takk! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Denne bør vel ha turtall på oppmot 6000 på fullt for å få ut maks av motoren. .? Ut fra tråder her inne, så høres det ut som at mange suzukier er levert med propeller som er for tunge , og som derved føles tregere enn de er. Var selv ute på prøvetur med en kompis med en hansvik 630, med DF115, 21" propell og maks turtall på 5300 med 3 pers ombord. Det føltes temmelig seigt :) Redigert 8.Juli.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Ja, virker som mange Suzuki-forhandlere ikke kan så veldig mye om propellvalg og denslags - eller tar seg bryet med en prøvekjøring. Jeg kjører 21"stål@6000+rpm/40 knop plus med DF150 og noenlunde samme giring på mindre og lettere båt. (...og så får vi heller "glemme" mine eskapader med Mercury Racing propeller i akkurat denne sammenheng...). Redigert 8.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Da er båten prøvd, og jeg syntes ikke det var så ille. WOT på 6100, 32 knop. Jeg tror ikke det er så mye mer å få ut av det beistet. Rask aksellerasjon var det ikke (jeg er bortskjemt av den forrige båten som hadde 115 hk, var godkjent for 90 og veide lite, så den aksellererte som et skudd), men den hadde ingen som helst problemer med å komme i plan. Så da holder nok propellen en stund til. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Har du bilder av skuta? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Det så jo ut som en solid båt. Hvis du får 6100rpm og 32knop så er vel det akkurat slik det skal være. Motoren har vel max range på 6200rpm, men det er ikke så lett å fintune disse siste omdreiningene med disse propellene og jeg ville vært fornøyd med det. Deretter blir det vel mer et spørsmål om hvor mye last du har ombord og hvor mye turtallet (og aksen) faller av med med mye last ombord. Regner med du har en 3x14x19" alupropell på motoren. Da går det an å vurdere å ofre litt toppfart ved å gå ned i stigning og litt grovere propell. F.eks. en slik i 17": https://www.watski.no/-11IYW Da vil turtallet sannsynligvis overstige motorens anbefalte maxgrense på full gass og man må holde igjen på gassen. Nå sier jeg ikke at dette er riktig vei å gå, men et alternativ hvis det skulle vise seg at at man ønsker litt mer "trøkk" i bunn og mellomregisteret når man er ute og kjører med fullastet båt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 en kamerat av meg har en Polarcirkel 560 m/ 140 Suzuki på hekken, han kjører mest med 17" , båten er tung i seg selv og med folk og last i tillegg + sjø så er det greit med de ekstra kreftene i bunn/mellomregister. Noen fartsbåt er det jo ikke uansett :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Ja, spesielt dette med kjøring i "grov" sjø merkes ofte godt på mindre, planende båter. Bor selv helt ute i vestlandskjærgården, og så fort man stikker utenfor holmene er det åpent hav utenfor. Da skal det ikke mye til før bølger begynner å bli store for en 20-25 foter. Må man gå i mot og medsjø, blir disse planende båtene fort litt uregjerlige. I motsjø må man gjerne ligge å "slure" rett rundt planingsterskelen for å unngå luftetur og smell i neste dønning. I medsjø blir man også fort liggende i oppoverbakke og faller ut av plan. Da er det kjekt med propell som har godt grep og en motor som har litt reserve i dette krevende området. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Solseng, takk, men jeg tror som sagt jeg holder meg til den jeg har for nå. Full last er meg, fruen og 20 teiner. Det skjer omtrent to ganger i halvåret, når jeg tar pause eller flytter alle teinene samtidig på grunn av et kommende uvær, så det tar jeg ikke så tungt. 20 krepseteiner, noen havteiner og tauverk er uansett ikke så hysterisk tungt. Mesteparten av tiden kjører vi bare oss to ut for å trekke teiner og sette dem igjen med en gang. Så foreløpig holder jeg meg til hva slags alupropell det nå er som sitter på. Jeg har lekt meg litt med den, og den går helt greit 20 knop marsjfart i skikkelig skvalpesjø som ville fått meg til å gå ned under planing på den gamle 17-foteren av plast. Det er en god del tyngde i den. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Ja, da høres det ut som nåværende propell gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 (redigert) Jeg syns det. Ut fra en liten filmsnutt broderen tok, går båten pent og uten å dra med seg halve Nordfjorden. Jeg kan ikke laste opp video her, men har tatt et bilde fra den. En tanke baktung med full bensintank på 150 liter og når både 95 kilo meg og i tillegg fruen, som det selvsagt ikke kan røpes hva veier, sitter i førerhuset bak. Redigert 21.Juli.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 (redigert) Og med skade på propellen (ekstra kraftig vindkast som slengte meg i et skjær mens jeg prøvde å legge til i kuling) blir det ny propell uansett. Jeg vil over på firebladers, og jeg ser jo at Quicksilver Nemesis, som er den samme som den Mercury Spitfiren jeg hadde på min forrige båt, fins til Suzuki DF 140. 6100 rpm og 32 knop er med nåværende propell, som er en 3x14x19. Hva bør jeg dsa ha av firebladers? Det er for øvrig vill forskjell på prisene. Og størrelsene er litt rare. 12.50RH19 er jo halvannen tomme mindre enn den som sittter på, men kanskje det er sånn med firebladers? Går jeg oppover i størrelse, blir det mindre pitch, som 13x17, 13,8x10-13 og 13,4x 15. Så jeg er småforvirret... Og hvordan vil en Solas Amita være i forhold til denne? Kanskje greit å kopiere også @Teerex inn her, for han har jo vært en del borti firebladers Mercury-propeller. Jeg har ellers funnet ut at denne båten trives veldig godt rundt 20-25 knop i litt småbølger, og det er det vanligste føret jeg kjører på. Så hvis den kan akselerere og styre litt bedre, og gjerne drikke litt mindre, vil ikke noen tapte knop med toppfart bety noe som helst. Redigert 3.Oktober.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 En Nemesis er helt sikkert en bra propell. Dog tror jeg du vil få bedre grep/skyv med en Solas Amita 4 som har en diameter på 13,75". Alupropellene til Solas skal være ganske gode de også uten at jeg har prøvd dem selv. Leste også i en annen tråd at du vurderer å heve motoren, og da tror jeg de ekstra store propellbladene kommer til nytte. Jeg ville gått for samme stigning - 19" tror jeg. Kan være at denne propellen drar turtallet litt ned, men vil nok likevel være innafor. Men som du sier: Du kan gå for 17" og heller holde litt igjen på gassen. Dog vil nok en 17" gi litt høyere drivstofforbuk. Så det blir å vurdere disse tingene opp mot hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Takk! Det virker som om den er enklere å få tak i også. Og høyere drivstofforbruk er ikke noe gøy, disse 140 hestene drikker allerede mer enn nok. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Det må jo bli noe sånt, da. lurer på hvor lang tid "bestillingsvare" betyr. Mai? https://www.boatparts.no/propell-suzuki-df70a-solas-amita-4-aluminiums-propell-til-suzuki-df70a-df80a-velg-stigning-pa-din-propell-her.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.